Roughguide 2 Bergen: Øl

This content has been archived. It may no longer be relevant

Tar du 2-er bussen forbi Landåstorget og hopper av etter den nokså malplasserte luksusbil-forretningen, er det ikke utenkelig at du finner gull. I alle fall hvis du leter etter skikkelig håndlaget øl, som produseres med kjærlighet og stolthet for faget. For akkurat her, i skillet mellom drabantbyen Landås og Nattlandsfjellet ligger det en nokså spesiell Matkroken-filial.

Hobby ble jobb

Det som gjør akkurat denne dagligvarehandelen så interessant, er butikksjef Jan-Ove Steinsvik. Han overtok skuten i 2011, da den fortsatt gikk under navnet Rimi, og er fortsatt kaptein pr. dags dato. Navneskiftet til Matkroken kom for snaut et år siden, sammen med en økt interesse for øl og ideen om utvidelse av sortimentet.

Etter konverteringen fikk Jan-Ove i 2012 endelig lov til å utvide ølutvalget etter eget ønske, og dermed gjøre det ingen andre dagligvarebutikker i Bergen før har gjort: å selge øl på en skikkelig måte.

Siden oppstarten har både tilhengerskare og typer øl ekspandert over all forventning, og det ser heldigvis ikke ut til å stoppe med det første.

 

Mer kvantitet enn kvalitet?

Med over 250 forskjellige ølsorter fra diverse mikrobryggeri landet rundt, samt 30-40 forskjellige cidertyper sier det seg selv at skillet mellom kvantitet og kvalitet blir flytende. Resultatet er at sjefen selv i disse dager prøver å få luket ut en del av de kjedelige pilstypene fra både nasjonale og internasjonale produsenter, samtidig som han ønsker å fylle hyllene med et litt mer variert sortiment.

– Et spennende prosjekt, skal vi tro butikksjefen.

 

De store flopper, de ukjente topper

Noe som har overrasket Jan-Ove positivt er at det ikke lenger er de kommersielle, kjedelige pilsprodusentene som Hansa og Ringnes som selger best. Det er nemlig den norske produsenten Lervig Aktiebryggeri, med sin Hoppy Joe, som topper listene hos Matkroken Nattland. På motsatt side er det ikke så underlig at Hansa og Ringnes sine gode, gamle sitronøl ikke selger spesielt bra.

– Dette er jo noe av det verste som finnes innen øl, ifølge Steinsvik.

 

Positiv prognose

Sjefen er glad for at det relativt likegyldige forholdet folk flest i Norge har hatt til øl ser ut til å snu, og tviler på at trenden er forbigående.

– Nordmenn er blitt mer kvalitetsbevisste. De velger vekk de store, dårlige produsentene.

Mye av æren for denne positive utviklingen går nok til amerikanerne, som allerede på 90-tallet begynte å interessere seg for spesiallaget, kvalitativt øl.

 

Ensom ulv søker flokk

På spørsmålet om han liker å være unik i Bergen på ølfronten er svaret klart.

– Nei. Jeg skulle ønske langt flere holdt på med dette i Bergen. Helst et par slike butikker i hver by. Her i Bergen er det Ica Maaseskjæret og jeg som troner høyest, med god margin til nestemann.

Ser man dog til utelivsbransjen er situasjonen nokså annerledes.

– I Bergen er vi heldige når det kommer til barer som serverer kvalitativt øl. Blant annet har vi Kontoret og Henriks Øl- og Vinstove. Henriks er nok min store favoritt. 

 

Norges største ølutvalg?

Om Matkroken på Nattland faktisk har Norges største ølutvalg i en dagligvarebutikk vil det ikke forundre meg. Sjefen selv synes ikke dette er så viktig.

– Jeg har aldri prøvd å finne ut av det for å være helt ærlig. Jeg kjører mitt løp og tar inn det som lar seg gjøre så lenge kundene er fornøyde.

 

Del og smak

Avslutningsvis har Jan-Ove én viktig oppfordring til alle nye og gamle ølentusiaster.

– Fortsett å prøv nye ting, gå på ølsmakinger sammen, og kjøp heller fire forskjellige flasker og smak, istedenfor å kjøpe fire øl av samme type.

 

Under kan du høre intervjuet med Jan-Ove i sin helhet. Da får du vite mer om hvordan han velger ut hvilke øl han tar inn, hvilke alkoholfrie alternativ han anbefaler, og sist men ikke minst, hva han selv foretrekker i glasset.

[audio:http://srib.no/wp-content/uploads/2013/09/intervju-med-jan-ove-steinsvik-12.09.13.mp3]

Foto: Martin Hjelle

Anbefalte artikler