Bli venner med drager, dinosaurer og mer

I Monster Hunter Stories blir du venner med monstre. Du slåss mot andre monstre i en barnevennlig stil, men er det mer dybde i det enn det?

En spinoff

Monster Hunter Stories er satt i samme univers som Monster Hunter spillene, men er to helt forskjellige typer spill. I Monster Hunter jakter man på monstre og ganske enkelt dreper dem for loot. Man lager også våpen, rustning og diverse andre ting. I tillegg har Monster Hunter et ganske komplisert slåss-system, hvor man bør forberede seg på hver kamp med healing potions og mat. I “Monster Hunter Stories” har de gjort det helt annerledes.

Som i Monster Hunter er ikke story aspektet noe særlig i fokus – du blir ikke særlig investert i fortellingen. Men det er heller ikke dette som er sjarmen med disse spillene. Du spiller Monter Hunter og “Monster Hunter Stories” for slåssing, looting, dreping eller jakting av monstre.

Kampsystemet

battle-720x405
Fin og enkel battle meny. (Foto: Nintendo/Bergsala AS)

I Monster Hunter Stories er det meningen å bli venner med monstrene. Du kan samle egg fra mange forskjellige typer monstre som vi kjenner igjen fra Monster Hunter spillene, og klekke de til monstre som blir dine venner. Disse Monstrene kan du så ta ut i kamp som fungerer som et turbasert pokemon spill. Du kan ha opptil seks monstre med deg om gangen, men kun bruke ett av dem i kamp; ledermonsteret. Du kan bytte ut ledermonsteret med en av de seks andre når som helst så lenge det er din tur. Grunnen til at du burde bytte monstre i kamper er på grunn av deres svakheter og styrker. Alle monstre har enten en eller to av tre forskjellige angrep. Strength, Technical og Speed. Et stein-saks-papir system. Speed tar Strength, som tar Technical, som igjen tar Speed. Derfor må du se an angrepsmønsteret til fiendene dine og velge monster deretter. Hvilket angrep som er effektivt mot hva, vises veldig klart i menyene.

Et spill for yngre

Dette er et spill som er siktet mot et yngre publikum, med en veldig barnevennlig grafikk, simple dialoger og simple systemer. Selv om jeg ikke er innenfor målgruppen spillet er rettet mot, stoppet ikke det meg fra å kose meg med spillet. Det var et deilig avbrekk fra alle disse dialog og story tunge spillene jeg hovedsaklig spiller. Jeg slappet av og trengte ikke følge så mye med – rett og slett litt sånn “AFK” spilling om du vil – og dette gir spillet enda mer pokemonfølelse. Jeg var nok ikke den eneste som så på TV og trykket “A” for harde livet mens jeg spilte pokemon.

Hva er det for utenom å slåss?

Monster Hunter Stories
Sjarmerende kunststil. (Foto: Nintendo/Bergsala AS)

Det er ingen tvil om at selve kjøttet i spillet er å slåss mot monstre, og helt ærlig er det ikke så mye mer enn det i spillet. Du har så klart forskjellige quests du kan gjøre; som å samle insekter, fisk, mat eller selvfølgelig å drepe diverse
monstre. Hele spillet kommer ned til at du kan slåss mot forskjellige monstre som drager, dinosaurer, aper og dovendyr, for så å stjele egg fra disse monsterene og bli venner med barnet til monsteret du drepte. Deretter skal du bruke dette monsterbarnet til å for med deg.
Plutselig høres det ikke så barnevennlig ut lengre.

Bra hvis du er Monter Hunter fan

Hvis du er en fan av Monster Hunter-universet og har spilt noen av de tidligere spillene, kommer du sikkert til å like tanken på å slåss ved siden av disse monstrene du før har slaktet. Har du ikke spilt Monster Hunter tidligere, tviler jeg på at dette er et spill for deg – med mindre du virkelig liker pokemon kampsystemet og monstre. Monster Hunter Stories er et veldig casual spill som jeg har kost meg med, men jeg ble desverre fort lei. Leken, eller det som dro meg inn, varte ikke så lenge. Gnisten for å spille det ble fort slukket.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin, Indie og høyt konkurranseinstinkt
    Filmen "Ibelin" tok verden med storm. I dagens sending snakker vi om hva filmen betyr for spillsamfunnet og intrykket vårt. Olav og Johannes er levende reklamer for Indiespillet "Firewatch", og Dina gleder seg til å spille det ikveld. Det kokes i rommet når vi fyrer opp "kortskalle". Her skal vi gjette hvilken spillkarakter vi er! I studio: Dina, Johannes og Olav

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler