Predator fra 1987 med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen er en av 80-tallets mest ikoniske actionfilmer, og en av mine personlige favoritter innenfor sjangeren. Blodig action og one-liners på løpende rekke. Ikke minst inneholder filmen en av historiens kuleste romvesener i form av tittelkarakteren, Predator. Nå har den utenomjordiske trofékrigeren ankommet PlayStation 4 og PC, med et utrolig skuffende resultat.
4 mot 1-kamper
Predator: Hunting Grounds er et online lagbasert actionspill, hvor fire spillere spiller på lag som kommandosoldater i jungelen, mens én spiller som Predator. Velger man å spille som kommandosoldat, eller fireteam som det heter i spillet, spiller man i førsteperson og manøvrer oss igjennom jungelen for å utføre oppdrag. Samtidig som man blir jaktet på av Predator, skal man fullføre oppdrag i jungelen og drepe fiendtlige geriljasoldatene. De fiendtlige soldatene styres ikke av andre spillere, men er datastyrt og med veldig dum kunstig intelligens.
Predatoren derimot skal drepe alle de andre spillerne innen tiden er ute, ved å manøvrere seg igjennom skogen og hoppe fra tre til tre. Man kan gjøre seg usynlig i en kort tid, bruke det kjente varmesøkende synet og gjøre sick parkour (eller predkour som spillet kaller det) på jakt etter byttene.

Menneskene man spiller som i fireteamet har null av personlighetstrekk, og man har veldig lite å velge mellom hvis man ønsker å tilpasse utseendet til karakteren. Litt forskjellig utvalg i ansiktsmaling, solbriller og kortklipte frisyrer er alt man har å velge mellom. Her hadde jeg ønsket at utviklerne hadde lagt litt mer arbeid i karakterene, og kanskje hentet litt inspirasjon fra andre lagbaserte skytespill som har langt flere klasser og personer å velge mellom.
Problemer på løpende rekke
Spillet er utviklet av Illfonic, som tidligere har laget Friday the 13th -spillet med et lignende konsept. Resultatet er noenlunde likt også. Her får vi servert et repetitivt spill, fullt til randen med tekniske problemer, og med usedvanlig lite engasjerende gameplay. Grafikkmessig ser det ut som et spill hentet ut fra PlayStation 3, og spiller som en lavbudsjetts Call of Duty -klone. Spillet er fullt i glitcher med en ustabil bildefrekvens og jungeltekstur som kommer og går.

I tillegg så er ventetiden på å finne en server lang. Jeg har ventet i tre til åtte minutter på at spillet skulle laste inn en ny runde.
Jeg kunne sett bort fra den litt utdaterte grafikken og de tekniske problemene hvis spillet hadde vært gøy, men det er heller ikke tilfellet. Predator: Hunting Grounds er rett og slett så repetitivt og kjedelig at jeg sjelden hadde det gøy. Men det kunne vært det. Konseptet er utrolig lovende. Å overleve i jungelen med et blodtørstig romvesen på jakt åpner for en gøy og spennende spillopplevelse. All spenningen er dessverre borte i det jeg mener er den største skuffelsen i spillet, selve Predator.
Pinglete jeger
Predator er blitt vannet ut til en eneste stor pingle. Han er en svekling, og det skal ikke mange skudd til man er nede for telling. Spiller man som kommandosoldat er man aldri spent eller nervøs for når og hvor Predator skal dukke opp, for den er ingen trussel. Man kan få noen små øyeblikk med spenning når man ser lasersiktet fra våpenet til Predator sikte seg inn på deg fra jungelen, men spenningen er kortvarig. Å spille som vesenet selv er også utrolig skuffende og klønete. Man føler seg utrolig svak i møte med tungt bevæpnede fiender.
Det er rett og slett så ubalansert. Sammenlignet med utviklernes forrige spill, Friday the 13th, var Jason Voorhees i det spillet nærmest en udødelig kjempe og man fryktet at han skulle dukke opp rundt hjørnet. Her er all spenningen borte og det kulminerer i en lunken suppe av en spillopplevelse.
Når Predator selv er et stort problem i et spill basert på Predator-serien, har man virkelig trådd feil.

Konklusjon
Predator: Hunting Grounds er en utenomjordisk skuffelse. Med lite innhold, repetitivt gameplay og ubalansert action er det ikke Predator verdig. Mulighetene for et spennende og underholdende spill satt i Predator-universet er der, men dette spillet er et steg i feil retning. Vår utenomjordiske troféjeger fortjener langt bedre enn det vi har fått servert her i Predator: Hunting Grounds.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Switch 2 Bonus
Veteranene Agnar og Ole samles nok en gang i studio for å snakke uhemmet om Nintendo, denne gangen om Nintendo Switch 2. Hva er bra, hva har man i vente, og hva kunne vært bedre? Svarene på disse spørsmålene får du i denne bonusepisoden. I studio: Agnar og Ole -
Spillmagasinet: Nyheter, Nybegynnerflaks og Split Fiction
Nintendo direct, Ghast lore, Split Fiction og Lego Gandalf. I ukens sending holder vi dere oppdatert i gaming news, snakker om den nye Co-op sensansjonen Split Fiction og tar enda en runde med Kortskalle. I Studio: Agnar, Dina og Olav -
Spillmagasinet: Nyhetsoppdatering, League diskusjon, og Speed Review
Nok en herlig episode med gjengen fra Spillmagasinet! I ukas utgave dikuteres det nyheter fra den siste tiden, om hvorhvidt League er et bra spill eller ikke (og om Agnar noensinne vil gå tilbake dit), samt nok en herlig utgave av speed review! I studio: Agnar, Carl-Eirik og Dina -
Spillmagasinet: Kvinnedagssending - Jenter som Streamer
Gratulerer med Kvinnedagen! Denne sendingen har vi fått besøk av Twitch Streameren "Dinzia" (Hanna), der hun og Dina deler sine erfaringer og opplevelser som streamer. Vi går gjennom Chat-Kultur og Trakassering i Gamingverden. Vi kommer også med gode tips til deg som vurderer å starte med Streaming! I Studio: Annika, Dina og Hanna. -
Spillmagasinet: Kjærlighet, Forhold og Gaming
Hvordan balanserer man kjærlighetsforhold og gaming? Hvordan er det å date en gamer? I ukens sending får vi besøk av Dinas beste venn og roomie. Vi snakker om dating, forhold og gaming, og kommer med egne erfaringer på dette teamet. I Studio: Dina, Olav og Mia -
Spillmagasinet: GTA RP-streamer lærer oss om rollespill
I denne episoden dykker vi inn i verdenen av rollespill (RP), med spesielt fokus på GTA RP, hvor vi har med oss streameren "NorwegianCrazyGamers" (Torstein) som deler sine erfaringer og tanker. Vi tar også et nostalgisk tilbakeblikk på MMO-spillene fra 2000-tallet, som Club Penguin der vi snakker om våres forhold til disse spillene. I studio: Dina, Olav, Agnar og Torstein -
Spillmagasinet: Elon Musk blir tatt i juks og Lootboxes må tilbake
Elon Musk ble tatt i juks etter han har kalt seg proff. Redaktøren vår mener at Lootboxes ikke er dårlige. Speedreview er tilbake med en variert bunke med spill. I ukens sending tar vi for oss juksing og gambling, og vurderer moralene rundt dette. I Studio: Agnar, Carl-Eirik og Olav -
Spillmagasinet: Co-op spill, Witcher 4 Avsløring og Nintendo sin store 2'er
It Takes Two er fantastisk. Wither 4 introduserer en kontroversiell hovedrolle. Nintendo viser frem den nye Switch 2. I ukens sending snakker vi om hva som gjør et Co-op spill bra, hva vi synes om Witcher 4 avsløringen og hvordan en stor 2'er ikke alltid er positivt. I Studio: Agnar, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Recap 2.0, og Året Som Venter
Godt nyttår! Spillmagasinet er endelig tilbake på luften etter en lang og snøfull juleferie. I dagens episode diskuterer medlemmene Game Awards 20204, litt mer om hva man har spilt i 20204, og hva man gleder seg til i 20205. I studio: Kristian, Dina, og Carl-Eirik. Og endelig tilbake i førersetet: Agnar!