Loving Vincent tar for seg en fortelling som undersøker mordet på den franske kunstneren Vincent Van Gogh. Mange tror at han tok selvmord etter å ha fått et tilfelle av akutt depresjon, men privatetterforskeren Armand Roulin, tror ikke at dette var tilfellet. Han reiser derfor rundt i byen hvor Vincent brukte sine siste dager, og intervjuer folk som kan ha vært i kontakt med ham. Jo fler han snakker med, jo klarere blir det at mordet ikke er så enkelt å løse som han først hadde trodd.
Verdens første spillefilm laget av malerier!
Loving Vincent er en animert langfilm satt sammen av over 65 000 oljemalerier, malt av over 100 kunstnere.
Filmen er en hyllest til den avdøde kunstneren både i form av hisorie, men også i form av verdsettelse av maleriene hans. Filmen er satt sammen av malerier på samme måte som en pleide å sette sammen tegninger til tegnefilmer tidligere. Dette er en gammel form for animasjon. Filmen er laget slik at den først er spilt inn, med scener som er laget for å ligne på allerede eksisterende malerier fra Van Gogh, og deretter har kunstnere malt bilde for bilde slik at hele scenen ser ut som et levende maleri. Det er en eksepsjonelt interessant og unik måte å formidle en fortelling på, og nærmest derfor mener jeg at filmen er verdt å se i seg selv.
Film noir
Vi følger Armand Roulin i en nokså klassisk noir-fortelling. Han forsøker å finne ut om Van Goghs død var resultat av et selvmord eller et mord utført av noen andre. Stemningen er noe dyster, og fri for action. Til tider kan en føle at plottet dras ut litt, og mangler litt dypbe. Selve fortellingen er ganske standard og uten noe nytt kan det til tider bli litt kjedelig. Hadde filmen valgt å fokusere litt mer på historieutviklingen, kunne dette vært med på å løfte filmen enda høyere. Det som definitivt er hovedpoenget med denne filmen er å hylle kunststilen til Van Gogh, og derfor kan det være vanskelig å huske selve handlingen framfor selve bildene når en tenker tilbake på den i ettertid. Når det er sagt er filmen virkelig utrolig vakker og interessant å se på. Du kan nesten sette den på pause hvert eneste sekund i filmen, og så ser du et perfekt maleri som i seg selv forteller en historie.
En annen ting jeg vil trekke frem som løfter filmen, er dens bruk av farger i maleriene. De er med på å formidle stemningen på en utrolig overbevisende måte. Fargene i denne filmen har nesten like mye å si som lydsporet. I scenene hvor vi får se tilbakeblikk av Van Gogh benytter filmskaperne svart/hvitt-bilder for å vise for seeren at han nå er død og at denne hendelsen foregikk i fortiden. Dette er et enkelt, men likevel smart grep av filmskaperne. En får lyst til å studere mer av Van Goghs kunst, og kanskje til og med plukke opp penselen selv. Selv om dette på mange måter kan kategoriseres som en kunstfilm, vil jeg si den passer for alle. Plottet er enkelt å følge, og gir klare linjer. Det er ikke en film man må ha mye eksisterende kunnskap om Van Gogh for å kunne forstå, og på mange måter er denne filmen en god introduksjon for de som ikke er så drevne i kunsthistorie til å bli kjent med kunstneren og hans malerier.
Filmen har norgespremiere den 20. april og har fått aldesgrense 12 år, grunnet en gjennomgående skummel stemning i filmen med enkelte skremmende scener.
Siste podcaster
-
Historisk sending med Gladiator, Bergenshistorie, Adjektivhistorie!
Selma,Sigurd og Momina er samlet i studio for å snakke om den historiske klassikeren Gladiator og den rykende ferske oppfølgeren Gladiator 2. Vi får også et innblikk i rollen Bergen by har spilt i filmhistorien og avslutter med en fortryllende, brun og Kafkaesque adjektivhistorie. (PS: inkludert bloopers) God lytting:)