Tiden er inne for å kåre våre favoritter fra 2020 (Bilde: Nintendo/ Taleworlds Entertainment/ Atlus/Sony Entertainment)

Våre favorittspill fra 2020

2020 er forbi og dette var våre favorittspill fra året som gikk

2020 er i bakspeilet. Året som gikk har vært veldig spesielt, vi har en pågående pandemi, vi har drevet radio hjemmefra og mest sjokkerende av alt; Cyberpunk 2077 har endelig kommet ut. Heldigvis for oss gamere har 2020 bydd på nok av spill til å underholde oss under denne pandemien.

Vi i Hardcore er en variert gjeng av fire hvite gutter med variert smak, og nå som 2020 er over har vi tatt et kjapt tilbakeblikk for å plukke ut våre egne personlige favoritter. Her er titlene vi mener fortjener en ekstra hyllest:

 Animal Crossing: New Horizons

Valgt av: Johannes Optun

Animal Crossing: New Horizons har gitt meg mest glede i 2020 og er dermed mitt favorittspill. Lanseringen for dette spillet kunne ikke vært bedre. Når hele Norge var i lockdown pga pandemien kunne vi rømme til en koselig og fredfull spillverden i denne herlige livssimulatoren til Nintendo. Hundrevis av timer gikk med på å fiske, finne fossiler, besøke hverandres øyer og lage vårt eget øyparadis. Denne sjarmbomben av et spill var et fantastisk avbrekk og et lyspunkt i et ellers bedritent år. Det er hverken et nyskapende spill, eller det mest teknologisk framskrittet i spillindustrien, men når det kommer til ren spillglede står New Horizons sterkt i spillåret 2020. 

Animal Crossing reddet nok mange under pandemien i 2020 (Bilde: Nintendo)

Persona 5 Royal

Valgt av: Petter Helland Villanger

I et år med så mange gode originale titler og etterfølgere, skulle man ikke tro at en forbedret versjon av et tre år gammelt spill skulle toppe min personlige liste. Men Atlus har klart å gjøre noe magisk ved å ta et spill som nærmest var en 10/10-tittel i mine øyne, og fikset nesten alle feilstegene det tok i 2017. De to nye hovedkarakterene, gymnasten Kasumi og studentrådgiveren Maruki, er vevet inn i originalhistorien på en fantastisk måte og fører til et tredje skolesemester som gir en mye bedre konklusjon. Gamle kjenninger som Akechi har også fått mye mer (fortjent) tid på skjermen. Mementos-delen av spillet er ikke lenger noe å grue seg til, du får utforske en ny bydel som gir deg flere nyttige aktiviteter på fritiden og det allerede fremragende kampsystemet har fått kvalitetsendringer du ikke visste at du trengte. Hvis du er blant de som ikke har opplevd en av de beste spillseriene i nyere tid, er Persona 5 Royal den aller beste inngangen til en rekke med fantastiske JRPG-er. Bare å sette av 70-80 timer de neste månedene.

Persona 5 Royal tilbyr flere hundre timer med moro (Bilde: Atlus)

Mount and Blade II: Bannerlord

Valgt av: Martin Alexander Fjellheim

Fra spillet ble annonsert i 2012, har jeg levd i limbo. Jeg har levd med et håp om at oppfølgeren til favorittspillet mitt skulle bli til virkelighet og ikke lenger bare en meme på nettfora. Etter 8 år hadde jeg nesten gitt opp håpet og akseptert skuffelsen. Den slags forventninger er vanskelige å innfri, og da de slapp Early Access versjonen i mars var det tydelig et mangelfullt spill med en lang vei igjen å gå. Bannerlord er en uslepen diamant, men det som gjør at spillet stikker av med min nominasjon til årets spill er hvor hardt utviklerne jobber med slipingen. I løpet av de første månedene var oppdateringene daglige, utvikleren TaleWorlds har tatt Early Access på alvor. Resultatet er en nydelig simulator, der du med hest og sverd går fra anonym og ubetydelig til å bli en av verdens mest innflytelsesrike individer. En opplevelse som tar meg rett tilbake til sandkassa fra barndommen og tilfredsstiller alle typer maktkomplekser. 

Martin har sett fram til dette spillet i 8 år, og innfridde (Bilde: Taleworlds Entertainment)

Ghost of Tsushima

Valgt av: Marius Hauan

 Da 2020 startet hadde jeg aldri forventet at Ghost of Tsushima skulle ende opp som min favoritt fra året, men nå som året er forbi må jeg si at det er. Utvikleren Sucker Punch leverte et helt fantastisk spill her. Tsushima er en av de beste spillverdenene jeg har noensinne opplevd, med vakre farger, flott natur og nær perfekt størrelse. oppdagelsessystemet er unikt i sin utførresle, med verken “minimap” eller “gps”. kampsystemet er også fantastisk, det er raskt, dødelig og underholdene, selv etter 40 timer. Men kanskje viktigst av alt, spillet forteller en flott historie, med flott skuespill og nydelig musikk. Ghost of Tsushima er en perfekt svanesang for PS4, og et nært perfekt spill. 

En verdig svanesang for PlayStation 4 (Bilde: Sony Entertainment)

Siste podcaster

  • Hardcore - Nier, quiz og kinesisk spillopprør
    Nier: Replicant har fått en ny versjon på moderne konsoller og Petter anbefaler spillet, og hele serien generelt, varmt. Marius har laget en spillquiz som setter Johannes og Petter på prøv, og vi diskuterer opprørte kinesere over gatchaspill.
  • Hardcore - Helter, skuffelser og aggresjon
    I ukens sending snakker Petter, Marius og Johannes om spill de personlig ikke liker, men "alle" andre liker. Vi tar også et lite tilbakeblikk på superheltspillet Injustice 2 og diskuterer oppfølgeren til Days Gone vi aldri kommer til å få.
  • Spillhavarkommisjonen #2 - Superman 64
    I denne episoden ser vi på det notorisk dårlige Superman 64, som hadde en interessant reise fra et ambisiøst superheltspill til å bli omtalt som et av verdens verste spill. I studio: Johannes Optun, Marius Hauan, Petter Helland Villanger
  • Hardcore - Svartebørs og juksemakere
    Svartemarkedssalg av FIFA Ultimate Team kort, Apex Legends på Nintendo Switch og anti-cheat på PS5 står på plakaten denne uken når Petter, Marius og Martin er i studio
  • Hardcore - Spillvold til besvær
    Johannes, Marius og Martin er dagens gladgutter i studio. Johannes feirer sitt 4 års-jubileum med Nintendo Switch, spillvold diskuteres for ente gang og Marius belærer oss om teknologi og kunstig intelligens.
  • Spillhavarikommisjonen #1 - Anthem (2019)
    Første episode av vår nye serie! I Spillhavarikommisjonen skal vi ta for oss de største floppene, brannene og havariene i spillindustrien. I første episode dekker Marius, Johannes og Petter spillet Anthem fra 2019.
  • Hardcore - Kjip spillprodusering
    Etter en måneds hiatus er Martin, Petter og Johannes endelig tilbake i studio (fysisk!) - denne uken går vi gjennom en stor variasjon av kjipe spillutviklingshendelser, som blant annet ny info rundt hva som egentlig gikk feil med Stadia og kansellerte spill som vi vet litt for mye om og savner kjært.
  • Spillåret 2021
    Endelig er Petter, Johannes og Marius tilbake i studio! Vi tar for oss den trøblete lanseringen til Cyberpunk 2077, og ser framover mot spillåret 2021. Petter benytter også muligheten til å ha en leksjon i den såkalte gacha-mobilspillkategorien.
  • Hardcore - PS5-spesial
    Denne uken serverer Hardcore en liten spesialsending, der vi har samlet de gøyeste samtalene fra semesteret om den nye konsollgenerasjonen for å feire at de de endelig er ute blant folket! Hør Marius, Petter og Johannes gutta snakke om når de først ble annonsert, hvor katastrofalt vanskelig det har vært å få tak i de, og sist men ikke minst Johannes endelig få snakke om hvordan det er å eie en.
  • Vikinger, tilgjengelighet og gode spill
    I ukens sending forteller Marius om hans kjærlighetsrelasjon med Assasins Creed Valhalla og gutta snakker om brukertilgjengelighet for videospill. Martin er på tynn is i diskusjon om forrige konsollgenerasjons beste spill, og Johannes sørger for å sette han godt på plass
  • Hardcore - Tyven, tyven
    Med munnbind og godt humør er Petter, Johannes og Martin klar for ny sending. Cyberpunk 2077 er utsatt (igjen) og føyer seg inn i rekken spill med usedvanlig lang produksjonstid. Det ser ikke spesielt lyst ut for de som ønsker seg en PS5 i november, og Martin forteller om sin kriminelle fortid.
  • Hardcore: skrekk, biler og spionering
    Programleder Petter & Co er tilbake som et friskt pust i den post-apokalyptiske hverdagen med rykende ferske aluminiumsfolie-teorier om overvåkning på PS5. Martin presenterer en høyakademisk formel for å rangere bilspill og sammen med Marius tar vi et blikk på skrekkspillenes verden.
  • Hardcore – Pirater, Fagforeninger og Kinesere
    Gutta er hjemme i egne hjem. Johannes mimrer tilbake på et 30 år gammelt spill, som han relativt nylig spilte. Marius irriterer seg over «crunch» og Petter har funnet et spill som endelig lar han oppfylle sine indre drømmer. På sending: Petter, Marius, Johannes
  • Hardcore - Spillfilmer og nedleggelser
    Gutta er tilbake som et frisk pust i den post-koronistiske hverdagen med Johannes som leder an i avsløringer om ondskapen som skjuler seg i EAs mørke hovedkvarter. Marius har fått lekt seg med Squadrons og Martin er som vanlig mest opptatt av å underholde seg selv i studio.
  • Hardcore - Suksesser og Fiaskoer
    Petter, Johannes og Martin er ukens trekløver. Det snakkes varmt om Xbox Game Pass, og Crash Bandicoot får seg en liten hyllest. Johannes snakker også om Nintendo 64 og hvorfor han mener det er Nintendos viktigste fiasko.

 

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *