Spill deg stor og sterk

Er det en ting Nintendo er ekstremt gode på, er det å lage selgbare produkter ut av konsepter som omtrent ingen andre produsenter hadde hatt noe som helst motivasjon til å teste i et tøft marked. Gang etter gang så slipper Nintendo en trailer av noe som virker tilsynelatende idiotisk og internett-mobben gjør narr av det så lenge det underholder de, men når produktene slippes blir de positivt mottatt (i hvert fall kritisk, kommersielt kan man diskutere). Og med teknologien på sin side har de fått det til igjen med Ring Fit Adventure, en usannsynlig suksesskombinasjon av treningsspill og klassiske RPG-elementer.

Plastic fantastic

Med i pakken får du ikke bare den lille klassiske spillkassetten, men også et par tilbehør. En reim du fester rundt den venstre leggen din, og en såkalt Ring-Con, en ekstremt fleksibel gummiring som tåler ekstremt stor motstand enten du trykker den inn eller ut. En Joy-Con festes i reimen, og en annen festes på Ring-Con-kontrolleren. Og takket være alle sensorene som er gjemt inne i disse små kontrollerene, kan spillet forstå og registrere store deler av bevegelsene dine. Og treningssiden av spillet er relativt enkel å forstå. Før øvelser ber spillet deg innta spesifikke posisjoner, og når du er riktig posisjonert presenteres også instrukser for øvelsene. Karakteren på skjermen (som du kan lage selv) beveger seg i takt med deg og alt føles gjennomført og riktig ut uansett hvilken øvelse jeg gjennomførte.

Man legger aldri særlig stort merke til noe før man innser hvor mange repetisjoner man har igjen. [Skjermbilde: Petter Helland Villanger]

På mange måter føles dette ut som to vidt forskjellige produkter basert på hvordan du bruker spillet og kontrollerene. Men i motsetning til et tidligere Nintendo-produkt, Wii Fit, føles dette mye mer som et faktisk spill enn et utdatert treningsopplegg. Innenfor Ring Fit Adventure har Nintendo nemlig inkludert et eventyrmodus, som er den store spillsiden av produktet. Akkurat som i en klassisk RPG som for eksempel Dragon Quest kan du gå opp i nivåer for å gjøre deg selv sterkere (bokstavelig talt) og du låser opp nye treningsøvelser gjennom dette som alle er fargekodet basert på hvilken del av kroppen du trener. Fiendene du kommer opp mot er også fargekodet, og hvis du matcher fargene riktig kan du slippe unna med litt mindre brutal trening.

Historien i hovedmoduset er syltynn, men nivåene du løper rundt i ser nydelig ut og bærer meg seg nok sjarm til å gi deg motivasjon til å løpe, squatte og teste armstyrken din gjennom et flertall av øvelser. Hovedfienden Dragaux, en drage som kun har kjennetegnet “ekstrem crossfitter”, er sjarmerende nok i seg selv. Du får også konstante påminnelser på hvordan du bør gjøre øvelsene riktig, anbefalinger om pauser for å dra fram håndkleet for å tørke svetten og når du bør ta deg drikkepauser, så selv den mest treningsskye personen kan få noe ut av det.

Kun Nintendo slipper unna med en bol drage som hovedfiende. [Skjermbilde: Petter Helland Villanger]

Trening for hele familien

Om du er veldig alvorlig på treningsfronten, støtter spillet deg gjennom det og. Du kan gi spillet informasjon om vekt, høyde og hvor mye du trener til vanlig, og du kan spesifikt gjennomføre øvelser i et annet modus som holder øye på kalorier, puls og tid du bruker så du kan se hvor hardt du har svettet. Det kan også anbefale deg å skru ned eller opp vanskelighetsgraden, som vil øke antall repetisjoner av øvelsene og hvor hardt eller hvor bra du må gjennomføre øvelsene. Og alt dette kan du gjøre i komforten av ditt eget hjem uten at du blir dømt i stillhet på et treningssenter.

Kort sagt er dette et type spill kun Nintendo kunne ha lagd. Det er trening i spillform, og spillformen er godt gjennomført nok til at man av og til kan glemme at man faktisk trener, i hvert fall fram til gangsperren treffer deg dagen derpå. Historien er kanskje ikke mye å skryte av, men når hovedsystemet og tilbehørene man tar i bruk er så robuste og godt gjennomførte er det lett å unnskylde. Som Nintendo skrev på boksen, vi har kun en kropp og man bør ta vare på den. Og Ring Fit Adventure er den beste unnskyldningen for det.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin, Indie og høyt konkurranseinstinkt
    Filmen "Ibelin" tok verden med storm. I dagens sending snakker vi om hva filmen betyr for spillsamfunnet og intrykket vårt. Olav og Johannes er levende reklamer for Indiespillet "Firewatch", og Dina gleder seg til å spille det ikveld. Det kokes i rommet når vi fyrer opp "kortskalle". Her skal vi gjette hvilken spillkarakter vi er! I studio: Dina, Johannes og Olav

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler