Finn din nisje

This content has been archived. It may no longer be relevant

Blogging er et populært tidsfordriv både i Norge og internasjonalt, og det finnes blogger innenfor alle tenkelige sjangre. Fremtidige forfattere leker seg med sjangertekster, hobbybakere deler oppskrifter på gode brød og mosjonsentusiaster hjelper deg med å holde motivasjonen oppe. De teknofile holder deg oppdatert på de nyeste dingsene, filmbloggere gir deg lyst til å slippe alt du har i hendene for en filmkveld, og motebloggerne oppfordrer til å bruke mer tid på å sette sammen imponerende antrekk.

Blogg som allemannseie

Bloggfenomenet har holdt det gående siden det først begynte å bli populært mot slutten av 1990-tallet, og har med tiden blitt allemannseie. I dag er det slett ikke uvanlig å drive en blogg, enten det er som kun en kreativ hobby eller som en inntektskilde og fulltidsjobb.  Tjenesten Blogger begynte som en liten bedrift med tre ansatte, men vokste seg relativt raskt så stor og interessant at Google kjøpte dem opp allerede i 2003. Kjente WordPress står bak så mange som seks av ti nettsider, og brukes av enormt mange bloggere verden over. Blogg.no, Norges største bloggsamfunn, skriver at så mange som rundt 50 000 av bloggene som er registrert hos dem oppdateres ukentlig.

Det er tydelig at med så mange bloggere og blogger kan det være vanskelig å skille seg ut og få oppmerksomhet mot sin egen blogg. Bergensbaserte Iben Bergstrøm har funnet hva hun mener fungerer for sin blogg: Despite Color.

Hør Martin Kallay Hjelle og Aleksander Nygård Tonheim snakke med bloggeren:
[audio:http://srib.no/wp-content/uploads/2013/12/Intervju-med-blogger-Iben-Bergstroem.mp3]

Finn din egen nisje

Bergstrøm har blogget i flere år, og mener det er viktig å ha en viss kontroll på hva man legger ut på nett om man ønsker å bli lagt merke til blant alle bloggene som finnes der ute.

– Jeg vil si at så lenge du har en god greie gående, en skikkelig egen ting der du alltid strever etter å gjøre det bedre, istedet for å bare legge ut det som faller deg inn og ikke kontrollsjekke det, så kommer folk til å komme inn og lese. Da får du det du fortjener, sier hun om hvordan man kan nå ut til lesere.

(Foto: Martin Tuft Torvund)
(Foto: Martin Tuft Torvund)

Hun mener selv at hun har nok lesere på sin blogg til å ville fortsette å drive den. Flere av hennes lesere er internasjonale, mange fra USA. På tross av at mange er innom bloggen hennes mener hun at det generelt går nedover med kommentarer i bloggverdenen.

– Det er mest bloggere som kommenterer på andres blogger, type “Kom og se på min blogg”. Derfor får jeg ikke så mange kommentarer, men jeg får epost, og folk stopper meg på gaten. Folk bare: “Hei, du har fet stil”, forteller hun.

Også på reise i New York ble hun stoppet av fremmede på gaten:

– Jeg tenkte at her er det nok ingen som kommer til å tenke at jeg ser kul ut, for her er jo alle crazy. Men så var det en dude som stoppet meg da jeg hadde på meg en gul jakke jeg er kjempeglad i, den ble stjålet forresten, men ihvertfall så sa han “Shit, that jacket is so dope”. Da tenkte jeg “Okei, det var fett”.

Det viktigste rådet hun har til den som tenker på eller nettopp har startet opp en egen blogg er å se på hva andre gjør for så å gjøre noe mer eget selv.

– Jeg vil si det take a look around. Se på hva andre folk gjør, og se om det likner veldig mye på det du gjør. Kanskje du skal prøve å gjøre noe som er litt annerledes? Finne din egen nisje, noe som du synes er fett. Da blir det gøy. Go for it! Kjør din egen greie.

Fargerikt formidlingsbehov

Det var i 2010 begynte hun å dele stilen sin med andre gjennom blogg.

– Jeg driver noe så overfladisk som en moteblogg, men jeg velger å legge litt mer i det enn som så. Jeg fokuserer mest på å fremme personlig stil kan du si, sier Bergstrøm med en humoristisk tone.

Hun startet opp Despite Color fordi hun hadde noe å dele med de som klikket seg inn på bloggen hennes.

– Jeg føler at så lenge man har noe i seg som man har lyst til å formidle til andre, så bør man kjøre på. Enkelt og greit.

(Foto: Mia Aadland Stølen)
(Foto: Mia Aadland Stølen)

Selv om bloggen snart fyller fire år har hun ingen planer om å gi seg med det første.

– Jeg kjenner jo det at det er vanskeligere å få det til å strekke rundt i og med at jeg jobber veldig mye. Men samtidig er det et creative outlet der du inspirerer andre – de synes det er fett, jeg synes det er gøy å utvikle meg videre i forhold til stilen min. Det er liksom hobbyen min på en måte: Klær.

Anbefalte artikler