Anmeldelse: The LEGO Batman Movie

Filmen The LEGO Batman Movie er en film som passer for alle aldre, og som er minst like morsom for de eldre som for de små.

Filmen The LEGO Batman Movie er oppfølgeren til storsuksessen The LEGO Movie som kom ut i 2014.  Den handler om LEGO-Batman som sloss mot sine fiender, deriblant Jokeren, og som innser at han ikke har noen å være med unntatt butleren sin Alfred. Han er ensom og finner ut at han er nødt til å begynne å slippe folk inn i livet sitt for å ikke ende opp alene.

I LEGO:Batman-filmen, sliter Batman med ensomhet (Foto: SF Studios)

Fortryllende selvironi

Noe av det som fungerer aller best med LEGO-filmene er at de spiller på sine egne svakheter. Alle spesialeffektene i filmen blir laget for å se ut som om de er satt sammen av lego-blokker. Om noe skulle begynne å brenne, er flammene laget av plastikk, og røyken er satt sammen av små byggeklosser. De spiller på klassiske film-klisjeer som at begynnelsen av en kul film alltid har alt for lange introer, en mørk skjerm, og en dritfet intro-sang. Fortellerstemmen i The LEGO Batman Movie er Batman selv, og på starten og slutten av filmen påpeker han alt som skjer. Det hele blir komisk, og fungerer veldig godt. Animasjonen ser ut som om filmen er laget i stop-motion-stil, men det er den altså ikke. Ifølge regissøren bak filmen, Chris McKay, ville det vært alt for dyrt å produsere en lego-stop-motion film, ettersom de ville trengt skrekkelig mange brikker. I tillegg ville selve konstruksjonen av settene og karakterene tatt for lang tid. De har valgt å produsere filmen gjennom dataanimasjon, men på skjermen kunne en blitt lurt til å tenke at filmen er skutt i stop-motion-stil. Dette legger også til den komiske effekten i filmen, ettersom det nesten føles ut som om du sitter og leker med lego sammen med barndomsvennene dine.

Lego: Batman-filmen passer for alle aldre (Foto: SF Studios)

Velkomponert og underholdende.

Som nevnt tidligere er dette en film du ikke trenger å dra med deg små barn for å se på kino. Denne filmen kan trygt nytes i alle aldere. En må akseptere at filmens humor er nokså simpel, men det gjør ikke at den ikke er underholdende. Kanskje vil du tas tilbake til gamle minner av å leke med lego fra da du var ung. I hovedrollene i filmen ser vi blant annet Ralph Fiennes, Channing Tatum, Jonah Hill, Zoë Kravitz og Rosaria Dawson. Det er med andre ord ikke noe å si på den stjernespekkede castingen. Om disse navnene ikke er nok til å overbevise deg, kan jeg betrygge deg om at de alle gjør gode jobber i sine roller. Filmen er også stappet full av eldre pop-kulturelle referanser, og uten å spolere for mye kan jeg røpe at filmen gjør narr av eldre Batman-filmer og sitt eget univers. Filmen har norgespremiere fredag den 10. februar, og har fått aldersgrense 6 år, grunnet kraftige effekter og actionscener fra et tydelig fantasiunivers.

• Påskespesial: krim og sånt
    Ingrid, Momina og Linnea samles i studio for å snakke om krim! Det er påskeferie, en tid hvor mange samles foran tv-en for å se på mord og mysterier. Hvorfor akkurat krim? Hvordan startet påskekrim-tradisjonen? Dette blir diskutert, i tillegg til en rekke MYSTISKE anbefalinger fra jentene. Studio blir også rammet av et eget påskemysterium, nemlig et uventet mord som må etterforskes. Lytt hvis du tørr.