This content has been archived. It may no longer be relevant
For en tid vi lever i. I årene fremover vil vi se utallige Star Wars-filmer og utvilsomt mange spill. Det har vært en stund nå siden vi så et godt spill under denne lisensen. Rett før Disney kjøpte opp LucasArts fikk vi et hint av håp i annonseringen av spillet Star Wars 1313, men dette ble kjapt frarøvet oss. Nå har blant andre Battlefield-utvikleren, Dice, tatt over produksjonen av et av de fremtidige Star Wars-spillene. Denne gangen er det gjenopplivingen av Star Wars Battlefront-serien, hvor siste spill kom ut for nå ti år siden og er ansett av mange som et av de bedre spillene under Star Wars-lisensen.
Before the dark times
Som et blankt ark og en ny begynnelse av en rekke forhåpentligvis gode Star Wars-spill har dette spillet tatt navnet “Battlefront”. Originalt var Battlefront-serien laget av selskapet Pandemic Studios. De traff spikeren med spill som lot deg gjenoppleve filmene som aldri før. Her skulle du innta rollen som en alminnelig soldat, et gir i krigsmaskinen. Du kjempet i en rekke ikoniske baner og tok rollen til en fotsoldat eller en pilot i storslagne kamper både online og offline.
Kort tid etter suksessen av originalen, ble Battlefront 2 annonsert. Her kunne man spille rom-kamper og infiltrere motstanderens romskip med de klassiske tie fighterne og x-wingene. Om man var en god nok spiller kunne man innta rollen som ikoniske helter som Boba Fett og Luke Skywalker. I årene etter disse to fantastiske spillene ventet fans tålmodig på en skikkelig etterfølger av Battlefront 2. Det var en rekke porter og spinoff-spill til PSP, men ikke noe som sto opp til deres eldre brødre. I 2009 la Pandemic Studios ned, og håpet begynte å slukne. Når skulle LucasArts gi oss spillet vi egentlig ønsket?
A new hope
Et par år fram i tid i en galakse ikke så langt vekke annonserte Battlefield-utvikleren Dice Star Wars Battlefront. Vi ble vist en teaser på noen få sekunder. En kort teaser som viste scener fra isplaneten Hoth, aka Finse. Det var veldig lite informasjon og mye spekulering. Ett år senere, under E3 2014, ble vi lovet en trailer som skulle gi oss enda mer informasjon, og kanskje noe gameplay endelig? Men nei, vi fikk en videodagbok og et par scener som viste oss spillmodellene og så videre.
Til tross for mangelen av noe gameplay så gav denne traileren masse håp. Her fikk vi se utviklerne gå gjennom rekvisitter og modeller fra original-trilogien. Vi fikk se dem fotografere de ulike stedene George Lucas filmet Star Wars, inkludert Finse i Norge. Dette skal være et spill for fans, laget av fans. Et skikkelig Star Wars-spill med alle de små detaljene fra original-trilogien. De lovet oss at de skulle gjenskape sjelen til disse filmene. Selv om vi så hvor dyp research utviklerteamet gjennomgikk var det fortsatt mye tvil. Vi ville ha en liten smakebit i form av gameplay.
Return of the jedi
For et par dager siden fikk vi en ny trailer. Det var fortsatt ikke direkte gameplay, men det viste oss en kul trailer filmet i spillmotoren. Grafikken ser fantastisk ut, men det var fortsatt litt skuffende at vi ikke fikk noe direkte gameplay. Men fortvil ikke, for selv om denne traileren virket litt alminnelig og kanskje ikke viste så mye vi hadde ønsket, så viste den noe ingen av de andre spillene i serien har klart å utføre. Dice lager effektene og lydene i stilen til original-trilogien fra 70- og 80-tallet.
For den alminnelige fan er det kanskje ikke noe stor greie, men det viser hvor mye de respekterer lisensen. Dice har ikke sett på realistiske eksplosjoner når de animerte effektene. Her ser vi sterke røde farger fra laserne som etterlater seg en flamme og et “spark” når de treffer omgivelsene. Når en speeder krasjer inn i et tre så minner det mer om en av modellene fra 1983 rigget med fyrverkeri for å lage den ikoniske effekten av en eksplosjon. Lydene er tatt fra Skywalker Sound – når du hører en eksplosjon eller fyrer av din blaster, så er det Star Wars du hører. Dice har bokstavelig talt brukt Star Wars for å lage dette spillet. Tilgangen til modellene, rekvisittene og lydene bare skaper en stemning som oser Star Wars. Det er lenge siden jeg har gledet meg så mye til et spill under Star Wars-lisensen.
Skjult trussel?
Men hva vet vi så langt? Vi vet de nailer estetikken og lyddesignet, men dette er ikke hva som gjør et bra spill. Det er mye godt å ta tak i her, men også noen bekymringer. Star Wars Battlefront virker som et veldig konsentrert spill. Vi vet nå at man kan spille i både tredje- og førsteperson. Ikoniske helter som Darth Vader og Boba Fett vil være spillbare og vil funke som en midlertidig belønning til ulike spillere i kampene. Kjøretøy er selvfølgelig en stor del av spillet, men dessverre får vi ikke romkamper. Star Wars Battlefront vil kun omhandler bakkekampene og atmosfæren over. Enkelte av kjøretøyene vil også være scriptet, noe som ikke var tilfelle i Battlefront 2. Vi vet det er fire spillbare planeter ved release. Dette høres ut som et steg tilbake fra de tidligere spillene som hadde en enorm mengde baner på et dusinvis planeter.
Dice tok avgjørelsen om å droppe enspiller-kampanjen. Noe jeg syntes er svært synd. Battlefront 2 hadde en fantastisk storydrevet kampanje som tok oss gjennom de fleste av de seks filmene. Som plaster på såret så har Dice fortalt at det vil være en samarbeidsmodus med spesiallagde kart. Her vil det være mulig å spille online eller split-screen. Det er noe man ikke ser ofte i spill i disse dager. Originalene handlet nemlig mye om å spille med venner foran samme skjerm og det er godt å vite at Dice tar dette til betraktning.
Selv håper jeg de tar tilbake instant action-modusen. Her kunne man spille offline mot bots og regulere innstillingene til å ha en virkelig kul opplevelse. I instant action kunne man spille som heltene uten å måtte kjempe online for muligheten til å bruke en lyssabel. Selv om vi lever i en æra av flerspillerdrevne spill så håper jeg Dice tar dette med.
Det vil ikke være noen form for battlelog-system som Battlefield-spillene bruker. La oss håpe det betyr at vi slipper å ha en form for premium-medlemskap. Hvis du forhåndsbestiller Battlefront vil du få tilgang på et kart med navnet “Battle of Jakku”. At Dice bestemmer seg for å dele samfunnet så tidlig er bekymringsverdig. Battlefront vil kun ta for seg original-trilogien og litt av hendelsene som forekommer etter filmene. Dette kan man ta på flere måter. Det viser at Dice vil laget et Star Wars-spill for fansene av de skikkelige filmene. Den nye trilogien av filmer er betraktet av mange som veldig dårlig. Det er positivt at Dice tar lisensen på alvor, men vi vil jo ha et godt spill med god variasjon og innhold. Dice har tatt vekk tre filmer med kildematerialet som kunne ha skapt kule kamper og scenarioer.
Dice har tatt vekk tre filmer med kildematerialet som kunne ha skapt kule kamper og scenarioer.
The Force Awakens
Battlefront 2015 har tydeligvis nailet stemningen til Star Wars, men spillet høres foreløpig ut som et steg tilbake fra originalene. La oss håpe dette er et eksempel på kvalitet over kvantitet og at Dice ikke bare lager et spill som vi Star Wars-fans vil elske, men som også trekker nye spillere inn i dette fantastiske universet. Denne Star Wars-fanatikeren smører seg i hvert fall inn med tålmodighet. Jeg vil at Dice skal lage et ferdig spill som virkelig lever opp til kildematerialet. Spillet blir sluppet i november i år til PC, Xbox One og Playstation 4.
Se den nye traileren til Star Wars Battlefront:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=XLaoiNUhDeQ&w=640&h=360]