This content has been archived. It may no longer be relevant
Innspillingen av platen begynte allerede i 2005. Ifølge Alexander brukte han den tiden han trengte.
– Det er fordelen med å ha sitt eget studio. Både på godt og vondt. Jeg kaster i alle fall ikke bort noen andres tid. Dessuten koser jeg meg i studio. Jeg kan gjøre det jeg vil. Litt dumt, for da bruker man gjerne mye tid. Det er ingen økonomiske hensyn som må tas eller eksterne som tapper meg for penger. Det er absolutt et privilegium å drive med dette selv.
Kan du beskrive deg selv som person? Er du tålmodig?
– Oi. Ja, tålmodig er nok treffende. Jeg tror kanskje jeg skal la andre få beskrive meg som person. Men jeg er litt sånn prosjektmenneske, jeg liker å finne ut av ting selv og være mest mulig selvforsynt.
Navnet på platen, Aéropop, hva betyr det?
– Det er jo en slags sjangerbenevnelse. Aéro er fransk og betyr luft. Luftig type pop. Jeg synes det er vanskelig å klart definere en sjanger, og synes egentlig at “Aéropop” er passende.
Du spiller såkalt “library music”. Hva er egentlig det?
– Det er jo musikk som blir komponert for å brukes i filmer, TV og radio og slikt. Når jeg tenker “library music” tenker jeg gjerne på en særlig periode på slutten av 60-tallet til midten av 70-tallet, da det ble laget veldig mye spennende, også i Norge, noe som er en viktig inspirasjonskilde for meg. Men, musikken min er egentlig ikke “library music” helt, da dette opprinnelig er musikk som ikke skulle bli utgitt, men plassert i disse bibliotekene for filmskaperne å bruke i sine produksjoner.
Er du glad i film?
– Jeg er glad i film, ja. Det er jo ikke nødvendigvis slik at de gode soundtrackene fra 60 – 70-tallet var knyttet opp til en god film. Det er likevel inspirerende å se hvordan de brukte musikken, særlig hvordan de brukte temaene i filmene og ved at ting kom tilbake, at idéer ble brukt om igjen, noe som også har vært utgangspunkt for dette albumet.
Den franske følelsen
Alexander er glad i Frankrike, noe som gjenspeiles i musikken.
– Det er en slags konsekvens av musikken jeg har hørt mye på i oppveksten. Veldig mye har vært franskspråklig, og det instrumentale har hatt en slags fransk type sound som jeg liker veldig godt. Som regel skriver jeg melodier og akkorder før jeg skriver tekst, og de låtene som endte opp med fransk tekst føltes bare så franske.
La Chanson de Douche, som betyr “dusj-låta”, er den første singelen som ble sluppet fra debutplata. Låten ble laget i dusjen, derav navnet.
– Følelsen i låten, arrene, den generelle sounden og kombinasjonen av de ulike instrumentene i låten føltes for meg veldig fransk.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=PYJOmiVkN6c?feature=player_detailpage&w=640&h=360]
Kan du fransk da?
– Nei, jeg kan bare noen få fraser på fransk. Jeg er født i Norge og har norske foreldre. Jeg fikk god hjelp til å skrive de franske låttekstene.
Alexander forteller videre at han alltid hører på ferdige låter baklengs, for å se om det dukker opp noen idéer.
– Vokal blir utrolig rart baklengs, mens stryk blir utrolig fint. Akkordrekken derimot, kan bli ganske snudd på hodet. En av låtene på albumet er også basert på en av de andre låtene spilt baklengs.
Hva ønsker du å formidle med musikken?
– Visjonen har alltid vært å lage det jeg har hatt lyst til, blande forskjellige inspirasjonskilder og forhåpentligvis ende opp med noe som låter organisk, friskt og litt sånn sprettent. Det er jo det å lage ting som kanskje kan fenge forholdsvis umiddelbart, men likevel har en viss dybde i at det er en del som skjer i låtene.
Release
Nå gjør Alexander seg klar for releasekonsert på Logen i morgen (onsdag), og reiser så videre til Oslo, Trondheim og deretter USA for å spille både i Los Angeles og New York. Det er visst også allerede nye låter på gang, men nå skal vi først og fremst kose oss med Aéropop og ønsker Alexander masse lykke til med release og nye prosjekter!
Hør intervjuet med Alexander her: