Ingvild Emilie Rannem Hægh

Konsertanmeldelse: Moyka

Moyka leverer sterkt på kvarteret

Monika Engeseth, også kjent som Moyka er en artist som på kort tid har fått mye oppmerksomhet i musikk-Norge. Hun blir kalt Norges nye store pop-stjerne og det sies at det bare er et tidsspørsmål før hun også vil gjøre det stort i utlandet. Hittil har hennes mest populære sang «Ride» hele 500 000 avspillinger på Spotify. Så når jeg så at hun skulle spille på kvarteret, ble jeg nysgjerrig. Samtidig ville jeg skrive en anmeldelse om en up-and-coming artist fra et outsider-perspektiv, for å gi et så friskt og upartisk bilde som mulig. Dette er både min første konsertanmeldelse og en av de første pop-konsertene jeg har vært på.

Sterkt førsteinntrykk
Konserten kom forholdsvis raskt i gang med bare en kort 20-minutters forsinkelse, akkurat nok til å kjøpe en øl. Når konserten startet så kom energinivået fort opp på topp, noe som ga et godt førsteinntrykk. Moykas dype, rungende stemme og den mørke og mystiske, men samtidig også svært dansbare instrumental-tonen var en solid kombinasjon som umiddelbart gjorde inntrykk på meg.

Harmonisk pop
Fra start til slutt utstrålte Moyka masse energi, og under hele konserten hadde hun god kontakt med publikum. Hun skapte også jevnt over god stemning ved å slå seg løs og danse under instrumental-pausene mellom refrengene. Kanskje det er fordi jeg sjeldent går på pop-konserter at jeg er underernært på dette, men det var veldig forfriskende å se så mye liv på scenen.
Av sangene som ble spilt vil jeg trekke fram ‘Ride’, ‘Circles’ og ‘All The Things we Forgot’, som imidlertid også er noen av hennes hittil største hits. Moyka og det instrumentale harmoniserer spesielt godt i disse sangene. Dette er god fengende pop, som samtidig skiller seg fra mye man har hørt før. Balladen mot slutten av konserten var også en utmerket måte å avrunde konserten på.

Noe gjentakende
Dessverre var mange av sangene litt for like og litt for gjentakende etter min mening. Flere av refrengene og tonene føltes som de ble spilt altfor mange ganger. Og noen av sangene var så ensartede og like at de bare blendet inn i hverandre. Dette gjaldt spesielt mange av de nye sangene, som enda ikke er blitt publisert. Dette trakk kvaliteten på konserten litt ned.
Men dette var på ingen måte nok til å felle konserten, tvert Imot. Med en fremdragende vokalutførelse, solid scene-presence og med en vel-balansert instrumental var det hele en svært imponerende fremvisning for en så fersk artist. Moyka er på alle måter en svært lovende artist, som jeg tenker det blir spennende å følge med på i årene fremover.

• 28.05.2021: Lukas, Oscar, Georg og litt Nina
    God fredag! Denne ukens sending snakker vi om Undergrunns nye album, har eurovision quiz og har besøk hele fra LA i reisespalten av spill tab. I studio: Lukas, Oscar, Georg og Nina Produsent: Elise Welde Sanger spilt og snakket om under dagens sending: UNDERGRUNN "Toppen av Oslo" spilltab "calvaire" The Black Keys "Poor Boy a Long Way From Home" Hesterv75 "sentrum" DØSSI "How about now" Måneskin- "ZITTI E BUONI"
  • 14.05.2021: Lukas, Ann og Nina
    Det er endelig tid for Eurovision Song Contest! I den anledning kjører Plutopop en fullstappet temasending med både gamle favoritter og et nærmere blikk på årets sanger. Hva er greia med Italia i år? Hva i all verden gjør Flo Rida i San Marino og hvorfor er Frankrike favoritter? Og ja: Det blir også litt snakk om sangkonkurransens politiske undertoner. Ukens episode er som Eurovision selv: En godtepose med søtt, salt, surt og bittert. God 17. mai og en gledelig Eurovision-høytid! I studio: Lukas Gonçalves, Nina Dayana Berger og Ann Mpararo Produsent: Elise Welde Sanger spilt og snakket om under dagens sending: Klassikere: Nika Kocharov & The Young Georgian Lolitaz - "Midnight Gold" Mahmood - "Soldi" Carola - "Fångad av en stormvind" Årets bidrag: Manizha - "Russian Woman" (Russland) Måneskin - "ZITTI E BUONI" (Italia) Albina - "Tick-Tock" (Kroatia) Eden Alene "Set Me Free" (Israel) Senhit - "Adrenalina" (San Marino) Barbara Pravi - "Voila" (Frankrike)
  • 16.04.2021: Lukas og Oscar
    Det er sol i Bergen og det er sol i studio! Med denne helgarderingen av lykke tar Lukas og Oscar for seg gamle sanger som får nytt liv på TikTok, russisk gangsterrap og ny musikk Oslo vest. Det blir også islandsk musikk i monitor, samt en liten hyllest av din favoritrappers favorittrapper, MF DOOM. Nyt denne i solskinnet, folkens. Det er vår! I studio: Lukas Gonçalves og Oscar Gussiås Produsent: Elise Welde, Hauk Andreas Fossen Sanger spilt og snakket om under dagens sending: Dårlig Vane - "Kommer ned" AURORA - "Runaway" Duncan Laurence - "Arcade" 10AGE - "Netu Interesa" girl in red - "you stupid bitch" Von August - "Codex" MF DOOM - "Rap Snitches Knitches" EYJAA - "Don't Forget About Me" Autobarn - "Et passe nivå" Yung Potato - "Gutta" SUPER-Hii, Neeka - "Following The Sun"
  • 07.05.2021: Intervju med girl in red
    Plutopop har vært så heldig å få intervju med selveste girl in red aka Marie Ulven! Vi prater om debuttalbumet, Jimmy Fallon opptredenden og på tampen får vi også med oss gode tips Marie har til unge nye artister. I studio: Nina Dayana Berger, Lukas Goncalves og Ann Mpararo Produsent: Hauk Andreas Fossen
  • 30.04.2021: Nina, Karen og Marie
    Denne fredagen har vi i Plutopop temasending! Vi diskuterer TIKTOK appen og musikken som har blomstret etter å ha blitt knyttet til ulike trender. Det er uenghet i gruppen i studio om TIKTOK er greit eller kleint. I tillegg har vi quiz hvor verdigheten til en av oss blir utfordret. I reisespalten tar vi turen til Colombia og USA. I studio: Nina, Karen og Marie Sanger spilt og snakket om under sendingen: Mood - 24kGoldn, iann dior 3 nights - Dominic Fike Please dont go - Mike Posner Runaway - Aurora Dreams - Fleetwood Mac Say so - Doja Cat Savage - Meghan Thee Stallion, Beyonce Telepatìa - Kali Uchis

Plutopop

Plutopop er musikkmagasinet for deg som ønsker å høre den ferskeste kvalitetsmusikken fra alle genrer. I løpet av en time får du ny musikk, intervjuer med artister, gjester i studio og muligheten til å vinne konsertbilletter. Er musikk din hobby, lidenskap eller religion? Lytt til Plutopop, hver fredag kl. 13.00 – 14.00.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *