Hollywood: En oppskrift for suksess

This content has been archived. It may no longer be relevant

I den nærmeste framtiden kan vi glede oss til en rekke utgivelser som taler til nostalgikeren i oss alle. I de kommende årene kan du få se favoritter som Point Break, Starship Troopers og ikke minst Ghostbusters på kinoskjermen, atter en gang.

Vel… Ikke helt, da. Ja, du kommer til å få sjansen til å se alle disse filmene på kino veldig snart, men de kommer til å ha andre skuespillere, regissører og muligens annerledes historie også.

En ny æra?

I de siste årene har vi fått nyinnspillinger av klassiske filmer som Straw Dogs (2011), The Thing (2011) og Evil Dead (2013), dette til tross for at en TV-serie ved navn Ash vs. Evil Dead (2015), som er en etterfølger til den originale trilogien fra 80-/90-tallet, har nylig blitt utgitt.

Det har blitt stadig vanligere at filmer får en “reboot”. Med “reboot” mener jeg her at en film får en nyinnspilling basert fra samme grunnmateriale, og utgitt av samme studio som den originale utgivelsen. Og om en film har en suksessfull utgivelse så kan man lett forvente flere oppfølgere i de etterfølgende årene.

Så hvorfor er det så mange nyinnspillinger/etterfølgere? Vel, det virker tilsynelatende som det familiære tjener godt. Her er en oversikt over de ti filmene med høyest fortjeneste fra de tre siste årene. Oppfølgere har blitt markert med rødt, og “reboots” er markert med grønt.

Filmene med høyest fortjeneste i 2013 (Skjermdump: Wikipedia).

Åtte av ti i 2013.

Filmene med høyest fortjeneste i 2014 (Skjermdump: Wikipedia).

Syv av ti i 2014.

Filmene med høyest fortjeneste i 2015 så langt (Skjermdump: Wikipedia).

Seks av ti så langt i 2015.

Totalt sett har 21 av de 30 mest suksessfulle filmene fra de siste tre årene vært enten etterfølgere, “reboots” eller, som i tilfellet av Dawn of the Plant of the Apes (2014), en etterfølger til en forgjenger av en nyinnspilling. Om man anser Ant-Man (2015) som en etterfølger av andre filmer i Marvel-universet, så kan det sies at 22 av filmene faller innenfor disse kategoriene.

Her er det ingen tvil om at dette er noe som publikum synes er gøy.

Kvalitet vs. kvantitet

Så da lurer jeg på en ting. Er dette god film? Det er et spørsmål som så klart ikke er så lett å svare på.

Nå er jeg ikke så veldig hypp på å anerkjenne Oscar-utdelingen som den definitive mal for hva som kan anses som gode eller dårlige utgivelser, men med et gjennomsnitt på 42 millioner seere, har prisutdelingen blitt en av de sterkeste institusjonene når det kommer til hva som blir ansett som god filmkunst.

Finner vi noen av disse lønnsomme filmene blant de nominerte?

De nominerte for beste film fra 2014 (Foto: Wikipedia).
De nominerte for beste film fra 2014 (Skjermdump: Wikipedia).

Hmmmm… nei, ingen her.

De nominerte for beste film fra 2013 (Skjermdump: Wikipedia).

Én film, Gravity (2013), og det er ikke en gang en nyinnspilling. Alt i alt er det bare tre filmer som har blitt nominert til beste film i de siste fem årene som har vært blant de respektive årenes ti mest lønnsomme utgivelser, og bare én av dem var en etterfølger; Toy Story 3.

Nei, man finner ikke masse av disse filmene blant de nominerte for beste film, men en annen litt mer oversett side ved Oscar-utdelingen har vært noe mer snill mot publikumsfavorittene.

De nominerte for beste visuelle effekter fra 2013 og 2014 (Foto: Wikipedia).
De nominerte for beste visuelle effekter fra 2013 (venstre) og 2014 (høyre) (Skjermdump: Wikipedia).

Dette er som sagt ikke et definitivt svar på et spørsmål som omhandler temaet kvalitet. Hva som menes med kvalitet kommer helt an på hva man selv tilfører begrepet. En film kan måles ut fra sin kompleksitet, den kan måles gjennom sin underholdningsverdi og den kan selvsagt måles ut ifra hvor mye penger den tjente, men et par ting burde du ta i betraktning om du vil lage en suksessfull film:

Du bør investere tungt i CGI, filmen din bør helst være en etterfølger, og ikke minst; den bør være laget i Hollywood.

Siste podcaster

Anbefalte artikler