Frihet på 1-2-3

This content has been archived. It may no longer be relevant

For tiden spiller Bergen Nasjonale Opera Beethovens eneste opera, Fidelio. I den anledning har Klassisk avsporing fått en innføring i operaen av musikkjenner og kunsthistoriker Terje Hauken, alt i et kræsjkurs på en halv time.

– Fidelio er den store frihetsoperaen, til alle tider, sier Hauken.

Forsto ikke teksten

Operaen bygger på et fransk revolusjonsteaterstykke fra 1798, “Leonore, ou l’amour conjugale”. Beethoven var ferdig med den første utgaven av operaen i 1805. Premieren var ingen  suksess, fordi Napoleon nettopp hadde besatt Wien og like etter seiret over østerrikerne under slaget ved Austerlitz. Byens borgere holdt seg hjemme, så salen var full av franske soldater – som  ikke forsto den tyske teksten.

Uroppførelsen av operaens endelige utgave var seks dager etter den norske Grunnloven ble vedtatt 17. mai 1814. Operaen tematiserer politisk opposisjon og frigjøring fra undertrykkelse.

Sterk kvinneskikkelse

Operaen er også en av de første store romantiske sceneheltinnene. Leonore forkler seg som fengselsvakt for å finne ut om ektemannen Florestan er i live. Det viser det seg at han er, utsultet og forlatt i det dypeste fangehullet i fengselet – og hun klarer på nød og neppe å redde livet hans fra den sadistiske fengselsguvernøren Pizzarro.

– Leonore er som en av antikkens store tragiske heltinner. Men her er det heldigvis en happy end, og hun hylles for sitt store mot, sier Hauken.

Kunsthistorikeren understreker også sammenhengen mellom denne ekteskapelige kjærligheten og de franske revolusjonsidealene.

– Det er veldig moderne. Det er kvinnene som er drivkreftene her, og redder dagen, bokstavlig talt.

Kræsjkurset i Fidelio med Terje Hauken kan du høre her:

[audio:http://srib.no/wp-content/uploads/2013/11/Terje-Hauken-Fidelio-på-30-min.mp3]

Klassisk avsporing fortsetter dekningen av Bergen Nasjonale Operas oppsetning, som går i Grieghallen 2., 4., 6. og 8. november. I studiosendingen 5. november kan du høre litteraturviter Anders Kristian Strand og kunsthistoriker Gunnar Danbolt diskutere Beethovens opera.

Anbefalte artikler