Anmeldelse: Call of Duty: Modern Warfare 3

Modern Warfare 3 er det tredje og avsluttende kapitlet i Modern Warfare-serien. Vi får vite hva som skjedde med Soap MacTavish og Kaptein Price etter avslutningen i  Modern Warfare 2 ved at spillet begynner med å gi oss en oppsummering av historien hittil, og hopper dermed rett på sak. Man blir kastet ut i en verden der krig mellom USA og Russland har begynt å utvikle seg for fullt, og vi befinner oss på vei mot et ødelagt og nedbrutt New York.

Spillet har mange varierte og spennende oppdrag som går fra å sprenge en ubåt til å skyte ned terrorister i scener hvor gravitasjon ikke er tilfelle. Uten å avsløre for mye, kan man trygt si at enspillerdelen av MW3 gir det fans av historien forventer disse spillene skal gi oss: mange eksplosjoner, store øyeblikk og mye action fører til en underholdene, men ikke banebrytende berg –og-dalbane.

Historien vinner nok ikke noen premie for originalitet, men den greier å holde meg som tilskuer spenningsfullt klistret foran TV-en helt til historien ender. Allikevel mangler det lille ekstra som det originale Modern Warfare og til tider Modern Warfare 2 presenterte. Misforstå meg rett: Modern Warfare 3 har like mange hektiske stunder, men ingen av dem kan måle seg til blant annet atombomben i Modern Warfare eller «No Russian»-oppdraget i Modern Warfare 2. For oss som syntes disse scenene var saker, er det dog fortsatt noen overraskelser.

Flerspilleravhengighet

Man kan bare snakke så mye om historien og enspillerdelen i Modern Warfare-spillene, for de er  rett og slett ikke grunnen til at spillserien har blitt en så stor hit i verden: Flerspillerdelen har blitt så populær at det finnes mange andre spill som har prøvd på formelen Infinity Ward skapte. Den er ikke nyskapende eller banebrytende, men den er fryktelig avhengighetsdannende.

Akkurat som i Modern Warfare 2, får vi en oppfølger til Special Ops. Her får vi enda mer moro med oppdrag som kan enten spilles på nett eller sammen med venner på samme skjerm. I tillegg får man Call of Duty sin versjon av Gears of War-seriens Horde mode, hvor man må overleve bølger av fiender som stadig blir både sterkere og flere. Man får penger til å bruke på våpen, perks og oppgraderinger slik neste bølge blir mulig å overleve.

I flerspillerdelen alle har blitt kjent med, som over en halv million spilte på 24 timer etter lanseringen, er det både mye men samtidig lite som er nytt. Sitatet «If it aint broke, dont fix it» passer fint når man skal snakke om Modern Warfare 3: Man har den samme hektiske krigføringen man finner i både Modern Warfare, Modern Warfare 2 og Black Ops, men med små endringer. Oppgraderinger foregår på en annen måte enn før: I stedet for å låse opp eller kjøpe nye sikter eller granatkastere, må man oppgradere hvert våpen hver for seg. Har man fått rødpunktsiktet til en MP5, går ikke lengere an å sette den på et annet våpen enn MP5-en.  Personlig synes jeg dette er den største endringen fra MW2, da det gir spilleren en større fordypningsnivå per våpen og gir en forlengende spillbarhet til et spill som allerede har mye å by på.

Man har også et par nye moduser, der «Kill Confirmed» spesielt markerer seg.  Modusen går ut på at man skal krige som man vanligvis ville gjort i en Team Deathmatch, men for å kunne få poeng må man ta dogtagen til fienden du har drept. Greier man derimot å ta en av dine egne falne lagkameraters tags, forhindrer man at det motsatte laget får poeng. Dette er hektisk og spennende siden man er alltid på jakt etter både dine egne og fiendene sine skilt.

Fremtiden til en bestselger

Grafikken i det første Modern Warfare fikk oss til å dåne med blant annet sine 60 bilder per sekund og lyssetting. Dette er noe som i Modern Warfare 3 begynner å vise sprekkene i det tekniske som driver spillet. Det er ikke noe å klage på; det ser veldig bra ut, men med spill som Uncharted 3, Battlefield 3 eller The Elder Scrolls V: Skyrim føler man at noe mangler i Modern Warfare 3.

Det er synd at de fleste i utviklerteamet som startet det hele forlot prosjektet, siden vi får aldri vite om dette var slik de ville ha avsluttet serien. Det er dog ingen dårlig avslutning, men det blir som å se den tredje filmen i Ringenes Herre-sagaen uten at Peter Jackson hadde vært regissøren. Det blir spennende å se om Activision og Infinity Ward bestemmer seg for å ta i bruk en ny grafikkmotor eller hva som blir neste steg i kommende Call of Duty-spill.

I Modern Warfare 3 får man servert en historie som er actionspekket, et samarbeidsmodus man lett blir hektet på og en flerspillerdel som er like avhengighetsdannende som godteri for barn. Om du har savnet den moderne krigføringen som Modern Warfare 1 og 2 ga deg i forhold til hva Black Ops leverte i fjor, kommer du ikke til å bli skuffet med Modern Warfare 3. Det er ikke mye nytt, men til gjengjeld får man den mest balanserte flerspillermodusen i Modern Warfare-serien og mye moro for pengene.

Call of Duty: Modern Warfare 3 er nå ute på PS3, XBOX360, PC og Wii.

Spillet ble testet av undertegnede på PS3. Fullført enspillerdelen på Hardened, spilt baner på Spec Ops og en del timer på flerspillerdelen.