Anmeldelse: Carol

Carol er satt til New York på 50-tallet. Filmen omhandler gifte Carol (Cate Blanchett) og forholdet hun utvikler til unge Therese (Rooney Mara). Dette skal vise seg å være et forhold som vil møte mye motstand. Carol blir til slutt stilt overfor dilemmaet: Hvor mye er hun villig til å ofre for kjærligheten? Filmen er basert på Patricia Highsmiths roman The Price of Salt fra 1952, og er regissert av Todd Haynes.

Flust med Oscarnominasjoner

Carol var nominert til hele seks Oscarpriser under årets Oscarutdeling 28. februar. Blant annet var Cate Blanchett nominert til beste kvinnelige hovedrolle, og Rooney Mara til beste kvinnelige birolle. Det skal sies at filmens sterkeste side er skuespillerprestasjonene til Blanchett og Mara. De leverer knallsterkt begge to, og kjemien dem imellom er elektrisk. I tillegg var filmen nominert i kategoriene beste kinematografi, kostymer, musikk og adapterte manus.

Både Cate Clanchett og Rooney Mara presterer i "Carol" (Kilde: Norsk Filmdistribusjon).
Både Cate Clanchett og Rooney Mara presterer i Carol (Kilde: Norsk Filmdistribusjon).

Bytter narrativ

Ved filmens start ser vi historien gjennom Thereses øyne. Hun er en ung kvinne som drømmer om å bli fotograf, men foreløpig jobber hun i en leketøysbutikk. En dag kommer Carol inn i butikken. Carol er vakker, elegant, velstående og har et tilsynelatende perfekt liv med mann og barn. Etter hvert som handlingen utspiller seg finner vi ut at Carol også har problemer, og mot midten av filmen bytter den narrativ.

Siste halvdel av filmen er sett fra Carols perspektiv. Dette er svært elegant gjort og skjer veldig naturlig. Som publikum legger man nesten ikke merke til det. På denne måten klarer filmen å finne den perfekte fortellerstemmen gjennom hele handlingen, og vi kommer tett inn på begge karakterene.

Visuelt vakker

Estetisk sett er Carol en nydelig film. Den var som tidligere nevnt Oscarnominert både for beste kinematografi og beste kostymer, noe den absolutt fortjente. Cate Blanchett sklir rett inn i de vakre og elegante kjolene fra 50-tallet, og både filmsett og rekvisitter er feilfrie. Man blir sugd rett inn i en annen verden, og man kan ikke gjøre annet enn å nyte denne visuelt vakre filmen.

Carol har Norgespremiere fredag 11. mars.

Se traileren her: