Berusende frihet

This content has been archived. It may no longer be relevant

For tiden går Beethovens eneste opera, Fidelio, i Grieghallen i en oppsetning ved Bergen Nasjonale Opera. Håkon Matti Skrede er korrepetitør for det profesjonelle koret i Bergen, Kor Vest, og har ledet innstuderingen av det berømte fangekoret fra operaen.

Den kjente korscenen er når fangene i et mørkt, tyrannisk fengsel i Spania blir sluppet fri av fangevokterens datter, Marzellina.

– Fangene har vært fengslet i evig lang tid, og slipper plutselig fri. De får smake på den frie luften, sier Skrede.

Overveldet av lyset

Håkon Matti Skrede, korrepetitør for Kor Vest (Foto: Bergen Nasjonale Opera).
Håkon Matti Skrede, korrepetitør for Kor Vest (Foto: Bergen Nasjonale Opera).

Skrede understreker at dette er en av operalitteraturens viktigste operakorsatser, fordi budskapet i operaen gir musikken en helt spesiell betydning.

– Det spesielle med dette fangekoret, sammenlignet med for eksempel Verdis slavekor, er at fangene ikke forventer å bli satt fri, selv om det bare er en liten stund. De kommer frem fra mørket og blir overveldet. Det gir klangfarger og nyanser i musikken som får frem følelsen av en berusende frihet som intet annet, påpeker Skrede.

Ellers skryter kordirigenten av oppsetningen.

– Det å fremføre Fidelio er ikke så lett. Vi kan ikke heise seil, slenge oss i tau – det skjer ikke så mye fysisk på scenen, og det er veldig gøy å se en regi som yter operaen rettferdighet.

Hør hele Judith Dybendals intervju med Håkon Matti Skrede:

[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/11/Judith-Fangekoret.mp3]

Operaforestillingen går i Grieghallen også 4., 6. og 8. november. Klassisk avsporing dekker sendingen 5. november ved en samtale med blant andre Gunnar Danbolt og Anders Kristian Strand.

 

(Toppfoto: Bergen Nasjonale Opera)

Anbefalte artikler