Review: Sekspoenger og cupbomber

Ukens nedtur: Chelsea

Chelsea har startet sesongen forrykende og står med imponerende to tap i Premier League, samt avansement i både Capital One Cup og Champions League. På tross av suveren form så langt i 2014/2015-sesongen går Chelsea på et forsmedelig 4 – 2 tap mot Bradford, som til daglig spiller i League One. Alle som har fulgt europeisk fotball en stund vet at Mourinho verdsetter den hjemlige cupen, og har et ønske om å hevde seg på alle arenaer. Hva er så årsaken til at Chelsea ryker i FA-cupen ved andre anledning?

Mourinho stilte med et redusert mannskap mot Bradford. På høyrebekken startet Chelsea med Andreas Christensen som for sin A-lags debut. I dobbel sekseren fikk Ramires en sjelden mulighet, mens Salah og Remy fikk vise hva de var gode for i troikaen bak spissen.

I år har Mourinho kjørt et strengt regime med minimal rullering på de elleve utvalgte. Dette kan resultere i manglende kampform og dårligere samspill hos de som ofte må finne seg i å slite benken på “brua”. Det kan virke som Morinho har falt for eget grep mot Bradford, hvor han har den beste elleveren i Premier League. Likevel har han ikke spillere som er klare for å gjøre jobben når de beste skal hviles.

Det som slår meg er hvordan de nest beste Chelsea-spillerne tar vare på denne muligheten. Spillere som Salah, Ramires og Remy burde ha et ønske om å spille seg til fast plass. Da er det å forvente at de løper skjorta av seg når de først får muligheten. Det kan stilles spørsmål ved om enkelte av Premier League-gutta har en så gunstig lønnsavtale at det frister mer å bruke halvparten på fornøyelser, enn å spille seg inn på laget.

Diskusjonen blir; var Bradfordkampen et arbeidsuhell, et resultat av Morinhos politikk, eller et resultat av de nest beste spillerne som ikke har et tilstrekkelig ønske om å spille seg inn på laget?

Uhederlige nominasjoner

– Joe Hart: “We don’t need to win this competition, man.” Respektløst mot verdens eldste fotballturnering, respektløst mot City-fans.

– Premier League-lagenes innsats i FA-cupen. Di Maria, Aguero og de andre PL-stjernene så ut som de heller ville ligge på stranda enn å komme seg til neste runde i FA-cupen.

– Ronaldo pådrar seg rødt kort på idiotisk vis, etter å ha slått og sparket en motspiller.

Ukens opptur: Valencia

I Spania virker det som kampen om de to første plassene er avgjort; La Liga-trofeet ender som vanlig opp i Madrid eller Barcelona. De to siste Champions League-plassene er det spesielt fire lag som har meldt seg inn i kampen om: Valencia, Sevilla, Atletico Madrid og Villareal. De har alle lagt inn gode søknader til en plass i Europas gjeveste fotballsirkus. I helgen kan det virke som Valencia tok hjem nyårets første sekspoenger da de på kontrollert vis sendte Sevilla hjem til solkysten med en smultring i sekken.

Sevilla går ut på Mestalla med et ønske om å styre kampen. Dette passer Valencia utmerket ettersom de ønsker å ligge dypt og å spille raske overganger. Vingene Andre Gomes og Rodrigo var en konstant trussel mot Sevillas bekkrekke, og Daniel Parajo sto frem med to mål og gult kort, akkurat slik en kaptein skal i viktige kamper. Skjønt kampbildet fort kunne blitt et annet da dommeren blåste straffe til Sevilla på stillingen 2-1. Valencia har på sin side verdens beste straffekeeper, Diego Alves, mellom stengene. Dette gjør at Valencia kan ligge og kontrollere 2. omgang uten å måtte ta for stor risiko offensivt.

Sevilla blir avkledd av en hardtarbeidende femmer på midten som lykkes i å nekte ballspillerne Banega og Vitolo of Deulofeu i å etablere et kombinasjonsspill. Når ballen blir vunnet på egen halvdel går det imidlertid 120 km/t fremover, og en temposvak dobbel sekser makter ikke å demme opp for alle løpene i mellomrommet. Det kan virke som Unai Emery gikk inn med et noe naivt utgangspunkt, og undervurderte Ligaens nest beste hjemmelag. Dette resulterte dermed i at Valencia besitter den meget verdifulle 4. plassen i La Liga på bekostning av Sevilla.

Hederlige nominasjoner:

– Middlesbrough som slår ut Manchester City av FA-cupen. Aitor Karanka begynner å få sving på sakene i Nord-England.

– De Forente Arabiske Emirater slår storfavoritten Japan på hode og stumpen ut av Asiamesterskapet.

– Republikken Kongo gikk videre i Afrikamesterskapet på bekosting av Gabon og Burkina Faso. Det bør også nevnes at Republikken Kongo har vært utestengt fra Afrikamesterskapet siden 70-tallet.

• Brann - Barcelona? Vi var der!
    Brann har møtt selveste Barcelona i kvinnenes Champions League! Hvem var der og dekka kampen? Vi i Offside selvfølgelig! Kristiane har tatt på seg ansvaret som vår utsendte reporter. Hun har fulgt alt fra pressekonferansen med Caroline Graham Hansen, til å munche i seg wraps på presserommet. Simon tar en prat med henne om hele opplevelsen. Skjønner vi egentlig hvor stort dette er? Alt dette snadderet får du i ukens sending! I studio: Simon Harbo og Kristiane Reigstad Følg oss på Instagram: @offside_srib Produsent: Marte Seeberg Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal