Klassisk Klagesang

This content has been archived. It may no longer be relevant

Da keiser Ferdinand III døde i 1657, falt det helt naturlig for den østerrikske hoffkomponisten Johan Heinrich Schmeltzer å skrive en klagesang. Denne Lamento sopra la morte Ferdinandi III er et nydelig eksempel på en vanlig genre i barokken. Schmeltzers kontemplative stykke ble spilt inn av Reinhard Goebel og Musica antiqua Köln i 1977, og en nyutgivelsen ble plukket ut av det franske musikktidsskriftet Diapason som en av høstens beste innspillinger.

Her er en smakebit på historisk klagesang, Schmeltzers Lamento sopra la morte Ferdinandi III:

[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/10/Nettsak-Schmeltzer-Lamento-sopra-la-morte-Ferdinandi-III.mp3] 

Keiser Ferdinand III var en avholdt keiser, som fikk slutt på 30-årskrigen og reformerte forvaltningen i Sør-Tyskland. Schmeltzer skrev stykket som en slags arbeidssøknad til Ferdinands sønn Leopold, og ble kort tid etter gjort til keiserlig kapellmester.

Klagesangen, eller lamentasjonen, er en gjenganger i teater- og musikkhistorien. Utspringet er i oldtidens Hellas. De antikke dikterne skrev ofte dramatiske klagesanger hvor den gjenlevende henvender seg på høyretorisk vis til den avdøde eller til Gudene og forbanner sjebnen.

Et typisk eksempel er fra Illiaden, hvor Andromake gråter over sin døde ektemann Hektor, her i Alexander Popes barokke gjendiktning fra 1720-årene:

 _____

“O wretched husband of a wretched wife!
Born with one fate, to one unhappy life!
[…]
Would I had never been!–O thou, the ghost
Of my dead husband miserably lost!
Thou to the dismal realms for ever gone!
And I abandon’d, desolate, alone!
An only child, once comfort of my pains,
Sad product now of hapless love, remains!
No more to smile upon his sire; no friend
To help him now! no father to defend!
For should he ‘scape the sword, the common doom,
What wrongs attend him, and what griefs to come!
[…]
He, wretched outcast of mankind! appears
For ever sad, for ever bathed in tears.”

_____

På 1600-tallet ble klagesangen også en musikalsk genre, med kjente eksempler som Didos klagesang fra Purcells Dido og Aeneas og Orfeus klagesang fra Glucks Orpheus ed Euridice. Mange komponister laget også klagesanger for rene instrumentensembler, slik som Schmeltzers Lamento.

Lytt til Klassisk avsporings sending 22. oktober for flere klagesanger.

 

Anbefalte artikler