Gjennomgående guffent

Det første Little Nightmares fra 2017 var en kort og creepy spillopplevelse. Med en ekkel atmosfære var spillet en skrekkopplevelse til og med pyser slik som meg kunne like. I oppfølgeren Little Nightmares 2 har det svenske studioet Tarsier Studios tatt den suksessfulle oppskriften fra forgjengeren, og gjort det enda bedre.

Sammen gjennom skrekken

I dette to-og-en-halv-dimensjonsspillet spiller man som Mono, en liten gutt som er strandet i en mørk skummel skog. Man må manøvrere seg gjennom bjørnefeller og mørke avgrunner i skogen til man kommer til et gammelt hus. Huset er tilsynelatende tomt, men man merker kjapt at noe ikke er helt som det skal. I kjelleren treffer man en liten jente med en spilledåse. Jenta viser seg å være Six, hovedpersonen i det første Little Nightmares. Six blir en nyttig sidekarakter som hjelper Mono med å løse gåtene, og holde han i hånda når det blir nifst. Sammen må de komme seg igjennom denne skumle og farlige verdenen og løse miljøbaserte gåter på veien.

Mono og Six må sammen komme seg igjennom den farlige verdenen (Skjermdump: Johannes Optun)

De ulike miljøene man spiller igjennom er varierte og ikke minst skumle. En skole og et nedlagt sykehus er noen av de forskjellige miljøene man besøker. På veien møter man selvsagt noen ekle vesener som prøver å ta livet av Mono og Six. Designet på disse karakterene er uhyggelig og nærmest dukkelignende, og er det en ting man vet fra skrekkfilmer er det at dukker ikke er til å stole på.

Spillmekanisk kronglete

Skrekkspill har aldri vært undertegnedes kopp med te, men Little Nightmares-spillene har et mye større fokus på atmosfære enn rene jump-scares. Hvor flere skrekkspill bruker metoder som å kaste et monster i trynet ditt uten forvarsel, skaper Little Nightmares 2 en guffen og nifs atmosfære hvor man alltid føler en stemning over at noe ikke er helt som det skal.

Designet og atmosfæren gjør spillet nifst og spennende (Skjermdump: Johannes Optun)

Selv om atmosfæren og spillverdenen er tilnærmet perfekt, er det allikevel enkelte ting som holder spillet litt igjen. Som i forløperen er det spillmekaniske fremdeles en smule trøblete. Man presser knappen på kontrolleren, men føler allikevel ikke at karakteren gjør bevegelsene raskt nok eller korrekt. Responstiden fra knappetrykking til handling i spillet er til tider svært frustrerende. Spillet er rause med sjekkpunkt, men flere steder i spillet krever en presisjon og timing som ofte kan føre til frustrasjon på grunn av spillets dybdesyn. Man prøver og feiler, og det kan til tider være svært irriterende å måtte traversere det samme området gjentatte ganger fordi spillkarakteren ikke gjør nøyaktig det man vil.

Dessverre holder fysikken og spillmekanikken spillet fra å oppnå nær perfeksjon (Skjermdump: Johannes Optun)

Konklusjon

Little Nightmares 2 er en bedre oppfølger på nesten alle punkter. Det er lengre, mørkere, penere og mer interessant enn forgjengeren. Spillmekaniske problemer til siden er dette et herlig lite skrekkspill med personlighet og atmosfære. Spillet er kreativt med sine varierte og skumle miljøer, og føles sjeldent repetitivt. De svenske utviklerne i Tarsier Studios har skapt et minneverdig spill med en fortellerteknikk som er åpen for tolkning og grubling.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Game Awards, PLAY Bergen og Jul
    I denne episoden diskuterer vi hva vi syns om Game Awards. Vi snakker også om da Joonas og Dina tok turen til PLAY Bergen, som er en spillfestival i Bergen. Tilslutt diskuterer vi hvilke spill som gir oss julestemning, og hvilke spill vi tenker å spille i julen. I studio: Dina, Annika, Joonas og Agnar.
  • Spillmagasinet: En stemme er tilbake, Konsoll 2025 og kontroversielle meninger
    Et medlem har returnert tilbake i studioet etter ett halvt år! Vi benytter denne anledningen til å snakke om hva vi har spilt den siste tiden, diskutere årets Konsoll-konferanse og kontroversielle meninger om en kommende spill-relatert film! I studio: Olav, Annika og Alfhild.
  • Spillmagasinet: Ny konsoll, mye følelser og julestemning
    Tidlig 2026 kommer Steam med en ny konsoll. Vi snakker om våre forventninger til den og hva vi kan få ut av den. Agnar er gjest i studioet så da måtte vi selvfølgelig snakke litt om Red Dead Redemtion<3 Tilslutt snakker vi om våre juleminner innenfor gaming. I studio: Dina, Kristian, Agnar
  • Spillmagasinet: Livets rollespill og Fortnite
    Vi kjører på med enda en sending der vi snakker om alt som faller under den helhetlige paraplyen av Dungeons & Dragons! Denne gangen oppfordrer vi vårt nyeste medlem, Alfhild - til å ta initiativ og sette seg inn det viktigste spørsmålet som egentlig preger Kristian og Olav: "Hva er egentlig rollespill!?" Se frem til flotte tanker, dypere refleksjoner, og kremen på toppen. Til sist, Fortnite Simpsons. I studio: Alfhild, Kristian og Olav
  • Spillmagasinet: 2 BAKA'er i studioet
    I dag er Dina og Joonas tilbake i studio! Vi tar et nostalgisk dypdykk tilbake til barndommen vår. Som to 2002-barn snakker vi om ikoniske spill som Club Penguin, Panfu og andre klassikere vi vokste opp med. I tillegg tar vi en titt på de nyeste spillnyhetene — blant annet Twitchcon drama, ryktene rundt Battlefield 6, og det uventede samarbeidet mellom Fortnite og The Simpsons! I studio: Dina og Joonas
  • Spillmagasinet: Battlefield, Battlefront og Kortskalle
    Battlefield 6 har komt ut, Elon Musk vil lage spill ved hjelp av AI, og vi mimrer tilbake til Battlefront 2. Tilslutt blir det en runde kortskalle der noen fikk litt lettere karakterer enn andre... I studio: Joonas, Dina og Carl

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler