Gullkorn du kanskje gikk glipp av i 2018

2018 var et unødvendig godt år for spill. Og med unødvendig mener jeg at det faktisk ble produsert så mye bra at det nesten er umulig for en vanlig person å få seg gjennom all kvaliteten som ble produsert i år. Sony viste at markedet for store action- og historiespill du trår deg gjennom alene som God of War og Spider-Man fortsatt er tilstede. Nintendo fortsetter å vise frem maskotseriene sine på beste måte med titler som Super Smash Bros. Ultimate og Pokemon Let’s Go. Og vi kan selvsagt ikke glemme titler som Red Dead Redemption 2 og Assassin’s Creed Odyssey der du kan tilbringe flere fornøyelige timer på rad og fortsatt bare ha utforsket en brøkdel av det spillet har å by på.

Nå som vi er et par uker inne i januar, er du kanskje ferdig med å svinge deg gjennom New York eller så har du endelig lagt cowboy-støvlene på hyllen for nå. Og med tanke på at det endelig fins litt pusterom før opphausede titler som Kingdom Hearts 3 og Anthem kommer for å ta opp enda mer av den verdifulle studietiden, har du kanskje tid til å oppleve noen av de andre fantastiske spillene som kom ut i 2018. Og blant disse var det mange spill som fikk mindre oppmerksomhet enn de fortjente. Det fins garantert mange av disse, men her er i alle fall fem forslag du kan vurdere å få med deg hvis du har begynt å kjenne på den typiske januartørken i spilluniverset.

GRIS (Lanseringsdato: 13. desember 2018)

Dette er den type spill du kommer til å huske i flere måneder på grunn av det vakre og skjøre eventyret det tar deg med på. I GRIS spiller du som en jente med samme navn som prøver å takle en smertefull hendelse i livet sitt, og kampen gjennom sorgen er avbildet i kjolen hennes. Spillet har ingen dialog, og det passer godt i stil med hvordan det påvirker deg, for enkelte ganger kan det gjøre deg målløs. Det er et plattforming-spill der du må navigere deg gjennom flere forskjellige og kreative små puslespill, og jo lenger du kjemper videre, jo flere egenskaper får sorgen som er manifestert i kjolen for både å hjelpe og hindre Gris i eventyret hennes. Du kan verken dø eller drepe andre ting, den eneste virkelige fienden i dette spillet er den emosjonelle kampen Gris prøver å gjøre noe med. Hvis du er ute etter en fantastisk visuell opplevelse som er både beroligende, emosjonell og ikke altfor tidskrevende, er GRIS absolutt noe som bør sjekkes ut.

Dead Cells (Lanseringsdato: 7. august 2018)

Dead Cells er et adrenalinkick som aldri tar slutt. I likhet med GRIS er det plattform-elementer involvert, men kraftig mye mer action på toppen av det. Mer action betyr mer død, og dø kommer du til å gjøre mye av i dette spillet. Jobben din er å kjempe deg gjennom forskjellige nivåer som kan by en stor variasjon av egenskaper og våpen så du kan drepe på ønsket måte og forhåpentligvis nå de forskjellige sluttkampene. Vrien her er at hver gang du dør etter å ha falt for en av de mange fiendevariasjonene, må du starte helt på nytt. Det virker kanskje demotiverende, men hver gang du dør og starter på nytt har du samlet opp “sjeler” som du kan bruke til å oppgradere karakteren din og gjøre den sterkere foran neste møte med kulehelvete som venter deg. Spillet belønner deg uansett hvilken måte du velger å spille på, som gjør det enda vanskeligere å legge det ned når du først har begynt. Du blir testet, men det er absolutt verdt det hvis du liker en utfordring.

Persona 5: Dancing in Starlight (Lanseringsdato: 4. desember 2018)

Dette spillet kombinerer to elementer som er en genistrek og burde vært tenkt på mye tidligere: Persona-serien og dansing. Prinsippet er rimelig enkelt: Phantom Thieves-gjengen har blitt hentet inn i en drømmeversjon av det velkjente Velvet-rommet, og må danse skoene av seg. Jobben din som spiller er å trykke på de rette knappene i takt med musikken. Kort sagt er dette egentlig japansk fanservice på sitt beste, men det er fortsatt særdeles sjarmende for seg selv. Musikkutvalget i spillet er selvsagt tungt basert på originalsanger og remiksede låter fra Persona 5, men selv om du ikke kjenner til den fra før av tar det ikke mange sangene før du får lyst til å svinge på dansefoten selv. Med fire forskjellige vanskelighetsgrader, ca. tjue ekstremt catchy sanger og flere titalls varianter av kosmetiske valg for danserne dine er det lett å bli hektet.

Unravel Two (Lanseringsdato: 9. juni 2018)

EA annonserte oppfølgeren til Unravel under deres E3-konferanse i fjor, og lanserte det like godt i samme slengen. Det førte dessverre til at det også bli like fort glemt som det ble annonsert. Denne gangen har Yarny fått en liten Yarny-venn, og de må hjelpe hverandre med sine tråder gjennom diverse puslespill for å komme seg gjennom forskjellige miljøer. Spillet deler mange likheter med originalen, men ved å introdusere en ekstra Yarny har utviklerne fått muligheten til å skape enda mer kreative gåter. Denne gangen har du også muligheten til å spille med en venn hvis du ønsker det. Lyddesignet, utseendet og sjarmen er bedre enn før, og det passer for alle aldre.

Warhammer: Vermintide 2 (Lanseringsdato: 8.mars 2018)

Warhammer: Vermintide 2 er en ren oppgradering av originaltittelen på omtrent alle områder du kan tenke deg. I dette spillet løper du rundt i Warhammer-universet med opp til 3 andre spillere ved din side og svinger hemningsløst rundt med en variasjon av våpen som sverd og skjold, økser og armbrøster. I tillegg har du forskjellige karakterklasser med forskjellige egenskaper som alle er minst like kule og varierte, som gjør at du kan komplementere dine lagkamerater i kampen mot skadedyr og mye verre skapninger. Enten du vil være en keiserlig soldat eller en mektig dverg vil du alltid være nyttig på slagmarken. Når du gjennomfører oppdrag får du også kister, og ved å gjennomføre oppdrag på forskjellige måter med vanskeligere småoppdrag på siden kan du få mektigere kister og dermed bedre utstyr, som skaper en avhengighetsdannende spillkurve. Tenk, kister du ikke må bruke vanlige penger på! Hvis du liker brutale kamper og en tykk lommebok, er denne tittelen verdt den altfor billige prisen de spør etter.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler