Anmeldelse: The Big Short

The Big Short handler om det store økonomiske krasjet i 2008, alle som ble påvirket av det, og typene som klarte å utnytte det.

Vi følger tre forskjellige grupper mennesker som tidlig skjønner at det økonomiske systemet er i ferd med å kollapse, og hvordan de kan utnytte dette.De vil få de store bankene til å svi for bedraget de har gjort tidligere.

I begynnelsen av filmen heier man på hovedkarakterene. Man vil at de skal tjene på bankenes feil, og at de skal bli millionærer. Etter hvert  begynner derimot fortellerstemmen å stille oss moralske spørsmål, og man innser at ikke alle vil tjene godt av den økonomiske krisen. Dette moralske dillemmaet kommer tydelige frem i historien til Steve Carells karakter.

Christian Bale er nominert til Oscar for sin opptreden i The Big Short. (Foto: Filmweb)

Stjernespekket castingliste

I filmen får vi se kjente fjes som Steve Carell, Ryan Gosling, Brad Pitt og Christian Bale. Alle gjør svært gode jobber, og Christian Bale er for tiden til og med nominert til Oscar for sin opptreden i filmen.

Alle de mannlige hovedkarakterene virker som om de er definert av sine egne, smårare trekk. En skulle ønske at karakterene hadde hatt litt mer dybde, men det kan være vanskelig å få til når fokuset er på såpass mange forskjellige karakterer i én film. Den karakteren som får mest fokus utenom det som har med jobb å gjøre, er Steve Carells karakter, og man blir på mange måter mer knyttet til ham enn de andre karakterene. Han er også mer eller mindre den eneste karakteren i filmen som går gjennom en følelsesmessig utvikling. Carell er mest kjent som komedieskuespiller, men gjør det bra i denne mer dramatiske settingen.

Hvilken fjerde vegg?

Filmen er proppet med scener hvor karakterene bryter den fjerde veggen, og snakker direkte til seeren for å forklare hva som egentlig skjer i filmen. Vi får også se kjente personligheter dukke opp i egne scener for å forklare oss vanskelige ord eller kompliserte begreper. Vi får for eksempel se Margot Robbie i et boblebad som forklarer oss hva “sub prime”-lån betyr. Dette gir filmen et komisk preg, men dessverre er det akkurat litt for mange slike scener, noe som demper den komiske effekten. Som seer får du en følelse av at du forstår hva stjernene prøver å forklare deg, men etter fem minutter har du stort sett glemt hva det var. Du sitter mest igjen og tenker at det var morsomt å se stjernene gjøre en cameo som seg selv.

Alt i alt er The Big Short en morsom film som gir litt større innsikt i hva den økonomiske krisen i 2008 innebar. Filmen har premiere i Norge fredag 29. januar, og har fått aldersgrense “tillatt for alle”, ettersom den ikke inneholder noen scener som virker skadende eller skremmende for de yngste. For øvrig er filmen også nominert til 5 Oscar-priser, og har allerede stukket av med flere gjeve priser i andre prisutdelinger.

Se traileren her: