Det er ikke mange sjangere som er mer populær blant det generelle spillpublikum enn førstepersons skytespill, spesielt i flerspiller-form. Og med den økende populariteten til VR skulle det ikke ta lang tid før noen kombinerte disse elementene, som Sony og First Contact Entertainment har gjort her med Firewall: Zero Hour.
Hvis du har hørt om giganten Rainbow Six: Siege, vil du fort gjenkjenne formatet som Firewall: Zero Hour baserer seg på. I hovedmoduset i spillet, som er navngitt Contracts, blir to lag på fire personer satt opp mot hverandre i en taktisk og kompetitiv situasjon. Rundene er maks fem minutter lange, og det angripende laget må deaktivere brannmurer for å finne veien til en datamaskin med tilsynelatende viktig informasjon og stjele den. Det forsvarende laget sin oppgave blir deretter ganske tydelig, de må forsvare datamaskinen ved å drepe alle angriperne. Hvis du dør og lagkameratene dine ikke får deg opp igjen før du blør ut, er du ute av den runden permanent. Du er derimot ikke ubrukelig, for etter du dør kan bla gjennom kameraer og oppdatere laget ditt om posisjonen til fienden. Dette er et konsept som er tilsynelatende veldig enkelt og kanskje til og med høres litt kjedelig ut, type «sett og hørt det før», men i praksis er det muligens et av de mest underholdende VR-spillene på markedet akkurat nå.
Enkelt, men også avansert
Det fins mye å plukke fra når det gjelder taktiske skytespill, men påvirkningen VR har på sjangeren kan ikke underdrives i dette tilfellet. Å ha et slikt spill i et VR-format tilbyr mange taktiske og underholdende elementer som verken føles like naturlig eller underholdende i et standard skytespill. Hvis du for eksempel vet at noen er rundt et hjørne og ikke vil vise deg fram som en enkel skyteskive, kan du bare bruke hendene dine til å peke våpenet ut døren og skyte vilt i en generell retning i håp om å treffe med et par kuler (som jeg ofte personlig gjorde, med lite suksess). Det at du kan justere hvordan våpenet ditt er posisjonert med små justeringer som å flytte hodet eller holde våpenet sidelengs gjør at du kan oppleve et uendelig antall forskjellige slagsmål. En av mine personlige favorittsituasjoner var når noen sto i etasjen under trappen jeg forsvarte, og jeg løftet riflen min over hodet og deretter rekkverket for å drepe han. Små situasjoner som dette gjør det ikke bare mer intenst hver gang du hører skudd gå av uten en anelse om hvordan de skyter fra den posisjonen, men også betydelig mer underholdende når du finner ut hva du faktisk har mulighet til å gjøre i VR etter et par timer selv.
Spar på valutaen
Hovedsaklig består spillet bare av et flerspiller-modus med ett lite trenings-modus på siden for å lære seg hvordan man kontroller karakteren sin. Det gjør at variasjon i stedene du kjemper på og karakterene du velger å ta inn i de intense kampene blir enda viktigere, og det har de gjort her. Spillet har ni forskjellige baner som alle er visuelt unike i form av alt fra kontorbygninger til storslåtte villaer, og objektivet er alltid plassert på tilfeldige steder så hver runde føles forskjellig ut. Du kan også velge mellom tolv karakterer å spille med, og alle har hver sin unike egenskap som kan hjelpe deg på slagmarken som å høre fottrinn bedre eller å holde en ekstra granat. Etter at du har spilt et par timer og nådd nivå 4 har du også frihet til å velge mellom flertallet av våpen og utstyr som miner og granater, som gir deg mange spillestiler å velge mellom.
Progresjons-systemet som Firewall: Zero Hour tar i bruk for å låse opp alt dette utstyret er derimot veldig svakt. Du kan ikke bare for eksempel nå nivå 10 og få det utstyret du vil ha når du endelig når det nivået. Du må også ha nok «crypto», som er en valuta du får ved å gjennomføre runder. Enkelte ting kan koste så mye som 15 000 crypto, og du får rundt 100 hvis du taper runden og kanskje 500-600 hvis du vinner. Selv når jeg hadde nivå 10 etter 5-6 timer brukt på spillet, brukte jeg dermed fortsatt utstyrsklassene spillet gir deg fra starten av uten å lage min egen. Og da tar jeg ikke med våpentilbehør i regningen, som også koster crypto. Denne valutaen føles unødvendig, og det hadde nok vært mer brukervennlig om du bare måtte nå visse nivåer for å låse opp våpen og slikt.
Noe som bør oppleves
Jeg trodde ikke et taktisk skytespill i VR-format ville være noe som falt i smak, men First Contact har gjort en fantastisk jobb her. Det føles ut som om du har full kontroll over egne våpenbevegelser, som er bra gjort med tanke på begrensningene man har med et Playstation Camera som kun fanger bevegelser innenfor enkelte grenser. Selv om spillet har et problem med progresjons-systemet, er det enkelt å overse fordi spillet føles så bra ut og du fort kan miste noen timer av dagen uten å være klar over det. Siden rundene også er maks 5 minutter lange, kan du enkelt skvise inn et par runder i en travel hverdag. Jeg ville nok ikke kjøpt Playstation VR utelukkende for Firewall, men hvis du har ett Playstation VR-headset liggende vil jeg anbefale det selv uten å være fan av skytespill.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Spillhuset går konkurs, juletradisjoner og 2024 recap
Spillhuset har gått konkurs. Julen nærmer seg, og det samme gjør 2025. Vi sørger over spillhuset, men gleder oss til jul og nyttår. I ukens episode snakker om vi juletradisjoner, spillhuset, og tar en recap på spillåret 2024. I Studio: Olav, Agnar og Dina