Anmeldelse: Pro Evolution Soccer

Er du mer glad i et spill som lener mer mot simulering enn arkade, så er kanskje Pro Evolution Soccer 2015 midt i blinken for deg.

I mange år har Pro Evolution Soccer blitt sett på som en lillebror i fotballspillenes verden. Etter å vært den store giganten på Playstation 2, falt den da den syvende generasjonen kom på banen. Det er det nå slutt på. Pro Evolution Soccer 2015 viser hva Konami kan lage når de virkelig får det til.

Nye tider for PES i 2015 Foto: Konami
Nye tider for PES i 2015 (Foto: Konami)

Gameplay

Pro Evolution Soccer har lenge slitt med å få flyt i spillet sitt. I denne versjonen virker spillet som det har fått sin flyt, pasningsspillet sitter som aldri før. Det er mulig å tilpasse laget etter hvordan du vil spille. Man kan lage et offensivt lag, eller et lag som vil spille defensivt og satse på kontringer. Man kan satse på langpasninger eller på raske kjappe spillere. Valgfriheten er en fryd å utforske. Pasningspillet er meget viktig, det er veldig viktig å være presis slik at man kan få det avgjørende målet som får deg til å vinne kampen.

I år har de lagt til MyClub, som skal konkurrere med Ultimate Team fra FIFA. Dette greier de å få til. Her legger de inn flere modi der man kan spille både mot pc eller mot andre spillere. Det som mangler i denne modusen er stabiliteten i å finne andre spillere å spille med. Master League mode har mye flesk på beinet. Her kan man velge et lag enten med dårlige spillere for å få en utfordring, eller så kan man velge originalspillerne til laget. Her kan man utvikle spillere og prøve å få det beste laget mulig. Man kan velge lag i Asia, Europa og Sør-Amerika. Her kan man få en virkelig utfordring i å både vinne VM for klubb og landslag. Det som trekker litt ned her, er at ikke alle klubber har lisenser på plass. Det kan være en irritasjon for mange som må forandre på lagnavn.

Grafikk og lyd

Grafikken i spillet har aldri sett bedre ut. Spillet bruker Fox Engine til å få spillere og arenaene til å se fantastisk ut. Spillet er 1080p på PS4 og 720p på Xbox One. Jeg opplevde ingen bugs da jeg spilte, – spillet er ganske stabilt. Atmosfæren i spillet er fantastisk og har forskjellige stemninger om du spiller i forskjellige arenaer i verden. Publikummet varierer når man er i Europa i forhold til Sør-Amerika. Musikken er bra, men har ikke så mye variasjon. Her kunne de ha forbedret noe.

Spillet bruker Fox Engine til å få spillere og arenaene til å se fantastisk ut.     Foto: Konami
Spillet bruker Fox Engine til å få spillere og arenaene til å se fantastisk ut. (Foto: Konami)

Når det kommer til verdi av spillet så er det mye å ta i fra. Man kan spille forskjellige modi med andre hjemme eller på nett. Alene er det også mye å velge mellom. Det er nok å ta fra når det gjelder innhold i spillet. De som liker sportsspill vil finne noe de liker her.

Som tidligere nevnt: Liker du et fotballspill som lener mer mot simulering enn arkade så er dette spillet for deg. Det er masse å velge mellom når det gjelder forskjellig modus. Fantastisk grafikk og stemning på banen. Spillmessig så har spillet aldri vært bedre. Spillet har en god flyt som den ellers har manglet.

Fordeler:

Mange modus å velge fra

Bra gameplay