I år hadde Bergen Ølfestival 40 ølbryggerier med seg. Alt fra mikrobryggerier som Lofotpils og En Liten øl, til store markedsaktører som Hansa og Ringnes. Lofotpils hadde en årlig produksjon på rundt 100 000 liter og hadde med seg egendesignede ølflasker. Vi møtte daglig leder, Andreas Thorvardarson. Han var alene i boden og travelt opptatt med å skjenke øl til en kø som aldri tok helt slutt, likevel tok han seg tid til å ta en liten prat med oss. Thorvardarson kunne fortelle at Lofotpils var et kvalitetsøl med et litt lysere preg enn mange av konkurrentene i mikrobryggerinæringen. Vi stoppet også innom de mellomstore bryggeriene som Ægir og 7fjell. Hos Ægir var de opptatt av at ølboksene skulle være iøyenfallende. Med sine særegne og fargerike bokser er de lett å få øye på. Hos 7fjell var stemningen på topp i det de skulle lansere et nytt øl. Det var lang kø foran boden deres og fra anlegget spilte de The Final Countdown på fullt volum.
Mye skjegg betyr mye kunnskap
Vi gikk fra bod til bod i sensommersola og fikk både smake på ølet som bryggeriene hadde med seg, og snakke med selve bryggemesterne. Det sto rundt fire personer i hver bod, og for oss vanlige noviser innen ølbryggefaget var det ikke alltid like litt å se hvem sjefen var. Vi satt derfor stor pris på tipset vi fikk fra Haandbryggeriet. Som regel betyr mye skjegg mye kunnskap om øl. Generaliserende? Kanskje litt. Men det viste seg å stemme på stor sett alle bodene vi var innom resten av dagen.
Ølmarkedet har eksplodert de siste årene i Norge. Fra å være dominert av få bryggerier som lager lettdrikkelig øl, til et mangfold av bryggerier som lager øl på alle tenkelige måter. Blant de som har ledet vei i denne utviklingen har vi Nøgne Ø – Det kompromissløse bryggeriet. Bryggeriets konsept var så interessant at Hansa valgte å kjøpe seg inn i det og være med på mikrobryggeribølgen.
Mjøderiet
Utviklingen av bryggerinæringen i Norge har ført til flere ting. Nordmenn har ikke lenger bare valget mellom forskjellig lys pilsner, men kan nå finne et bredt utvalg av øl med smak av sjokolade, frukt, kaffe osv. Mulighetene er uendelige, og de prøves ut. Et bryggeri som virker eksperimenterer er Mjøderiet. Som navnet tilsier lager de ikke vanlig øl, men Mjød. Vi fikk forklart at mjød har en mye søtere smak enn øl. Det kommer ofte i en høyere alkoholprosent enn de fleste øl og at bryggeprossesen er en helt annen. Mjøderiet henter metoder fra både vin- og ølprodusjon. Vi fikk smake på mjød med et sterkt innslag av honning og en annen type med smak av pasjonsfrukt. Mjød stammer kanskje fra vikingtiden, men de hadde neppe pasjonsfrukt i sine ølfat.
Sjefen selv
Vi fikk snakke med sjefen for det hele, Jonatan Kryziwinski. Han var både begeistret og overrasket over pågangen i år, og kunne fortelle om en eksplosiv vekst i besøkende fra år til år. Da vi pratet med han var det 4000 ølentusiaster inne på området. Tross fullt hus begge dager hadde Kryziwinski ingen planer om å utvide til et større område neste år. Han mente festivalen nå var i perfekt størrelse, men innrømte at de vurderte å utvide med en dag. Dette betyr at du neste år kanskje kan nyte kvalitetsøl fra over 40 bryggerier fra torsdag til lørdag.
Fotograf: Daniel Johannesen