Konsertanmeldelse: Moyka

Monika Engeseth, også kjent som Moyka er en artist som på kort tid har fått mye oppmerksomhet i musikk-Norge. Hun blir kalt Norges nye store pop-stjerne og det sies at det bare er et tidsspørsmål før hun også vil gjøre det stort i utlandet. Hittil har hennes mest populære sang «Ride» hele 500 000 avspillinger på Spotify. Så når jeg så at hun skulle spille på kvarteret, ble jeg nysgjerrig. Samtidig ville jeg skrive en anmeldelse om en up-and-coming artist fra et outsider-perspektiv, for å gi et så friskt og upartisk bilde som mulig. Dette er både min første konsertanmeldelse og en av de første pop-konsertene jeg har vært på.

Sterkt førsteinntrykk
Konserten kom forholdsvis raskt i gang med bare en kort 20-minutters forsinkelse, akkurat nok til å kjøpe en øl. Når konserten startet så kom energinivået fort opp på topp, noe som ga et godt førsteinntrykk. Moykas dype, rungende stemme og den mørke og mystiske, men samtidig også svært dansbare instrumental-tonen var en solid kombinasjon som umiddelbart gjorde inntrykk på meg.

Harmonisk pop
Fra start til slutt utstrålte Moyka masse energi, og under hele konserten hadde hun god kontakt med publikum. Hun skapte også jevnt over god stemning ved å slå seg løs og danse under instrumental-pausene mellom refrengene. Kanskje det er fordi jeg sjeldent går på pop-konserter at jeg er underernært på dette, men det var veldig forfriskende å se så mye liv på scenen.
Av sangene som ble spilt vil jeg trekke fram ‘Ride’, ‘Circles’ og ‘All The Things we Forgot’, som imidlertid også er noen av hennes hittil største hits. Moyka og det instrumentale harmoniserer spesielt godt i disse sangene. Dette er god fengende pop, som samtidig skiller seg fra mye man har hørt før. Balladen mot slutten av konserten var også en utmerket måte å avrunde konserten på.

Noe gjentakende
Dessverre var mange av sangene litt for like og litt for gjentakende etter min mening. Flere av refrengene og tonene føltes som de ble spilt altfor mange ganger. Og noen av sangene var så ensartede og like at de bare blendet inn i hverandre. Dette gjaldt spesielt mange av de nye sangene, som enda ikke er blitt publisert. Dette trakk kvaliteten på konserten litt ned.
Men dette var på ingen måte nok til å felle konserten, tvert Imot. Med en fremdragende vokalutførelse, solid scene-presence og med en vel-balansert instrumental var det hele en svært imponerende fremvisning for en så fersk artist. Moyka er på alle måter en svært lovende artist, som jeg tenker det blir spennende å følge med på i årene fremover.

• Pride, sommerferie og "roomien puler"-spilleliste
    Tiril og Tuva tar dere gjennom semesterets siste sending. Jentene i studioet byr på alt fra lokale nyutgivelser, til rare spillelister, pride og alt det siste semesteret har innebært. I tillegg tar de deg med på en tidlig sommerferie i programmets faste reisespalte. Bli med på reisen og nyt 36 minutter og 41 sekunder med god musikkprat. I studio: Tuva Hitland Flage, Tiril Hagen Andersen Produsent: Tale Torkildsen Grunnet opphavsrett er ikke musikken med i podkasten. Sangene som spilles og snakkes om i sendingen er som følgende: Voulez-Vous - Abba crime scene - Duvét Our Home - Coconut Choir, Embla Åslein Rosa sky - Cezinando Born this way - Lady Gaga Badgyal - SAIKO, JC Reyes, Dei V Sjå på oss nå - Synne Vo Sommer og skolefri - Malin
  • Billie Eyelash, festivaler og en shortking på en ting
    Ukens sending ledes av to tekniske noobs, vi håper vi klarer å underholde deg uten for mye preg av tekniske feil. Ukens nyutgivelse er ingen ringere enn Billie Eilish som slapp nytt album forrige uke. I tillegg får du en innføring i hva du kan finne på i Bergen neste dagene og ukene, ettersom Bergen kryr av kulturarrangementer i mai og juni. Litt sladder slipper du heller ikke unna i denne episoden. I studio: Agnes Withbro Villum og Tuva Hitland Flage Produsent: Tale Torkildsen Ansvarlig redaktør: Sofie Nesdal Grunnet opphavsrett er sangene ikke med i podcasten, men sangene er som følgende. Chihiro - Billie Eilish Verdens Beste By - Razika Synd Synd Synd - Gabrielle Espresso - Sabrina Carpenter Our Last Summer - ABBA Summer Feelings - Charlie Puth og Lennon Stella
  • 17. mai med Plutopop!!!
    I ukens sending er 17. mai på agendaen. Vi prater om vår optimale 17. mai, samt mimrer tilbake til tidligere feiringer. Ukens nyutgivelse er Hinds Hall av Macklemore hvor alle streaming inntekter går til UNRWA (organisasjon for Palestinske flyktninger). I studio: Mathilda Aanes Gunleiksrud, Tiril Hagen Andersen og Tuva Hitland Flage Produsent: Tale Torkildsen Grunnet opphavsrett er sangene ikke med i podcasten, men sangene er som følgende. Ja, vi elsker dette landet - N/A, Bodø Domkor Norge i rødt, hvitt og blått - Jens Book- Jensen Hind’s Hall - Macklemore Godmorgen Norge - vinni Idas sommarvisa - Astrid Lindgren, Emil I Lönnrberga Til Dovre Faller - Johanne Holmedahl 17. mai - Ramón Sommer og skolefri - Malin A Waring - Wallows
  • Baby daddy Justin, country boien Post malone og mye mye eksamenstress
    I dagen sending hører vi på post malone sitt forsøk på country, samtidig som vi konspirerer om det ikke er Justin Biebers første barn som skal komme til verden. I reisespalten tar vi turen til Japan og hører på noen sprøe nøtter og mimrer om anime. Hele sendingen er og preget av et stort eksamenstress blandt programmedlemmene. I studio: Emilie Sætre Bonesmo, Agnes Withbro Villum og Kaja Friis Ruud. Produsent: Tale Hole Torkildsen Grunnet opphavsrett er ikke musikken med i podcasten, men sangene vi spilte er som følgende. I'm Back - Girl in Red I had some help - Post Malone Riptide - Vance Joy I hate it here - Taylor Swift Baby - Justin Bieber Bling-bang-bang-born - Crazy Nuts 9 to 5 - Dolly Parton That should be me - Justin Bieber
  • Rap-beef, varmere strøk og sorte hull
    Det er varmt i Bergen og det er det også i det internasjonale rapmiljøet og ukas reisespalte. Her får vi hørt fengende ny musikk. Vi har også falt i et sort hull som kan være vanskelig å komme ut av. Bli med på reisen! I studio: Tiril Hagen Andersen og Agnes Withbro Villum. Produsent: Tale Hoel Torkildsen. Grunnet opphavsrett er ikke musikken med i podcasten, men sangene vi spilte er som følgende: Smak av Honning- DeLillos Euphoria- Kendrick Lamar Petite genie- Jungeli ft. Imen es, Alonzo, Los 17 år- Veronica Maggio Turistens klagan- Cornelis Vreeswijk Bærum bitches- Søte og rare gutter, Manncha Baby- Ballinciaga, Arif