This content has been archived. It may no longer be relevant
For tiden går Beethovens eneste opera, Fidelio, i Grieghallen i en oppsetning ved Bergen Nasjonale Opera. Håkon Matti Skrede er korrepetitør for det profesjonelle koret i Bergen, Kor Vest, og har ledet innstuderingen av det berømte fangekoret fra operaen.
Den kjente korscenen er når fangene i et mørkt, tyrannisk fengsel i Spania blir sluppet fri av fangevokterens datter, Marzellina.
– Fangene har vært fengslet i evig lang tid, og slipper plutselig fri. De får smake på den frie luften, sier Skrede.
Overveldet av lyset
Skrede understreker at dette er en av operalitteraturens viktigste operakorsatser, fordi budskapet i operaen gir musikken en helt spesiell betydning.
– Det spesielle med dette fangekoret, sammenlignet med for eksempel Verdis slavekor, er at fangene ikke forventer å bli satt fri, selv om det bare er en liten stund. De kommer frem fra mørket og blir overveldet. Det gir klangfarger og nyanser i musikken som får frem følelsen av en berusende frihet som intet annet, påpeker Skrede.
Ellers skryter kordirigenten av oppsetningen.
– Det å fremføre Fidelio er ikke så lett. Vi kan ikke heise seil, slenge oss i tau – det skjer ikke så mye fysisk på scenen, og det er veldig gøy å se en regi som yter operaen rettferdighet.
Hør hele Judith Dybendals intervju med Håkon Matti Skrede:
[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/11/Judith-Fangekoret.mp3]Operaforestillingen går i Grieghallen også 4., 6. og 8. november. Klassisk avsporing dekker sendingen 5. november ved en samtale med blant andre Gunnar Danbolt og Anders Kristian Strand.
(Toppfoto: Bergen Nasjonale Opera)