Little Women

Greta Gerwig fanger March-søstrenes ånd i Little Women som den aldri har blitt gjort tidligere. Et friskt pust av en klassisk fortelling med en moderne vri, stappfull av lidenskap, kjærlighet og en driv om å leve sitt eget liv, på sine egne premisser.

Little Women (foto: SF Studios /Sony Pictures)

Seks nominasjoner

Greta Gerwigs regidebut kom i 2017 med filmen Ladybird. Den ble nominert i hele 5 kategorier under Oscarutdelingen 2018, men vant dessverre ingen. Nå har Greta sjansen igjen med Little Women, som er nominert i hele seks kategorier, inkludert beste film, beste manus og beste skuespillere for å nevne noen. Det er på ingen måte tilfeldig at denne filmen anerkjennes i disse kategoriene, for den er rett og slett nydelig. Det som likevel er underlig, er at filmen ikke har blitt nominert for beste regi, for Greta Gerwig hadde virkelig fortjent en nominasjon for Little Women. Det er kanksje tidlig å si etter to filmer, men hun viser i aller høyeste grad at hun er en fantastisk regissør, som fortjener mer oppmerksomhet. Little Women er en moderne og forfriskende vri på boka fra 1868, en levende gjenfortelling tro mot Jo March’s ånd.

Little Women (foto: SF Studios/ Sony Pictures)

Stjernespekket

En annen kategori filmen er nominert i, er beste musikk. Musikken i Little Women er komponert av Alexandre Desplat, som og tidligere har vunnet oscar for sin musikk i The Imitation Game. Lydsporet til Little Women er skreddersydd til den rørende fortellingen om March-søstrene, og det er virkelig verdt å legge merke til. Rent teknisk er det også absolutt verdt å legge merke til filmens kostymer og produksjonsdesign, som matcher fortellingen på en strålende måte, og som også brukes til å vise forskjellige deler av historien. Historien tar oss frem og tilbake i tid, uten å fortelle til seerene hvor vi er hen i fortellingen underveis. Dette er bare ett av mange knep Gerwig bruker for å forsterke virkemidlene i filmen. Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh og Eliza Scanlen spiller alle fantastisk i filmen, men særlig er skuespillet hos Saoirse og Florence verdt å legge merke til. Etter bare en halvtime inn i filmen føles ikke disse karakterene ut som karakterer på et lerret, men søstre vi har kjent i åresvis.

 

Filmen har premiere i Norge den 31. Januar, og er tillatt for alle.

Siste podcaster

  • TENNISOVERTENNING, konkurranse og iransk filmfestival
    TENNIS,TENNIS,TENNIS, iransk film og konkurranse!! Momina, Mikael og Selma snakker energisk om sin nye drøm, nemlig det å bli profesjonelle tenisspillere. De har blitt frelst av sporten etter å ha sett den splitternye filmen Challengers og andre tennisfilmer. Det er også festivalstemning i studio med konkurranse og snakk on iransk film!

Anbefalte artikler