Enda et år, enda en utgave av Skyrim

Skyrim ble lansert på et forferdelig tidspunkt. Det er nemlig midt i eksamensperioden, og dette er et sånn type spill der jeg først begynner å spille, så går timene fort. Jeg har måtte holde meg selv tilbake, men nå har jeg endelig spilt nok til at jeg føler jeg kan anmelde spillet.

Håndholdt Skyrim

Det er nå seks år siden The Elder Scrolls V: Skyrim kom ut for første gang. Det er gitt ut flere ganger på flere konsoller og PC, og når det ble annonsert til Switch ble det til en meme. Bethesda kommer aldri til å lage et nytt Elder Scrolls spill, de kommer bare til å gi ut Skyrim om og om igjen. Jeg tviler det faktisk skjer, men ville det virkelig vært så ille? Skyrim er et fantastisk spill som tar deg med på en vanvittig reise fra første minutt. Jeg elsker Skyrim, og nå kan du faktisk spille håndholdt. For jeg skal med en gang si at det er det største med denne utgivelsen.  Dette er min fjerde versjon av spillet, så jeg trengte det egentlig ikke. Likevel er jeg utrolig glad for at det finnes.

Har du fått med deg denne?: Håndholdt skyteglede – Anmeldelse av Doom

Skyrim er et spill jeg aldri har gjennomført, fordi det er så stort og mye å gjøre. Jeg gjør en hel haug med side-quests, og når jeg endelig begynner på hovedhistorien får jeg nok et side-quest, og enda ett, og enda ett. Slik fortsetter det helt til jeg har glemt at det finnes en historie. Om jeg kommer til å gjennomføre det denne gangen vet jeg ikke, men det er nok større sjanse for det. Nå kan jeg nemlig ta med meg spillet over alt, til og med senga. Jeg tror at 90% av tiden jeg har brukt så langt har vært rett før jeg står opp, og rett før jeg legger meg. Men det at det er håndholdt ville ikke hjulpet hvis det var en dårlig port. Det kan jeg trygt si at det ikke er. Bethesda har gjort en utrolig god jobb med å få spillet til Switch, og det er få problemer. Jeg anmeldte for en tid tilbake et annet Bethesda-spill som ble portet til Switch, nemlig Doom. Doom var en nokså god port, men det var langt i fra perfekt. Jeg ble først litt skeptisk til Skyrim etter å ha spilt Doom, men med en gang jeg prøvde det ble jeg overbevist. Dette er bra saker!

Håndholdt dragedreping (Foto: Nintendo)
Håndholdt dragedreping (Foto: Nintendo)

Stødig port

Grafikken på Skyrim er utrolig god. Det ser bedre ut enn det gjorde når det først ble lansert i 2011, men hakket dårligere enn Special Edition som kom i fjor. Hvis du sammenligner bilder fra begge versjonene så ser du mindre detaljer på avstand, og litt mykere bilder på Special Edition. Det gjør ingenting, for det ser fortsatt bra ut. Når du først går ut i verdenen helt i begynnelsen av spillet, og opplever  fjellene og naturen for første gang, er en fantastisk opplevelse. Og det er fortsatt like fantastisk. Oppløsningen er noe nedskalert når du spiller håndholdt i forhold til tv, men det er så små forskjeller at  det ikke merkes nevneverdig. Spillet er låst til 30 bilder i sekundet, men det er i det minste veldig stabilt. Jeg har enda ikke opplevd noen frame-drops, selv ikke når jeg møtte flere fiender eller ute i den åpne verdenen. Innlastingen av spillet har også imponert meg stort. Når man først laster inn spillet, så tar det litt tid. Men når du først er kommet inn så er det så og si ingen innlasting når du går inn i hus eller dungeons. Det er tydelig at Bethesda har gjort en god jobb med tyne mest mulig ut av konsollen, og de har virkelig brukt god tid på det. Det kunne vært rushet ut når det først ble annonsert, samtidig som Switch, men jeg er glad de ikke gjorde det. I likhet med Special Edition som kom i fjor, inneholder Switch-versjonen all DLC som har kommet ut.

Skyrim ser fortsatt helt fantastisk ut. (Foto: Nintendo)
Skyrim ser fortsatt helt fantastisk ut. (Foto: Nintendo)

God bruk av motion-controls

Jeg ble litt skuffet da jeg spilte Doom, for det at det ikke er mulig å bruke motion-controls er en stor mulighet til har droppet. Dette er ikke tilfelle i Skyrim. Her er det fullt mulig å spille med motion-controls, og det er overraskende bra. Ved å flikke kontrollen slår du med sverd eller øks. Det går også an å sikte med pil og bue ved hjelp av å sikte på skjermen. Dette har jeg fått til i varierende grad. Jeg slet i begynnelsen, men etter hvert som jeg ble vant med det, så funket det bra. Motion-controls funker best når man spiller håndholdt, for da går det an å bevege hele skjermen, og det blir mer stabilt. Det jeg likte aller best å bruke motion-controls til er å låse opp kister. I Skyrim dirker man opp låser ved å bevege to pinner frem og tilbake og skru når du treffer det riktige punktet, og nå kan man faktisk bevege disse pinnene ved å rotere hånden, og dette funker utmerket. Ettersom jeg har spilt mest håndholdt, og mest sannsynlig kommer til å fortsette med det, så har jeg ikke brukt motion-controls så mye jeg kunne. Men det er utrolig kult at det er der.

Nå kan du drepe edderkopper med å faktisk sikte selv! (Foto: Nintendo)
Nå kan du drepe edderkopper med å faktisk sikte selv! (Foto: Nintendo)

Konklusjon

Skyrim på Switch har fått en utrolig god port, som både ser utrolig bra ut og samtidig er den utrolig stabil. Jeg har enda ikke møtt noen store problemer. Det er noen bugs her og der, men ærlig talt så ville det ikke vært Skyrim uten dem. Det har vært en del av spillet siden det kom ut, og er bare morsomme så lenge de ikke ødelegger spillet.  Jeg har kost meg utrolig mye i disse ukene jeg har brukt på å anmelde spillet. Og jeg kommer til å fortsette i lang tid. Jeg gleder meg allerede til jeg skal hjem til jul. Reisen på kystbussen kommer nå til å bli brukt på å drepe drager og finne gamle skatter.

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler