Director's Cut forbedrer alt fra kjernespillet. (skjermdump, Marius Hauan)

Nytt, bedre og vakrere enn noensinne

Ghost of Tsushima er tilbake i ny utgave, og Marius kunne ikke vært mer fornøyd

Da ghost of tsushima kom i fjor, fikk vi i Hardcore dessverre aldri tid til å anmelde spillet, det kom midt i sommerferien og farlig nærme The last of us 2. Spillet fikk likevel en plass på listen over våre favorittspill, hvor vi beskrev det som en perfekt svanesang for PlayStation 4. Nå, litt over et år senere har Sucker Punch og Sony bestemt seg for å gi oss mer av det gode, samt forbedre det vi allerede hadde.

Det vi fikk var Ghost of Tsushima: Director’s Cut, en ny versjon av spillet med overaskende mange endringer fra det originale spillet vi fikk i fjor.  Blant dem, en ny øy «Iki island», med sin egen fortelling; som utvider Jins fortelling fra hoved-spillet. Det er også tekniske bedringer, slik som støtte for PS5s «Adaptive Triggers» og diverse mekaniske endringer til kjernespillet.

Nytt og forbedret

Sammen med en gratis oppdatering som gikk ut til alle som eier kjernespillet, gir Director’s Cut oss en mengde små endringer som gjør spillet bedre, og mer moro å spille. Som sagt får vi støtte for «adaptive triggers» og «haptic feedback», men også ny kode bygget spesifikt for PS5,  det betyr bedre lastetid, 3D lyd, og ansiktsanimasjoner som matcher både den originale engelske og den japanske talen

Iki Island

Forbedringene til kjernespillet er i seg selv gode, men det er Iki island som gjør Director’s Cut verdt pengene. Iki er en helt ny øy som man kan dra til i akt 2 av kjernespillet, her introduseres spilleren til en ny historie, som gir oss et dypere innblikk i Jin Sakais bakgrunn og familie. Vi treffer på nye karakterer, både vennlige og fiendtlige.  Den nye historien er neppe bedre enn den vi fikk i fjor, men stiller likevel på et nivå bedre enn mange andre spilltillegg. Nå som det er sagt, så er selve omgivelsene på Iki enda mer visuelt slående enn dem i kjernespillet, med enda mer farger og dyreliv.

Iki byr også på nye aktiviteter og minispill, samt nye kosmetiske gjenstander (sverd, rustning, osv.) og sist, men ikke minst, hesterustning.

ja, apen kan klappes (skjermdump, Marius Hauan)

Et mer perfekt spill

Ghost of Tsushima var i mine øyne allerede perfekt, men Director’s Cut tar spillet til nye høyder.  Prosessen for å faktisk oppgradere til Director’s Cut kan være litt plagsom, men det er definitivt verdt det. Dersom du allerede eier Ghost of Tsushima, så burde det være en selvfølge å kjøpe Director’s Cut, bare for den nye historien alene. Og dersom du ikke eier, eller ikke har prøvd Ghost of Tsushima, hva er det du venter på?

Hardcore Studentradioen i Bergen

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *