PUNT! Ballespark fra Miller, noir Forever!

This content has been archived. It may no longer be relevant

Som en kanskje skulle tro er det en orgie av avhogde hoder, en slående visuell stil og grove karer som preiker om horer i oppfølgeren Sin City: A Dame to Kill For. Som i første film er det flere plotlinjer. Denne gangen er det “A Dame To Kill For” og “Booze, Broads & Bullets” som er de utvalgte albumene. I tillegg er det to plotlinjer spesielt skrevet for filmen, the long bad night og nancy’s last dance.

Just Another Saturday Night

Marv (Mickey Rourke, avbildet)våkner opp på en vei, omringet av en gjeng døde unge drittsekker og en vraket politibil.

“How did I get here? What have I done, and why? I can’t remember for the life of me.”

A Dame To Kill For

Dwight McCarthy (Josh Brolin) blir introdusert ved at han tar bilder av Ray Liotta, som er uhyggelig mot en hore. Han får så en telefonsamtale av sin tidligere elsker Ava Lord(Eva Green), som valgte livet som trofékone foran Dwight fire år tidligere. Hun vil at de skal møtes på Kadie’s. Han slår seg veldig vrang, men han klarte aldri helt å si nei til Ava. På Kadie’s forteller hun om hvordan den massive sjåføren Manute (Dennis Haysbert) torturerer henne etter ordre fra ektemannen. Hva skal Dwight gjøre nå, mon tro?

“Ava. Damn.”

Nancys Last Dance

Fire år etter That Yellow Bastard sliter Nancy (Jessica Alba) med dårlig indre harmoni etter at John Hartigan (Bruce Willis) tok livet sitt. Hun er ganske sur på Senator Roark, og planlegger derfor hevn, samtidig som hun drikker seg pære og knuser speil.

The Long Bad Night

Johnny(Joseph Gordon Levitt) er en suave fyr som drar til Kadie’s place, hvor han, med enorme ferdigheter, vinner masse gryn på en enarmet banditt. Han tar med seg grunkene og en søt stripper, Marcie (Julia Garner), inn på bakrommet for å gamble med gutta. Som i dette tilfellet er den uendelig korrupte Senator Roark (Powers Booth) og gangstervennene hans.

Konstruktiv kritikk på nettet

På internett får A Dame To Kill For kritikk for å være “bare mer av det samme” og at de som ser den har en overhengende følelse av at den er bra, men at de sitter igjen og tenker “Hvorfor likte jeg den ikke bedre?”.

Nathan Rabin fra The Dissolve kom med denne saftige utblåsningen:

“It’s so egregiously awful, so utterly without merit, that it makes its predecessor seem much worse by association. The film’s brainless, chest-beating brand of hyper-pulp calls into question whether Sin City was any good at all, or whether the novelty of its visuals and storytelling merely masked a howling nothingness at its core.”

Men på en annen side ga Nathan Rabin Spider Man 2 100/100, så vi kan kanskje drite i han (bare se! Veldig spesiell fyr ). Uansett, A Dame to Kill For har fått en del kritikk, og mye av kritikken går ut på at det ikke egentlig er noen videreutvikling fra Sin City (2005). Dette er jo bare dritt, Sin City er så unik i stilen sin at å komme opp med en spesielt radikal videreutvikling hadde vært tåpelig. Det skal være mer av akkurat det samme, og akkurat derfor hadde jeg det såpass gøy i kinosalen. Sin City er porno for folk som liker voldelig, skitten noir med masse sprit og horer. Nå som dette er ute av veien har filmen likevel et par problemer.

Star Wars episode I-III-syndromet

OBS: NSFW!

https://www.youtube.com/watch?v=-lbzFnbmBoE

Denne scenen er så smertefullt jævlig at jeg ikke klarer å se den uten voldsomme fysiske reaksjoner som oppkast, diaré, hodepine, svimmelhet med mer.

Hva har dette med A Dame To Kill For spør du nå. Vel, i tillegg til et meget svakt manus, er denne scenen, i likhet med mer eller mindre hele Sin City, spilt inn med greenscreen. Skuespillerene har derfor en mye tøffere jobb enn hvis de spiller inn på et ordentlig sett. Derfor er det litt symptomatisk av greenscreen-filmer å ha litt haltende skuespill, også i A Dame To Kill For. Spesielt Eva Green virker ukomfortabel.

https://www.youtube.com/watch?v=VfPPdFc2zEg

Et annet problem er at litt av kraften til Sin City (2005) var at den var noe helt nytt, ingen hadde noen sinne sett noe som Sin City før. Det har vi nå. Derfor blir A Dame To Kill For en film for de som er glad i akkurat denne stilen. Sånne som meg, med andre ord. Og det er nok derfor jeg likte filmen så godt. A Dame To Kill For er en naturlig oppfølger som utbroderer universet fra Sin City (2005), med mange av de samme karakterene og samme tone, samme visuelle stil og liknende plottlinjer. Hvis du så Sin City (2005), og tenkte at det var helt greit får du nok derfor ikke så mye ut av A Dame To Kill For. Styrken til Sin City forblir tonen, den visuelle stilen og estetikken.

Anbefalte artikler