Fringe er en «åpen» kulturfestival som startet i 1947, og har utviklet seg til mange festivaler over flere land, nå også Norge. At det er en «åpen» festival betyr i denne sammenhengen at kunstnere innen alle kunstfelt kan opptre på festivalen, enten det er med teater, stand-up, stepping, eller noe helt annet. Filosofien er å ikke sortere ut eller sensurere grupper som ønsker å delta.
Uinviterte utspring
Historien til Fringe startet da den mer formelle «Edinburgh International Festival» for første gang ble arrangert etter andre verdenskrig. Festivalen hadde som formål å berike det kulturelle livet i Skottland og Europa, og på programmet var det klassiske musikere, teater, dans og opera fra øverste klasse.
Noen uinviterte teatergrupper ønsket også å ta del i den store kulturbegivenheten, til tross for manglende invitasjon. Siden det offisielle programmet brukte alle de store scenene i byen, ble de uoffisielle artistene nødt til å være kreativ med å finne plass. De plasserte seg et stykke utenfor den offisielle festivalen, der de opptrådde på små scener, eller helt uten etablerte scener, til forbipasserende festivalbesøkendes begeistring.
Denne bevegelsen av lav-terskel forestillinger på utkanten («the fringe») av festivalen ble etter noen år mer og mer ogranisert, og i 1959 ble Fringe Festival Society formelt sin egen organisasjon. De etablerte tradisjonene med å ikke være selektiv i hvem som får opptre, og å være innovativ med hva man bruker som scene, er fortsatt den dag i dag viktige aspekter med bevegelsen. Dette til tross for at Fringe ikke lenger kun er en kulturell attpåklatt arrangert i utkanten av Edinburgh International Festival, men uavhengig har blitt den største kunstfestivalen i verden.
Fringe på norsk jord
Og det er bare i Edinburgh; i 2017, 70 år etter det startet, arrangeres det over 250 festivaler verden over. I år har også den første Fringe festivalen i Norge blitt avholdt med hovedkvarter på Cornerteateret i Bergen. Fringe Norway var riktignok en god del mindre enn den orginale festivalen i Edinburgh, men i tradisjonell Fringe-stil ble scenekunst vist både på konvensjonelle teaterscener, og på mer uvanlige fora, som i en trapp eller i hjemmet til en performer.
https://www.instagram.com/p/BY_XqfODBhO/
Vi i Skumma Kultur tok turen for å få med oss begivenhetene, og kan bekrefte at det var svært god stemning på festivalen, og med spennende opptredener i mange varianter, fra break-dance teater til performance art i en villa. Disse vil Samantha Hatten fortelle mer om i nær fremtid, så følg med på SRiB.no. Inntil videre kan dere se videoen under, som gir en smakebit av hvordan stemningen var under festivalens åpningsarrangement. Selv om det ikke er annonsert flere arrangementer enda, tyder suksessen på at vi ikke har opplevd Fringe Norway for siste gang. Det blir med andre ord bare å holde et øye med Norway Fringe sine nettsider utover i 2018.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=caPUEbcs9jo]
Siste podcaster
-
Skumma kultur for Christmas
Tidlig i advent møttes skumma kultur for å snakke om julen. I studio er Ebbe og Synne, og en liten julevikar ved navn Gerd. Vi analyserer julens narrativer og assosiasjoner, og en av julens mirakler: Hallmark julefilmer.