Anmeldelse: Den dødelige Nattskygge

Handlingen i Den dødelige Nattskygge foregår rundt Nattskygge, vår helt. Han er en lite sympatisk opportunist av en superhelt, og han casher inn lisenspenger på sitt eget navn. Om du kan tenke deg en form for superhelt-merchandise, har han laget det. Til daglig skriver han en tegneserie om seg selv, og om natten patruljerer han Snokfjord, en fiktiv, norsk by som er mer lik Andeby enn Gotham.

«Nå med én farge!»

Tegner og forfatter Kristoffer Lindseth har en egen og ren strek. Tegningene fungerer svært godt i sin enkle stil, og bygger godt opp under historiefortellingen. For å gjøre det enklere for leseren (og trykkeriet?) å henge med, er fargepaletten begrenset til svart-hvitt og grønt, og det holder egentlig. Historien foregår hovedsakelig i mindre rom og små paneler, men når Lindseth drar til med de store tosiders eksposisjonene en superheltserie til tider krever, er de enkelt og oversiktlig komponert og hjelpes av den tidligere nevnte enkle stilen og det begrensede fargespekteret.

Enkelt og oversiktlig (Illus.: Kristoffer Lindseth, nattskygge.nettserier.no)
Enkelt og oversiktlig (Illustrasjon: Kristoffer Lindseth, nattskygge.nettserier.no)

Seriøs parodi

Nattskygge er til en viss grad lik Grant Morrisons Zenith i å være en superhelt som flyter litt for mye på sin egen popularitet i stedet for å gjøre godt i verden. Vår tittelfigur starter som en kynisk og selvbevisst karakter som handler etter hvordan merket Nattskygge vil fremstå. Han tjener penger på eget navn, og står i toppen for en stor korporasjon med Nattskygge-lisensprodukter som tegneserier, actionfigurer, plakater og så videre. Nattskygge er det Spider-Man alltid skulle ønske han turte å gjøre.

Den dødelige Nattskygge er en lett parodisk versjon av en klassisk superheltfortelling. Her har du, fordelt på syv deler, en historie med kjemperoboter, miniroboter, tidsreiser, dimensjonshopping, tentakkelmonstre, knivproteser og alt annet vi setter pris på i superheltseriene fra Marvel og DC. Forfatteren viser stor nok kjennskap til helteseriene til å fremlegge dette på en troverdig (sic) måte, og universet (-ene, spoiler alert!) fungerer godt isolert mellom bokens permer.

Den dødelige Nattskygge ble lansert under årets Raptus-festival fra det bergenske forlaget ÜberPress. Nattskygge har tidligere vært publisert på forfatter Kristoffer Lindseths hjemmesider og nettserier.no.