Håndholdt skyteglede

Doom kom ut for snart halvannet år siden. Dette blir dermed ikke en ren anmeldelse av spillet, men mer førsteinntrykk av porten til Switch. Spillet er nedskalert til 720p og er begrenset til 30 bilder i sekundet, uansett om du spiller håndholdt eller på tv.  Det merkes godt, da flere detaljer i bakgrunnen er nokså uskarpe. Det skal sies at jeg aldri spilte Doom når det først kom ut, hverken til PC eller konsoll, så det er mulig detaljene ikke så bedre ut der. Heldigvis er ikke dette et stort problem. Gameplayet er veldig raskt og actionfylt, så du får sjelden mulighet til å stå i ro. I bevegelse ser spillet utrolig bra ut, og nedskaleringen er egentlig ikke et stort problem.

Selv om det hadde vært kjekt med høyere fps, følte jeg at det ikke gjorde noe, spesielt ikke når jeg spilte håndholdt. Så langt har det vært min foretrukne måte å spille på, og jeg har kost meg utrolig mye med å drepe aliens i senga. Også Switch-versjonen har multiplayer, slik som de andre versjonene, og her er alt som før. De har så vidt jeg vet ikke tatt vekk noe, eller lagt til noe nytt.

I begynnelsen var jeg litt skeptisk. Jeg måtte vente på at lobbyen skulle fylles i flere minutter, og når kampen først begynte mistet jeg forbindelsen når vi var halvveis, og ble kastet ut. Når jeg prøvde det igjen senere, var det mye bedre. Da kom jeg inn i en full lobby, og hadde ingen problemer med forbindelsen. I motsetning til Call of Duty, er det singleplayeren som er viktigst i Doom, men multiplayeren har så langt vært veldig tilfredsstillende, og jeg kan se for meg at jeg kan ha det moro i lang tid fremover. Det er her Switchen skinner. Du kan spille online hvor som helst, så lenge du har nett. Nå håper jeg bare at andre også liker det de spiller, slik at spillerbasen holder seg nokså høy.

Demoner på Mars, nå i håndholdt form (Foto: Nintendo)
Demoner på Mars, nå i håndholdt form (Foto: Nintendo)

Ujevne kontroller

Mitt største problem med spillet er at kontrollene er nokså ujevne. Det føltes veldig sakte og vanskelig å sikte presist, og i begynnelsen klarte jeg så vidt å treffe det jeg ville. Dette er ganske problematisk når fiendene beveger seg raskt og hopper rundt, og det endte opp flere ganger at jeg døde, fordi de havnet bak meg og jeg rakk ikke reagere. Jeg vet ikke helt om dette er problemer med porten, eller om det bare er Switch-kontrollene som ikke fungerer optimalt til FPS-spill. Det kan være interessant å teste ut med pro-kontrollen for å se om det blir bedre der. Etter å ha eksperimentert litt i settingen, og skrudd sensitiviteten betraktelig opp ble det med en gang mye bedre.  Hvis du kjøper Doom så anbefaler jeg at det er noe av det første du gjør, opplevelsen ble en helt annen. De har ikke benyttet seg noe særlig av motion-controls, med unntak av muligheten til å utføre såkalte “glory kills” ved å flikke kontrollen. Ettersom det spilles mye bedre når Switchens joy-cons er i kontrollen og ikke løst, har jeg ikke brukt det i det hele tatt og trykker heller bare på knappen. Jeg skulle ønske de hadde utnyttet motion-controls i en enda større grad. Det hadde vært utrolig morsomt å kunne sikte der du ville, bare ved å bevege kontrollen. Det er ikke et stort problem, men jeg skulle ønske de hadde gjort enda mer for å gjøre spillet mer særegent annet enn at du kan ta det med deg.

Kontrollene kan være vanskelig mot raske fiender (Foto: Nintendo)
Kontrollene kan være vanskelig mot raske fiender (Foto: Nintendo)

Konklusjon

Doom til Switch er på ingen måte en dårlig port, og den fungerer bedre enn forventet. Den ser ikke like bra ut som PC eller andre konsollversjoner, så hvis du bare er ute etter bra grafikk og et høyt antall bilder i sekundet bør du nok gå for en annen versjon. Men det som gjør at Doom passer så bra til Switch, er at det er veldig lett å ta med seg og spille i farten. Jeg har kost meg veldig, og føler at de har gjort en god jobb med å overføre til Switch. Det er ikke perfekt, men jeg er utrolig takknemlig for at de faktisk har gjort det. Det tyder på at store spillstudioer har troen på Switch, og at Nintendo ser verdien av å også gi ut store spill. Selv om de kanskje ikke klarer å lage spill som ser like fine ut som på PC, er det mobiliteten som er det største salgspunktet, og jeg forventer at  spill som Doom er med å forlenge levetiden til Switch.

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler