Dresden Files Anmeldelse

(Foto: Roc Books)
(Foto: Roc Books)

Jim Butcher ville egentlig skrive fantasy romaner, men fikk det ikke til. Stadige fikk han avslag fra forlag. En lærer mente at fordi han likte Anita Blake og Buffy så godt, så burde han skrive en historie lik dem. Han var uenig, men bestemte seg for å skrive en, slik at han kunne vise hvor dårlig den ville bli. Boken han skrev var Storm Front, den første boken i Dresden Files serien. En serie som til nå har over et dusin bøker, og fremdeles selger sterkt.

Trollmann og Special Investigations konsulent

The Dresden Files handler om Harry Dresden, som er Chicagos eneste allmennpraktiserende trollmann. Du finner ham i gule sider under Wizard. Dersom du har problemer med spøkelser, forbannelser eller vampyrer, så gir du Dresden en lyd. Ellers jobber han også som en konsulent for Special Investigations avdelingen hos Chicago politiet. De tar seg av alle de rare sakene som andre avdelinger ikke vil røre.

(Foto: Roc Books)
(Foto: Roc Books)

Om det skulle være vampyrer som etterlater seg lik tomme for blod, demoner som tar over sinnene til tenåringer eller varulver som løper rundt i skogen; disse folka setter en stopper for det (ofte ved at Harry sprenger det i luften for dem).

Tematisk sett så er Dresden bøkene veldig noir. Hovedpersonen fungerer som en privatdetektiv og han omgir seg med hardbarka politidetektiver, mafia sjefer, femme fatales og reportere som gjør alt for å finne sannheten. Det som skiller det fra en vanlig noir historie (dersom man ser bort fra magien, vampyrene, varulvene osv.) er at denne ikke tar seg så veldig seriøst. Som nevnt over så var Buffy the Vampire Slayer en av inspirasjonskildene og det er åpenbart. Hovedpersonen kommuniserer stort sett gjennom spydige kommentarer og har en tendens til å gjøre narr av motstanderne sine. Men på akkurat samme måte som Buffy, så kan serien gå fra morsom til dramatisk og tragisk på et øyeblikk.

Ikke nødvendigvis første boken som bør leses først

Storm Front er den første boken i serien, men de fleste som har lest serien er enige om at den ikke er et bra sted å starte på. Nøyaktig hvor man bør starte er det mer uenighet om. Mange sier du bør starte på bok tre, Grave Peril, eller bok fire, Summer Knight. Jeg er enig med at Grave Peril er en god start. Det er lite som knytter den til de tidligere som ikke blir forklart. Det eneste som er kritisk er dødsfallet til en mindre karakter i Storm Front. Ellers blir det meste forklart veldig bra.

Å starte med Summer Knight er jeg mer uenig med. Den er mye mer basert på hendelser som skjedde i Grave Peril, noe som kan skape forvirring og ødelegge slutten på tidligere bøker.

(Foto: Roc Books)
(Foto: Roc Books)

Det jeg ville anbefalt er å starte med den andre boken i serien, Fool Moon. Fans som har lest hele serien vil sikkert si seg uenig med det. Mange mener at den har en svakere historie og at den ikke påvirker den større historien. Jeg vil si at det er den største fordelen. Det er lett å sette seg inn i settingen uten å måtte finne ut av en masse backstories som skjedde i de tidligere bøkene. Man får en god følelse for karakterene uten at det er for mange.

Men uavhengig av hvor du bestemmer deg for å starte, så kan du være klar for en skikkelig heisatur.