Som et barnebasseng: relativt koselig, men uten dybde

Nintendo Switchen har hatt et heftig bra første år, med alt fra første-parti-sukseèr som Breath Of The Wild og Mario Kart, til kommende porter av gode tredjeparts-spill som L. A. Noire og Skyrim senere i år. One Piece Unlimited World Red er enda et spill fra Bandai Namco, som allerede eksisterte, som nå er kastet over til Switch, uken etter at de selv ga ut Dragon Ball Xenoverse 2 på Switch ett år etter at det spillet kom til de andre konsollene. At spill som Skyrim blir brakt over, er kult, fordi Skyrim er et verdenskjent-spill som man nå endelig kan spille håndholdt, men er et gammelt spill basert på en anime, noe som er verdt å få med seg på Nintendos nye konsoll?

Piratkopi?

I One Piece Unlimited World Red kontrollerer du piratgjengen “Straw Hat Pirates”, som reiser verden rundt på jakt etter skatten “One Piece”. Det er ihvertfall det de gjør i manga/anime-serien “One Piece”, som spillet er basert på, og som jeg har en svak kjennskap til, men spillets historie handler mer om et mindre eventyr med piratene på en øy de finner ute på havet. På denne øyen skjer det mystiske ting, og med mystiske ting mener jeg at lokasjoner fra One Piece-serien tilfeldigvis spawner på denne øyen uten forklaring. De gir en syltynn forklaring på hvorfor dette skjer, men det gir ikke helt mening, i hvert fall ikke i mine øyne. Gameplay-messig går du ut av byen som er din “main-hub”, og så fader skjermen til svart, før du blir teleportert til et kjent sted fra One Piece-historien. Ja, det er like teit, kjedelig og ulogisk som det virker. Historien kan være sjarmerende til tider, men er ulogisk, ukonsekvent, og er ikke noe mer enn en dårlig unnskyldning til å sloss mot diverse fiender fra tidligere One Piece-historier.

(Pressefoto: Bandai Namco)
(Pressefoto: Bandai Namco)

Spillet består hovedsakelig av to deler: å løpe rundt og gjøre små-tjenester i byen du bor i under hele eventyret, hvor du kan leke spider-man langs bygningene takket være hovedkarakteren Luffys Gum Gum-krefter (han spiste en frukt, så ble han myk. Ikke spør.). Her kan man også utvide byen med items man finner tilfeldig rundt om på eventyret, og med tilfeldig mener jeg at det ikke er sikkert at itemen du vil ha, som kun er på den ene banen, spawner hver gang… TJOHEI! Den andre delen er å løpe rundt i disse One Piece-verdenene som bare dukker opp, kjempe mot noen fiender, komme til en stengt dør, som ber deg bekjempe en spesifik fiende, døren åpner, kanskje gjøre noen minispill, også kjempe mot en boss. Dette gjør man i lag på tre, som man velger fra en voksende samling med One Piece-karakterer, som det blir flere og flere av jo lenger man kommer i spillet.

Splitter mine bramseil, for en grafikk!

Når man åpner spillet for første gang, ser det utrolig pent ut. Man blir presentert med en spennende åpningsscene hvor spillets skurk, Red, angriper en marine-flåte, med skremmende resultater. Man blir forklart unnskyldningen til at Red er en supersterk og skummel skurk, men aldri har blitt nevnt før, og aldri kommer til å bli nevnt senere, så blir man introdusert til de intetanende heltene. Her gir grafikken, musikken og de supre japanske stemmeskuespillerne deg et supert første-inntrykk, og det føles nesten som du spiller en episode av One Piece-serien. Man starter spill-delen av eventyret ved å ankomme en liten by på en liten øy, og alt er vel og bra, men så drar man ut til første One Piece-verden, som bare dukker opp uten grunn, og begynner å kjempe…

(Pressefoto: Bandai Namco)
(Pressefoto: Bandai Namco)

Dessverre er det å kjempe mot disse fiendene ikke noe veldig kjekt. Du har valget mellom svake og sterke angrep, eller så kan du bruke super-angrep. Du kan i tillegg unngå motstanderens angrep ved å trykke på blokk-knappen når den vises på skjermen. Dette er et system som er helt greit i ti minutter, så blir det dessverre kjedelig… Du tilbringer mesteparten av tiden i hver verden med å trykke på angreps-knappene til du har ladet opp nok krefter til å bruke et super-angrep, eller en screen-nuke med å lade opp nok super-angrep, også trykker du på blokk-knappen når du blir bedt om det. That`s basically it. Du kan bytte mellom de tre karakterene du har valgt til laget ditt, og angrepene deres er litt forskjellige, men du sitter fortsatt og trykker på de samme knappene uansett hvilken karakter du velger. Det er også et level-system, man kan bygge flere typer bygninger i byen, og man kan fange insekter eller fisker, men ingen av disse systemene er særlig dype eller interessante, de bare er der.

Teknisk problem, kaptein!

Dessverre har spillet en god del tekniske små-problemer. Teksturer på karakterene forsvant flere ganger mens jeg spilte spillet, fiender poppet inn på skjermen uten noe forvarsel, og lagkameratene dine kunne i ett øyeblikk løpe langt bak deg, så plutselig dukke opp rett foran deg, så poppe bak karakteren din igjen. Figurene blir også noen ganger gule i noen sekunder, og dette skal kanskje vise at du er i nærheten av en eksplosjon, men det ser mer ut som at du blir til gulost. En annen ting som plaget meg veldig, var at tiden jeg hadde spilt spillet, som ble displayed hver gang jeg lagret spillet, ikke sluttet å gå når jeg skrudde Switchen over i hvilemodus. Med andre ord skrudde jeg Switchen av når jeg la meg om kvelden, og når jeg sto opp neste morgen, sa saven min at jeg hadde spilt i mange timer, hvor Switchen i virkeligheten hadde vært i hvilemodus. Irriterende!

Til slutt har jeg et facinerende poeng: Jeg har ikke kost meg med selve spillet, men det var noe jeg likte med å spille igjennom spillet, og vet dere hva det var? Switch-opplevelsen. Det å kunne ha switchen med seg overalt er noe som er utrolig kult, til og med når spillet man spiller ikke er særlig bra. Facinerende.

Konklusjon

One Piece Unlimited World Red er ikke noe særlig bra spill. Det er helt greit, men det er ingenting som trekker meg tilbake til spillet når jeg ikke spiller det. Det er en helt grei tidstyv, men ikke så mye mer. One Piece Unlimited World Red er som et barnebasseng: Det ser jo relativt koselig og kjekt ut, men det er ingen dybde her… også er den ene sklien litt ødelagt… Hvis du ikke har et sterkt ønske om å spille et One Piece-spill på Switch, ville jeg holdt meg unna dette. Trenger du et godt anime-spill på Switch? Da anbefaler jeg heller Dragon Ball Xenoverse 2!

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin og Samhold Gjennom Spill
    Spillmagasinet har sett Ibelin, dokumentaren om en gutt med Duchennes muskeldystrofi som knyttet sine sosiale bånd gjennom World of Warcraft. Disse båndene ble bevist i begravelsen hans, da flere av online-vennene hans dukket opp. I sammenheng med dette har vi intervjuet regissør Benjamin Ree, og har en samtale rundt spillverdenens sosiale side. Intromusikk hentet fra Cold_Fire på Pixabay: https://pixabay.com/music/corporate-inspiring-ambient-187870/ I studio: Benedikte, Carl-Eirik og Ole Produsent: Johannes Optun Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler