This content has been archived. It may no longer be relevant
Det er få spill som kan skape så mye frustrasjon, glede, hat, tårer, jubel, håning og ikke minst ødelagte kontroller som FIFA har klart de siste årene. Serien fyller 20 år i år, og FIFA 14 reklamerer sterkt med at de er klar for nye dekader med flunka nye motorer og bedret kunstig intelligens.
Vant over PES
Det er bare få år siden FIFA kriget sterkt med Pro Evolution Soccer (PES) om hvem som kunne levere det mest realistiske og gjennomførte fotballspillet, men FIFA-serien stakk til slutt fra og har siden ledet kampen. Dette gjorde de blant annet ved å tilføre spillserien en helt ny spillbarhet og realisme som gjorde at kundene valgte deres produkt i spillhyllene.
Utviklingen etter seieren over PES har gått i riktig retning, men kan man fortsette å vinne frem bare ved å bruke mottoet “never change a winning team”, eller har de tatt nye store steg i årets utgave?
Hør anmeldelsen i sin helhet her:
[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/10/Offside-FIFA-14-anmeldelse-AOP.mp3]Nye features
Det første jeg vil trekke frem er en negativ ting. Dette er derimot ingen føring for den videre lesningen, men ettersom det omhandler førsteinntrykket så må det trekkes frem. Det ser nemlig ut som om FIFA-gjengen ønsker å virke moderne og freshe med å pynte på hovedmenyen og alle dens underkategorier. Personlig havnet jeg på feil meny 8 av 10 ganger da jeg prøvde å manøvrere meg til riktig sted, og det selv etter mange timers spilling.
Til tross for et dårlig førsteinntrykk, så er det heldigvis nye features som gjør det verdt det. Først må det trekkes frem den nye CoOp-online-funksjonen som gjør at to spillere kan spille sesonger over nett. Personlig er jeg fan av slikt, og det gjør kanskje til at det blir noen færre folk å hate der ute ettersom de slår deg urettferdig online.
Om man heller velger managerkarriere-modus, vil man raskt oppleve at det ikke lenger bare er å søke på en spillers navn og få alle stats og ferdigheter levert på døren. Nå må man nemlig bruke speiderne flittigere gjennom det som blir kalt GON; Globalt overgangsnettverk. Dette er gjort for å gjøre det mer realistisk å finne et talent eller de eksakte stats’ene til en spiller. Dette vil muligens gjøre late sjeler litt irritert, men skal man være manager må man også jobbe for å se resultater.
Selve spilldelen har fått en mild oppussing gjennom en flunka ny spillmotor kalt Ignite. Denne skal ikke bare gjøre det grafiske bedre, men også gjøre maskinen mer lik et menneske. Med tanke på at det i tidligere FIFA-versjoner for ofte har oppstått situasjoner hvor maskinen skrur opp fem nivå og gjør tidenes opphentninger når det bare gjenstår minutter, så virker dette svært lovende, og føles ganske merkbart til tider. Man merker ikke dette bare på maskinens nivå, men også at det er gjort forbedringer på de naturlige spillerbevegelsene som gir en økt følelse av realisme når man spiller.
De gamle godbitene er der fortsatt og har alle fått sine oppussinger. Dette gjelder både onlinespilling generelt, men også den populære Ultimate Team-delen.
Men hvordan funker alle disse elementene sammen på toppen av en allerede bunnsolid forgjenger?
For tidlig født
Ikke misforstå meg, FIFA 14 er nok en forbedret utgave i en allerede ledende spillserie. Men inntrykket er ikke applaus og jubel, mer en godkjennende nakkebevegelse. Det ser veldig bra ut, men er ikke en fryd for øyet helt enda. Det kan virke som at EA venter på å slippe spillet til den neste konsollgenerasjonen for få vist det fulle potensiale, for personlig følte jeg ikke forskjellene i så stor grad som EA reklamerer med.
Det betyr ikke at spillet ikke er verdt å kjøpe, for du får en forbedret versjon av det du allerede har. Likevel må du ikke forvente deg en revolusjon, det kommer nok ikke før du får en Xbox One eller PS4 i hus.
Du kan med andre ord fortsatt invitere venner over for noen kamper, gjerne sammen med en pils eller syv, og du kan fortsatt glede deg til å komme hjem fra jobb eller skole for å slappe av med en tur til Old Trafford eller Signal Iduna Park. FIFA gjør fortsatt jobben den skal gjøre i en tøff hverdag!
Om du er interessert i flere spillanmeldelser har Studentradioen i Bergen spillprogrammet Hardcore som sender på tirsdager klokken 11-12. Podcast av Hardcore finner du her.
Hør siste sending av Offside her:
Siste podcaster
-
Gullet kom "hjæm"
Bergensprodusert gulløl er konsumert ferdig... i Bodø! To bergensere i studio kommer med sine rykende ferske tanker årets Eliteserie, sammen med en "nøytral" Oslogutt i programlederstolen. Må Pep gå eller får han bestå? Og hva kan gutta om irsk fotballhistorie? Lytt og test selv da vel! I studio: Martin Primavera, Kristiane Reigstad og Simon Harbo Produsent: Ada Fossåskaret Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal Instagram: @offside_srib TikTok: @offside_srib X/Twitter: @sriboffside