Anmeldelse: Spectre (2015)

I den nyeste Bond-filmen Spectre (2015) har James Bond et mål, nemlig å fullføre det siste ønsket til den tidligere M. M, som ber Bond om å finne en internasjonal kjeltring og ta livet av ham. Bond drar til Roma hvor han møter kjeltringens enke, og finner ut at han bare var en brikke i en større organisasjon, kalt Spectre.

MI6 er i ferd med å sammenslås med MI5, og 00-programmet er i fare med å oppløses. Bond drar ut på eget initiativ for å finne ut mer om Spectre, og hvem som står bak det hele. På veien får han hjelp av Q, Moneypenny og den nye M, som også ikke helt liker smaken av den nye sjefen til MI5.

Beste Bond-filmen i Craig-rekken?

Spectre (2015) er ikke kun en actionpakket spionfilm med fancy biler. Riktignok inneholder filmen selvfølgelig flere lekre sportbiler, og ikke så rent få actionscener, men filmen har en dybde som gjør den mer enn som så. Vi får se glimt av Bonds fortid som ennå hjemsøker ham. Han må ikke bare kjempe mot Spectre, men også mot sine indre demoner og minner. Bond blir tvunget til å avdekke skjulte hemmeligheter som viser ham at han kanskje er mer lik sine fiender enn han hadde trodd, og får ham til å gruble over om han egentlig vil fortsette å leve som agent.

Filmen inneholder en rekke pek og glimt til alle Bond-elskere der ute. Uten å røpe for mye vil jeg påstå at jeg sjelden har sett en film som gir såpass mange referanser til sitt eget univers. Det er et kjent og kjært gjensyn med biljakter, bond-piker, togreiser, alpetopper, og selvfølgelig masse herlig spesialutstyr. Men heldigvis er filmen mer enn bare Bond-referanser. Bonds karakter har fått en ny dimensjon som også er mer sammensatt og velutviklet enn i flere av de tidligere Bond-filmene. Dette gir Daniel Craig en spennende utfordring, som han etter min mening takler bra.

Siste Bond-filmen for Craig?

Da filmen, Skyfall (2012) kom ut, ble det erklært at dette ville være Daniel Craigs siste Bond-film. Filmen var bygget opp rundt det faktumet at Bond hadde begynt å bli for gammel til å jobbe som agent, og at han revurderte sin stilling som 00-agent. Måten filmen endte på, skapte likevel rom for spekulasjoner rundt om det ville komme enda en oppfølger med Craig i rollen, og det gjorde det riktignok.

Da Spectre (2015) ble annonsert, ble det igjen sagt at dette vil være Craigs siste Bond-film. Men etter at filmen har blitt utgitt, har regissør Sam Mendes sagt at han godt kan tenke seg å ha Craig i enda flere Bond-filmer fremover. Selv har Craig tidligere kalt Bond en misygonist, og sagt at han heller vil skjære over pulsårene enn å spille inn enda en film som Bond.

Hvordan Spectre (2015) ender, kan gi seerne rom for tolkning.

På den ene siden kan det se ut som om Bond takker farvel fra agentlivet for å slå seg til ro, men på en annen side kan det se ut som om dette bare er begynnelsen på enda et eventyr, et nytt kapittel i Bonds agentkarriere. Om vi vil få se mer av Craig på skjermen som Bond i fremtiden er vanskelig å spå, men det skal i hvert fall sies at han gjør en særdeles god jobb som rumpesparkende kjekkas i smoking.

Spectre (2015) har aldersgrensen 12 år og har premiere på norske kinolerreter i dag, fredag den 30. oktober. Du kan se traileren til den nye James Bond-filmen her:

• Påskespesial: krim og sånt
    Ingrid, Momina og Linnea samles i studio for å snakke om krim! Det er påskeferie, en tid hvor mange samles foran tv-en for å se på mord og mysterier. Hvorfor akkurat krim? Hvordan startet påskekrim-tradisjonen? Dette blir diskutert, i tillegg til en rekke MYSTISKE anbefalinger fra jentene. Studio blir også rammet av et eget påskemysterium, nemlig et uventet mord som må etterforskes. Lytt hvis du tørr.