Filmverdenen etter korona

Året 2020 ble ikke som noen hadde forventet, og livet ble satt på pause da Covid-19, også omtalt som koronaviruset, spredte seg over hele kloden. Alle offentlige instutisjoner ble stengt, arrangementer ble avlyst og folk ble bedt om å holde seg hjemme. Kinoer over hele kloden stengte, etter krav fra verdens helseorganisasjon om å unngå større grupper med folk. Hva fikk dette å si for filmverdenen?

James Bond har ått ny premieredato i november (foto: SF Studios/ MGM)

Utsettelser og strømmebonanza

Noe av det første som skjedde etter at koronaviruset brøt ut på den vestlige halvkulen var at kinoene stengte. Dette viste seg å bli tøft nok i seg selv for mindre kinoselskaper. I en verden med stadig større konkurranse mellom kinoselskaper og strømmetjenester ble det enda tøffere for mindre kinoer, og trolig vil ikke alle kinoer overleve det store økonomiske tapet koronaviruset har ført til. Større blockbustere som No Time to DieMulan, The French Dispatch, og Black Widow har blitt flyttet til slutten av året for å forsøke å redde kinoutgivelsene.

Millioner av kroner brukt på reklame og PR, presseturer og premierer gikk tapt. Mange filmstudioer så det likevel som et bedre alternativ å flytte premierene enn å la filmene floppe fordi det ikke ville være noen som kunne se dem på kino. For mange uavhengige filmskapere og selskaper vil det ikke være mulig å bytte premieredato, og mange har derfor valgt å gå rett til utgivelser av filmer på nett eller dvd/blu-ray. Det vil trolig ikke dekke de økonomiske tapene, men det gir dem en sjanse til å få gitt ut filmene sine og hindre at filmene forsvinner fullstendig under radaren.

Samtidig har strømmetjenester som Netflix og HBO sett en større vekst i løpet av de siste månedene enn på lang tid. Det er kanskje ikke akkurat så rart. Folk har holdt seg hjemme, har hatt mindre sjanser til å dra ut for å trene, spise eller shoppe, og mange har brukt mer tid foran tven eller pcen. Strømmetjenestene har fungert som et fristed for mange som trenger å tenke på noe annet. Mange har hatt et behov for å finne en virkelighetsflukt i et par timer når nyhetsbildene er spekket av et verdensomspennende virus og dystre spådommer for fremtiden.

Tenet er det siste prosjektet til Christopher Nolan, kjent for Inception (foto: SF Studios / Warner Bros)

En filmverden i endring

Forrige uke ble det annonsert at Oscarutdelingen vil gjøre endringer i regelverket for hvilke filmer som kan nomineres til beste film. Nå har Akademiet bestemt at også filmer som går rett til digitale utgivelser vil kunne nomineres til Oscarutdelingen. Frem til 2020 har det vært et krav om at filmene som nomineres må ha gått på kino i minimum en uke for å kunne kvalifiseres for en nominasjon.

Dette betyr likevel ikke at enhver film som går rett til digital utgivelse kan nomineres til en oscar. Akademiet har slått fast at filmer som går direkte til en digital utgivelse må ha hatt en tidigere planlagt kinoutgivelse. Med andre ord vil  denne regelen trolig kun fungere som et unntakstilfelle i unike situasjoner, som koronasituasjonen vi er i nå. Akademiet har valgt å begrunne valget sitt med at de mener at kun kinoen kan gi den ulitmate filmopplevelsen. Sjefsdirektører for akademiet, Dawn Hudson og David Rubin har sagt:

“The Academy firmly believes there is no greater way to experience the magic of movies than to see them in a theater”

 

Hvordan filmverden vil se ut etter at koronaviruset er utryddet og det er trygt å gå på kino igjen er vanskelig å si. Mange mindre filmskapere og filmselskaper vil trolig slite med å overleve, og det er viktigere nå enn før at vi anerkjenner og støtter dem. Samtidig har koronaviruset gitt oss en unik mulighet til å verdsette og anerkjenne arbeiderne i filmindustrien. Filmer gir oss muligheten til å koble ut i et par timer, flykte fra en verden i kaos en liten stund. Vi kan få trøst, håp og mot til å takle hverdagen, og jeg tror at folk verdsetter filmer nå enda litt mer enn før.

Siste podcaster

Anbefalte artikler