Know your rights as a passenger!

This content has been archived. It may no longer be relevant

1. Å nei, bussen er forsinket!

Som vanlig er bussen forsinket, og denne gangen er den hele 20 minutter for sen. Visste du at du da har et krav på å få dekket 500,- kroner dersom reisen din tar under 60 minutter? Ved en forsinkelse på over 40 minutter på en reise som skal vare mellom en og tre timer, kan du få dekket opptil 750,- kroner. Har du en reise som er over tre timer der bussen er 60 minutter forsinket, har du krav på å få dekket opp til 1000,- kroner.

Har du større beløp som må dekkes, vil ikke reiseselskapet refundere dette. Muligheten man da har er å sjekke om man vil bli dekket av din egen reiseforsikring. Dersom man betaler den “beste og dyreste” reiseforsikringen, vil den dekke det meste fra du har tatt steget utenfor huset ditt. Den billigste forsikringen gjelder som oftest kun ved flyreiser, eller ved mer enn tre overnattinger utenfor hjemmet. Dette varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap.

Reisegarantien er ikke lik i hele landet, så husk å sjekke hvor i landet dette gjelder når du er ute og reiser. I skrivende stund omfatter denne garantien kun Hordaland, hvor det er fullt mulig å få utbetalt sine krav. Trykk her for å se om garantien gjelder der du kommer fra.

2. Ops, jeg ble “busta” på bussen i dag.

Det har blitt hyppige kontroller i Bergen i det siste, men visste du at du fremdeles kan få bot selv om du har gyldig studentbillett, men ikke studentbevis? Dette betyr ikke at du er nødt til å betale boten, men sende en kopi av boten og studentbevis med semesteravgift (oblatet eller kortet), så skal det som oftest ordne seg og du slipper å betale.

Visste du at du nå få studentbeviset ditt på mobilen?

Last ned gratis app til Android og iOS.

3. I all hast har du glemt bagasjen din på bussen. Hva gjør du?

Noter ned hvilket tidspunkt eller hvilken buss du tok, gjerne også med bussnummer eller registreringsnummer på bussen. Generelt så har ikke busselskapet ansvar for bagasjen din enten om den blir ødelagt, stjålet, eller om du mister den. Derfor kan det være lurt å kontakte hittegodset så fort som mulig, fra det tidspunktet du finner ut at du har mistet bagasje (eller noe annet du savner).

Her har man også en mulighet til å kontakte sitt forsikringsselskap for å undersøke om man kan få utbetalt en sum for å erstatte den tapte gjenstanden. Det vil som oftest være en egenandel som må betales for å få betalt ut en erstatningssum.

Hvis man skal ha med sykkel på buss er det vanlig å måtte betale ekstra for dette. Da har man et erstatningskrav dersom sykkelen går tapt eller skadet under bussturen. Husk likevel at selskapene ikke tar ansvar hvis du er medvirket i tap eller skade for sykkelen din.

4. Gyldig dokumentasjon

For å få disse rettighetene må du ha en slags form for gyldig dokumentasjon. Dette kan være billetten for deg og for eksempel sykkelen din, eller for eksempel taxi-kvitteringen fra da du måtte ta taxi fordi bussen din var forsinket. Det er viktig at du tar en kopi av dette beviset siden det ofte kan forekomme at du må sende ny kopi av kvitteringen, og da er det kipt om du sendte originalen og har “mistet” bevismaterialet ditt.

Det er alltid anbefalt at kunder klager skriftlig og legger ved dokumentasjonen. Hvis selskapet skulle avvise klagen din er det også alltid en mulighet for å trekke saken innenfor Forliksrådet. Forliksrådets nettsider: http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=30%20.

Har du lyst til å høre diskusjonen om busser som er forsinket? Klikk på play nedenfor og skriv om du er enig eller ikke i kommentarfeltet.

Anbefalte artikler