Anmeldelse: Mario Kart 8 Deluxe

Nintendos Wii U er en konsoll som jeg ikke tror vil bli husket som noe stort i senere tid, for det var den ikke. Likevel er det en ting jeg ville si Nintendo kan være stolt av når det gjelder Wii U’en, og det var spillene som kom ut av Nintendos egne utvikler-team. Et av de beste spillene som kom til Wii U var Mario Kart 8, som anses av mange som den beste versjonen av Mario Kart. Mario Kart 8 nådde ikke det store publikumet, rett og slett fordi Wii U aldri ble stort. Nå er Wii U byttet ut med Switch, og Nintendo Switchen har fått sin egen dose Mario Kart… Eller, den har fått Wii U’ens Mario Kart. Vi sitter nemlig her idag med Mario Kart 8 Deluxe, en port av et av Wii U’s beste spill, til Nintendo Switch.

(Pressefoto Nintendo)
(Pressefoto: Nintendo)

Enkelt og greit.

Jeg skal starte anmeldelsen med en rask undersøkelse. Spørsmål 1: Har du Nintendo Switch? Spørsmål 2: Hvis ja, eier du allerede Mario Kart 8 på enten Switch eller Wii U? Hvis nei, har jeg ett godt råd: Kjøp Mario Kart 8 Deluxe til Switch. Enkelt og greit, takk og farvel. Ja, Mario Kart 8 Deluxe er så bra, det er det beste kart-racing-spillet jeg noen gang har spilt, og jeg anbefaler alle som har muligheten til å eie spillet, å kjøpe det ASAP.

Okei, greit, kanskje du sitter der, uten å eie Mario Kart 8 Deluxe, og lurer på hva i all verden det er for noe? Okei, la oss ta en titt under panseret på dette spillet!… heheheh…

Heftig utstyrs-pakke!

Mario Kart 8 Deluxe er et kart-racing-spill med karakterer fra hovedsakelig Mario-universet. Her kan du spille som alt fra Peach til Morton, og karakterer som Link og Inkling, fra Zelda og Splatoon-serien, er også inkludert! Spillet inneholder en god dose baner og moduser, pluss diverse bildeler, som gjør at du veldig sjeldent går tom for ting å gjøre! I single-player-modus kan du spille gjennom fireløps-turneringer i diverse vanskelighetsgrader, du kan kjøre for å den beste rundetiden, du kan ha egne kappløp med egne regler, og du kan spille det som er Mario Kart 8 Deluxes største forskjell fra Mario Kart 8 til Wii U: En god battle mode!

I battle mode har du flere variasjoner av hva som er hensikten, men de handler om mye det samme: Kjør rundt sammen med opp til 11 andre spillere på en liten, trang bane hvor dere angriper hverandre mens dere prøver å løse oppgaven dere har! Hørtes det ut som kaos? Det er det også, og det er fantastisk!

Sammen er vi raskere?

I tillegg til single player kan du også spille alle disse modusene med lokale spiller, på din egen Switch, eller at alle har hver sin Switch, eller en kombinasjon av disse, eller online mot resten av verden! Dagen Mario Kart 8 Deluxe kom ut, satt jeg og spilte i turnering sammen med blant annet Greg Miller fra Kinda Funny, som var en kul opplevelse!

I alle disse modusene låser du opp bildeler med hjelp av mynter som du samler rundt om i de forskjellige løpene! Hver mynt nummer tretti låser opp en ny bildel, og du kommer til å låse opp bildeler i laaang tid fremover! Bildeler er også nesten det eneste du låser opp, da nesten alle karakterene, og absolutt alle banene, er låst opp med en gang du starter spillet for første gang! Dette er supert, fordi det betyr at du er klar for å kjøre mot resten av verden, på hvilken som helst bane, med hvilken som helst karakter, med en gang!

(Pressefoto Nintendo)
(Pressefoto: Nintendo)

Several ways to play

En av tingene som differensierer Nintendo Switch fra andre konsoller, er at den kan både brukes som en håndholdt og en konsoll, og den har også flere bruksmåter både hjemme og borte, noe Nintendo har satt mye fokus på, også her i Mario Kart 8 Deluxe. Du kan spille med Joy Con-grip, Pro Controller, to seperate Joy Con, en Joy Con eller festet til Switchen, litt som gamepaden til Wii U. Disse mulighetene gjør at du kan spille alene og sammen med andre på mange forskjellige måter, og dette er et spill som er helt supert å spille sammen med andre!

Jeg skal helt ærlig si at denne anmeldelsen på en måte er utfordrende å skrive, fordi oppfordringen min til deg, leseren, er ganske enkel. Spill Mario Kart 8 Deluxe, det er det beste kart-racing-spillet som eksisterer, og en underholdende opplevelse både alene, og sammen med andre! Hvis du hadde spillet på Wii U, kan du kanskje vente til spillet kommer på salg, men opplevelsen av å kunne ta med Mario Kart 8 Deluxe over alt, og å kunne spille med så mange diverse spillere, er helt suveren!