Det var en gang for lenge siden at en gammel kone tok med seg sitt unge barnebarn til det lokale markedet. Den gamle konen og den unge gutten var på skattejakt blant gjenstandene som var å finne på markedet, adoptert bort av eiere som en gang elsket dem. I en støvete skuff fikk gutten øye på en rektangulær forside, fremmedspråksferdighetene hans var ingenting å skryte av, men allikevel forstod han teksten som trakk øynene mot seg med magnetisk kraft:
«Rome has fallen, and the world is up for grabs»
Gutten var aldri den samme igjen. Takket være generøs finansiering fra den gamle konen tok han med seg disken hjem fra markedet, og snipp snapp snute, så var keiserens rike i rute.
Kroningen
Age of Empires II: The Age of Kings ble utviklet av Ensemble Studios og utgitt i 1999 av Microsoft. Spillets undertittel som står skrevet på engelsk i eventyret ovenfor sto som en åpen utfordring til enhver maktsyk spillentusiast som var opptatt av historie. Et revolusjonerende bybyggende strategispill som tilbød en sjanse til å lede kongeriker gjennom ekte historiske hendelser, med det ultimate målet å gruslegge alle fiendtlige sivilisasjoner som utfordret kongens makt. Det tok ikke lang tid før dette strategispillet inntok tronen og ble kronet som keiseren av strategispill. Det tok heller ikke lang tid før jeg, på skattejakt med min bestemor, oppdaget min stormannsgalskap.
Fallet
I årenes løp har keiseren av strategispill blitt eldre og svakere, og i kampen mot motstandere rustet med mer moderne våpen har keiseren isolert seg i det høyeste tårnet i borgen sin. Vollgraven har tørket ut, tronrommet er fullt av yngre og mer virile jyplinger i full kamp om å overta kronen. I 2013 forsøkte keiseren å kjempe seg tilbake til tronen fra tårnet sitt med Age of Empires II: HD edition, et fåfengt og dårlig planlagt forsøk som fikk den tidligere keiseren låst vekk, dypt nede i borgens fangehull.
20 år etter å ha blitt kronet, etter å ha vært glemt og bortgjemt i fangenskap, ble det tent en ny gnist. Gnisten ga liv til en ny flamme i den forhenværende keiseren, i spektakulær ny innpakning og med ny kampånd:
«Keiseren er tilbake med nye klær i form av Age of Empires II: Definitive Edition»
Gjenoppstandelsen
Age of Empires II: Definitive Edition er en endelig «remastered» versjon av det originale spillet. Den ferske utgaven er en gavepakke som inneholder splitter ny 4k grafikk og nye visuelle teksturer for tropper, bygg og landskap i HD. I tillegg har de lagt inn en rekke funksjoner som å kunne zoome lenger inn og ut, en ny tilskuermodus og mye annen småsnacks. Utgaven består av det originale spillinnholdet, samt alt av tilleggspakker og en helt ny campaign: «The Last Khans» som medbringer fire nye spillbare sivilisasjoner. Motstandernes sivilisasjoner som styres av datamaskinens kunstige intelligens er blitt oppdatert med så stor suksess at det tilbyr spilleren en rent sadomasochistisk øvre vanskelighetsgrad. Det er ingen mangel på utfordringer her selv om du har ligget i hardtrening i de tjue årene som har ledet frem til denne gjenoppstandelsen.
Veni, vidi, vici — Julius Cæsar
Jeg kom, jeg så, jeg erobret. Med alt av innhold fra de tidligere utgivelsene konsolidert i en endelig utgave består spillet av over 200 timer med innhold når vi kun regner med det historiske campaign-materialet. Alt av stemmeskuespill har blitt spilt inn på nytt, og selv om jeg til tider savnet de originale skuespillerne er det vakkert å høre et friskt pust i form av nye stemmer, nye linjer og et løft i kvalitet. Selve spillopplevelsen har ikke endret seg stort på 20 år, men det er allikevel utfordrende, spennende, og givende. Overraskende nok oppleves historiene svært varierte til tross for at det stort sett er samme progresjon i alle oppdragene: bygg en base, bygg en hær, drep alle i din vei.
If you will not be turned, you will be destroyed — Emperor Palpatine
Den seirende maktrusen er totalt uforandret den som bruste gjennom blodet til den unge gutten for så mange år siden.
Keiserlige gevanter
Det nye visuelle inntrykket er upåklagelig og forbigår alle forventninger, HD-teksturene ser bedre ut enn en kinofilm om en spiller i 4k. Dessverre krever dette skyhøye nivået av kvalitet tilsvarende kapasitet i form av datakraft, og uten en PC i det ekstreme toppsjiktet må du ta til takke med normal grafikk. Selv med normal grafikk er spillet lekkert, men det har ikke samme revolusjonerende effekt. Det nye lydbildet krever derimot ikke noe beist av en spillmaskin, og selv på bestemors datamaskin kan du nyte de nye lydeffektene, den remastrede musikken og det nye stemmeskuespillet. Til tross for å ha gitt spillet en makeover selv Jan Thomas ville vært stolt av er det noen elementer der utviklerne neglisjerte oppusingsjobben. Særlig “pathingen”, hvordan troppenes kunstige intelligens velger å bevege seg etter spilleren har gitt en ordre er mildt sagt mangelfull. Den frustrerende effekten gir en påminnelse om at dette er et gammelt spill, og at bak den velpolerte fasaden ligger de samme utfordringene som originalen led av, blottlagt av tidens tann.
Kjære H.C Andersen
Uten hovmod og hybris har Age of Empires II: Definitive Edition returnert som keiseren av strategispill 20 år etter sin fødsel. De nye gevantene er makeløse og vakre, den nye kappen sitter nydelig, og det nye lydbildet bringer harmonisk ekstase til undersåttene. Noen av edelstenene har falmet og mistet noe av sin glans med årenes løp, allikevel råder det ingen tvil. Keiseren har fått nye klær og her er det ingen nakenhet å finne.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Spillhuset går konkurs, juletradisjoner og 2024 recap
Spillhuset har gått konkurs. Julen nærmer seg, og det samme gjør 2025. Vi sørger over spillhuset, men gleder oss til jul og nyttår. I ukens episode snakker om vi juletradisjoner, spillhuset, og tar en recap på spillåret 2024. I Studio: Olav, Agnar og Dina -
Spillmagasinet: Arcane, Game Awards og Kortavhengighet
Nå er snøen kommet... og gått. Vi har holdt oss inne denne uken for å spille spill og binge serier. I dagens sending diskuterer vi tv-serien Arcane og nominasjoner for Game Awards 2024. Vi snakker også om Annikas nye avhengighet for Lorcana kort og "Trading Card Games" generelt. I studio: Dina, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Ibelin, Indie og høyt konkurranseinstinkt
Filmen "Ibelin" tok verden med storm. I dagens sending snakker vi om hva filmen betyr for spillsamfunnet og intrykket vårt. Olav og Johannes er levende reklamer for Indiespillet "Firewatch", og Dina gleder seg til å spille det ikveld. Det kokes i rommet når vi fyrer opp "kortskalle". Her skal vi gjette hvilken spillkarakter vi er! I studio: Dina, Johannes og Olav -
Spillmagasinet: Stemning på Konsoll 2024 og intervju med Nerdelandslaget
Spillmag har hatt en travel uke med tur til Konsoll, 24-timers sending og intervju med Nerdelandslaget. Vi ser tilbake på den hektiske uken og vurderer hvilke filmer og serier som hadde egnet seg som spill. I studio: Dina, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Steam er onde og konsoller bør ikke finnes
Eier du spillene dine? Er konsoll-gaming innafor? Er brettspill fortsatt kult? Alt dette får du svar på her. I dagens episode snakker vi om spill-lisenser, platformer og brettspill. I Studio: Annika, Carl-Eirik og Olav