Anmeldelse: Puyo Puyo Tetris

Nei, du leste ikke feil. Dagens anmeldelse er ikke noe stort eventyr, det er ikke en 20-timer lang RPG, det er ikke en gang en platformer eller FPS, det er Tetris! Nærmere bestemt Puyo Puyo Tetris, som kombinerer det godt kjente Tetris, med det litt mindre, men fortsatt relativt kjente Puyo Puyo! Men hvordan fungerer det? Og er det verdt å kjøpe Tetris atter en gang, i 2017?

Puyo hvafforno?

Jeg får vel kanskje starte med å forklare hva Puyo Puyo er. Har du hørt om “Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine” eller “Kirby’s Ghost Trap”? De er internasjonale reskins av Puyo Puyo-spill. Puyo Puyo dreier seg om å få runde klumper til å samle seg i grupper på fire eller mer, ved å styre måten de faller nedover mot bakken. Hvis dette høres litt ut som Tetris, er det fordi det er det, og det er vel derfor spillene passer så bra sammen?

(Pressefoto: Koch Media)
(Pressefoto: Koch Media)

Slettes ikke så dumt, altså!

Puyo Puyo Tetris er et smart spill, på flere måter. På tittelskjermen, før du kommer inn i selve spillet, kan du raskt velge å spille enten en runde Tetris, en runde Puyo Puyo, eller en runde Fusion! Hva er Fusion! Jo, det er en modus hvor du spiller begge spillene, vekslende! Her handler det om å planlegge trekkene dine, spesielt når det går mot rundebytte, da klossene du jobber med, ikke slutter å falle selv om du bytter spill!

You know my tetris, not my story…

Av alle ting jeg kunne forventet fra dette spillet, var en historie-modus ikke en av dem, men joda! I Puyo Puyo Tetris har du nemlig en historie-modus med voice-acting og hele pakken! Så har Puyo Puyo Tetris en historie-modus? Er den dyp og meningsfull? Absolutt ikke! Historien handler om Ringo, og vennene hennes, som plutselig faller ned fra himmelen, fra en Puyo Puyo-dimmensjon, tror jeg…? Og så ser de plutselig at en haug med Tetris-blokker OGSÅ faller fra himmelen. Så blir Ringo plutselig transportert til et romskip, hvor mennesker som sender ut Tetris-blokker, holder til… Nei, jeg skjønner det ikke helt jeg heller, men plottet er så gjennomført absurd og tullete, og produsert så godt, at det hele blir underholdende nok til å føre deg fra brett til brett!

Hva står på menyen?

Puyo Puyo Tetris tilbyr mye forskjellig! Du har moduser hvor du spiller alene, gjennom enten historie eller mange forskjellige arcade-moduser, og du har også mange multiplayer-moduser, som er hvor dette spillet virkelig kommer i sitt rette element! Dette spillet er faktisk et overraskende bra party-spill, og det er veldig lav terskel for å spille det, det er jo tross alt enkle spill som Tetris og Puyo Puyo!

Demolemo

Nå har jeg vært ganske positiv til dette spillet, men jeg vil helt ærlig ikke råde deg til å kjøpe det. Hvorfor ikke? Fordi det eksisterer en gratis demo som inkluderer tre spill-moduser OG multi-player, som jeg helt ærlig synes er alt du trenger, MEN det er selvfølgelig hyggelig hvis du vil støtte spill-utviklerne ved å faktisk kjøpe spillet!

(Pressefoto: Koch Media)
(Pressefoto: Koch Media)

Dette er en kort anmeldelse, fordi dette er et enkelt spill å forklare; et enkelt puzzle-spill med overraskende mye dybde! Last ned demoen, og se om dette er noe for deg!