Anmeldelse: Klovn Forever

I Klovn Forever (2015) får vi et gledelig gjensyn med kompisene Frank og Casper, og vi får bli med dem på en ferd full av ubehagelig humor, satire og situasjonskomedie. Handlingen foregår fem år etter at forrige film sluttet. Frank og konen Mia har blitt foreldre for andre gang. Frank sliter med å balansere sine ulike roller som far, ektemann, svigersønn og kompis. I tillegg er Frank og Casper i prosessen med å gi ut en vennskapsbok. Det hele skjærer seg når Casper uten forvarsel bestemmer seg for å forlate både Danmark og Frank for å søke etter drømmekarrieren i Los Angeles. I frykt for å miste kompisen sin drar Frank etter ham i håp om å overtale ham til å komme tilbake.

Vennskap på prøve

Dette er en film som først og fremst tematiserer vennskap. Frank og Casper blir gjennom hele filmen stilt overfor spørsmål som hvor mye kan et vennskap tåle og hvor mye skal man tilgi? Vennskapet deres blir utsatt for de sprøeste prøver, og akkurat når man tror at situasjonen umulig kan bli verre gjør en av dem noe helt hinsides idiotisk.

Stjernespekket film

I tillegg til de kjente og kjære skuespillerne vi kjenner fra før av, har Klovn Forever klart å huke tak i et par skikkelige Hollywood-kjendiser. Her kan det nevnes Nikolaj Coster-Waldau, kjent fra Game of Thrones (2011 –) og Hodejegerne (2011), Isla Fisher fra Now You See Me (2013) og Confessions of a Shopaholic (2009), og ikke minst Adam Levine som er vokalist i Maroon 5. Hadde slike stjerner dukket opp i en Hollywoodfilm ville ingen hevet øyebrynene, men det er veldig stas å se dem i en dansk film.

Mia Lyhne, Frank Hvam og Nikolaj Coster-Waldau i Klovn Forever (Foto:Nordisk Film Distribusjon AS/ Nutmeg Movies)
Mia Lyhne, Frank Hvam og Nikolaj Coster-Waldau i Klovn Forever (Foto: Nordisk Film Distribusjon AS/ Nutmeg Movies).

Får deg til å vri deg i stolen

I likhet med TV-serien Klovn (2005 – 2009) og filmen Klovn – The Movie (2010), er også Klovn Forever (2015) en film som får deg til å vri deg i stolen fordi det som skjer er både pinlig og ubehagelig. Man kan oppleve å bli så pinlig berørt at man ikke klarer å se på filmlerretet. Både TV-serien og filmene er skrevet av hovedrolleinnehaverne Frank Hvam og Casper Christensen, og baseres løst på deres ekte liv. Dersom du er fan av tidligere Klovn-produksjoner vil du nok definitivt også like Klovn Forever!

Filmen har premiere fredag 9. oktober. Se traileren her: