This content has been archived. It may no longer be relevant
Samtidsmusikk er gammelt nytt
Inne på ett av Verftets mange, små kontorer intervjuer jeg Alwynne Pritchard om årets Borealis-festival. Som kunstnerisk leder har hun mange meninger om hvorfor samtidsmusikk ikke slår helt an hos alle. Hos det klassiske publikum er dette et problem. Mange oppsøker ikke de rystende konsertopplevelsene, selv om de som komponerer musikken gjerne er klassisk skolert. Pritchard etterlyser en større anerkjennelse for samtidskomponisters arbeid. Det skal nemlig en bakgrunn til for å skrive musikk ingen liker.
Ut av komfortsonen
Pritchard forklarer en manglende interesse for alt som er annerledes, slik som samtidsmusikk, som noe menneskelig. Vi har nemlig lett for å legge hele identiteten vår i hva vi gjør. Når vi konfronteres med noe vi umiddelbart ikke forstår, blir vi truet. Derfor involverer vi oss ikke i det ukjente. Dette skjer i samtidsmusikken, men også i alle andre områder i livet, minner Pritchard oss om. Jeg spør festivalsjefen om hun har noen forslag til konsertopplevelser som gjør at vi åpner opp ørene. Svaret får du ved å høre intervjuet i sin helhet, her:
[audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/06/Intervju-Pritchard.mp3](Intervjuet ble gjort mars 2013.)
Klassisk Avsporing er studentradioens program for klassisk musikk og kultur. Vi tar opp aktuelle og uaktuelle tema i den klassiske musikkhistorien, med avstikkere i mer eller mindre relevante retninger. Hver tirsdag kl. 13.00