Anmeldelse: Black Mass

Filmen, Black Mass (2015), forteller om James «Whitey» Bulger, også kjent som Jimmy Bulger, mannen som ble den mest kjente og mest kriminelle i South Bostons mellom 70- til 80-tallet. Etter at en barndomsvenn steg i rangene innenfor FBIs kontorer ble Jimmy en FBI informant slik at han kunne ta ned en mafia familie som invaderte territoriet hans, Southie eller South Boston. Med en venn innenfor FBI kunne Jimmy Bulger endelig få frie tøyler til å regjere i Southie som han ville.

Filmmusikken redder filmens langdryge utførelse

Scott Cooper, regissøren bak filmen Øye for øye – fra asken til ilden (2013), har tatt på seg rollen å regissere Black Mass og har lykkes med å lage en helt grei dramatisk krimfilm. Scott har klart å huke inn skuespillerfavorittene i Twist-posen som Johnny Depp, Benedict Cumberbatch, Joel Edgerton, Dakota Johnson og til og med Kevin Bacon til filmen. Med alle disse gode skuespillerne på lerret burde han ha klart å lage en fantastisk pirrende mafia dramafilm.

Det som Cooper dessverre har gjort er at han har klippet til historien slik at den blir lang og litt kjedelig. Dessverre satt jeg, istedenfor å sitte med øynene på lerretet, å så på klokken for å sjekke hvor lang tid det var igjen av filmen. Med lang klipperytme og litt for detaljert historie føles filmen som om den er tre timer lang i forhold til sine 2 timer. Det som redder filmen er den mystiske og mørke filmmusikken regissert av Tom Holkenborg, også kjent som Junkie XL, og skuespillerne.

Barndomsvennene FBI-agenten John Connoly og mafiagangsteren Jimmy Bulger danner en allianse. (Foto: SF Norge AS)
Barndomsvennene FBI-agenten John Connoly og mafiagangsteren Jimmy Bulger danner en allianse (Foto: SF Norge AS).

Imponerende skuespillerpresentasjoner

Til tross for kjedelig historieoppbygging og klipperytme imponerer skuespillerne og drar filmen opp et par hakk. Johnny Depp er perfekt som den blåøyde, kalde Jimmy Bulger. Depp har klart å fremstille karakteren Jimmy på en perfekt måte, en uforutsigbar psykopat med ingen hindringer. Til tross for at Johnny Depp er sminket på en litt rar måte, virker det som om han bruker 5 kalorier på å overbevise publikum. Benedict Cumberbatch gjør også en bra jobb som broren til Jimmy, Billy Bulger, som også er statssenator i Boston.

Man kan spekulere på om produsentene hadde et hardt grep rundt filmen eller om Cooper rett og slett bare ikke var motivert nok.

En annen skuespiller som imponerer like mye som Depp er Joel Edgerton som spiller FBI-agenten John Connoly. Han klarer å gå fra en stødig FBI-agent som ønsker å ta ned den italienske mafia familien i North Boston til å være en agent med ett ben innenfor mafiavirksomheten og ett ben innenfor FBI-byrået. Hans sanne ønske om å være med i Jimmy’s mafiagjeng kommer mer og mer tydelig frem i filmen og det var denne overgangen Edgerton gjorde helt sinnsykt bra.

Black Mass kunne blitt en fantastisk bra krimfilm med tanke på materialet Scott Cooper hadde. Det er vanskelig å si hvorfor han ikke klarte å ta det helt til topps og man kan spekulere på om produsentene hadde et hardt grep rundt filmen, eller om Cooper rett og slett bare ikke var motivert nok. Til tross for at filmen ikke nådde helt til øverste hylle blir det nå spekulasjoner om det vanker en aldri så liten Oscar-nominasjon til Johnny Depp for hans slående comeback på kinolerretet.

Black Mass har norgespremiere fredag 13.november og om du lider av aldri så lite Johnny Depp-abstinenser, anbefaler jeg deg å ta turen til kino.