Anmeldelse: Halo 4

This content has been archived. It may no longer be relevant

Det har gått ti år siden Bungie slapp Halo til Xbox og PC. Det ble en stor suksess som gjorde Halo til en av Microsofts mest verdifulle franchiser. Spillet tok multiplayer til nye høyder ved å innføre Co-op i oppdrag, og faktisk så ble de første konsoll-LANene arrangert som utslag modusens popularitet.

Etter Halo 3 kom det halvveis oppfølgere & spinoffs som egentlig ikke leverte den kvaliteten en forbinder med Bungie, mest relevante er Halo O.D.S.T og Halo Wars. Det nyeste spillet i serien Halo Reach  (2010) var et lite lys i tunnelen, men det leverte fortsatt ikke helt opp til de eldre spillene.

343-Industries leverer nydelig grafisk håndverk. Skjermdump: © 343 Industries

Halo 4 ble lansert til Xbox 360 6. november i år, og det har vært mye spenning knyttet til hvorvidt 343 Industries er Bungies rette arvtaker. Jeg personlig er Halo-fan, men interessen for spillserien begynte å dø ut etter Halo 3. Halo 4 var da mitt endelige håp for å spille Halo som det engang var.

Allerede i åpningsmenyen får jeg frysninger, det første som møter meg er nydelig grafikk, og slående symfonisk musikk ala Star Wars og Ringenes Herre. I tråd med de eldre spillene er det fortsatt mulig å spille oppdragsdelen i co-op (noe som jeg gjorde), og som vanlig er det fire vanskelighetsgrader å spille på.  I første oppdrag får vi se Cortana som befrir Master Chief fra nedfrysning inne i et romskip etter fem lange år. Dette fungerer som en kort opplæringsdel før du bli kastet ut i kampen mot romvesener i kjent Halostil.

Skjermdump: © 343 Industries

Spillet byr på nydelige kuttscener som anbefales på det sterkeste å se – grafikken i mellomsekvensene er helt ubeskrivelige og man merker at detaljnivået er forbedret betraktelig. Det er lite som minner om at 343-Industries har ligget på latsiden.

Ut i spillet møter vi en ny rase i tillegg til Covenant, kalt The forerunner, og til stor glede kommer også disse med nye våpen. Når du plukker opp et av deres våpen blir det bygget opp i hånden din, noe som ser utrolig kult ut. De gode gamle våpnene som du er kjent med fra før er også med, men er dog blitt oppdaterte. Halo 4 fortsetter å imponere jo lenger du kommer ut i spillet. Spillet har også oppdatert rent lydmessig, med ny omladingslyd og maskingeværet har et rått brøl – spillet både ser og høres realistisk ut.

Knights fra den nye fienden Forerunner. Skjermdump: © 343 Industries

Vanskelighetsgraden Legendary i Halo 4 er noe lavere enn den var før. Noen vil kanskje juble for dette, men jeg mener dette er negativt ettersom det var stas, og krevde veldig mye tid i de eldre Halo-spillene å gjennomføre det på den “skikkelig” Legendary.

Hvis en spiller Co-op er det ikke lenger slik at en må vente helt til neste checkpoint før kompisen din kommer tilbake i livet. Det nå mulig for kompisen din å komme til livet igjen hvis du ikke bli angrepet. Fortvilelsen over dette var endog kortvarig, det er mulig å gjøre det ordentlig vanskelig igjen med å sette på ulike utfordringer – et interessant tilskudd.

Spørsmålet som du kanskje sitter med nå er om spillet faktisk leverer varen og kan leve opp til sine eldre brødre, og det kan jeg med hånden på hjerte love deg at det gjør. Etter mangfoldige timer med spilling føles det endelig ut som om Halo serien er tilbake for fult i god og gammel stil. Dette er et spill som de fleste Xbox 360 eiere må ha i spillhyllen sin.

Halo 4 er nå ute på Xbox 360- Spillet ble testet på Xbox 360. Fullført enspillerdelen på Legendary.

Hardcore er SRIBs program & podcast om de mest omdiskuterte og interessante temaene og spillene på PC & konsoll. Hør intervjuer med spillpersonligheter, intense diskusjoner og fangende fordypninger hver tirsdag kl 11 på http://lytt.srib.no & som podcast på programsiden vår, iTunes & RSS.

 

Anbefalte artikler