Konsertanmeldelse: Moyka

Monika Engeseth, også kjent som Moyka er en artist som på kort tid har fått mye oppmerksomhet i musikk-Norge. Hun blir kalt Norges nye store pop-stjerne og det sies at det bare er et tidsspørsmål før hun også vil gjøre det stort i utlandet. Hittil har hennes mest populære sang «Ride» hele 500 000 avspillinger på Spotify. Så når jeg så at hun skulle spille på kvarteret, ble jeg nysgjerrig. Samtidig ville jeg skrive en anmeldelse om en up-and-coming artist fra et outsider-perspektiv, for å gi et så friskt og upartisk bilde som mulig. Dette er både min første konsertanmeldelse og en av de første pop-konsertene jeg har vært på.

Sterkt førsteinntrykk
Konserten kom forholdsvis raskt i gang med bare en kort 20-minutters forsinkelse, akkurat nok til å kjøpe en øl. Når konserten startet så kom energinivået fort opp på topp, noe som ga et godt førsteinntrykk. Moykas dype, rungende stemme og den mørke og mystiske, men samtidig også svært dansbare instrumental-tonen var en solid kombinasjon som umiddelbart gjorde inntrykk på meg.

Harmonisk pop
Fra start til slutt utstrålte Moyka masse energi, og under hele konserten hadde hun god kontakt med publikum. Hun skapte også jevnt over god stemning ved å slå seg løs og danse under instrumental-pausene mellom refrengene. Kanskje det er fordi jeg sjeldent går på pop-konserter at jeg er underernært på dette, men det var veldig forfriskende å se så mye liv på scenen.
Av sangene som ble spilt vil jeg trekke fram ‘Ride’, ‘Circles’ og ‘All The Things we Forgot’, som imidlertid også er noen av hennes hittil største hits. Moyka og det instrumentale harmoniserer spesielt godt i disse sangene. Dette er god fengende pop, som samtidig skiller seg fra mye man har hørt før. Balladen mot slutten av konserten var også en utmerket måte å avrunde konserten på.

Noe gjentakende
Dessverre var mange av sangene litt for like og litt for gjentakende etter min mening. Flere av refrengene og tonene føltes som de ble spilt altfor mange ganger. Og noen av sangene var så ensartede og like at de bare blendet inn i hverandre. Dette gjaldt spesielt mange av de nye sangene, som enda ikke er blitt publisert. Dette trakk kvaliteten på konserten litt ned.
Men dette var på ingen måte nok til å felle konserten, tvert Imot. Med en fremdragende vokalutførelse, solid scene-presence og med en vel-balansert instrumental var det hele en svært imponerende fremvisning for en så fersk artist. Moyka er på alle måter en svært lovende artist, som jeg tenker det blir spennende å følge med på i årene fremover.

• 27.01.2023: Ragnhild, Kaja og Lukas
    Denne ønsker vi Kaja hjertelig velkommen som nytt medlem av Plutopop! Vi blir bedre kjent med henne. Ragnhild snakker opp R'n'B-stjerneskuddet HILLARI, Lukas har fikset en quiz musikkåret 2023 mens gjengen sammen oppsummerer do's and dont's på festival. Disse 33 minuttene er helgestemning i lydbølgeform, vi bare sier det! I studio: Ragnhild Løkken, Kaja Friis Ruud og Lukas Gonçalves Produsent: Øyvind Myklatun Grunnet opphavsrett er musikken ikke med i podcasten. Sanger som ble spilt og snakket om på ukens sending er som følgende: Lars Vaular - "Pene biler brenner penere" AURORA - "The Seed" Yosef, Tshawe, HILLARI mfl. - "Innicity Blues" Kamelen - "Mama" SKAAR - "Something Like This" Blur - "Song 2" Emma Steinbakken - "Floden" Jokke og Valentinerne - "Sola skinner"
  • 20.01.2023: Kristian, Ragnhild og Tiril
    Første episode i 2023! Kristian, Tiril og Ragnhild tar for seg de mange snakkisene i musikkverden den siste uken. I ukas nyutgivelse hører vi på Arifs nye "Venner & Fiender" med Siyabång. Vi tar også et dypere dykk i dramaet mellom Miley Cyrus og Liam Hemsworth og Shaqira og Gerard Pique. Gi oss en lytt! I studio: Kristian Berg Tveter, Tiril Andersen og Ragnhild Kristine Løkken. Produsent: Øyvind Myklatun Grunnet opphavsrett er musikken ikke med i podcasten. Sanger som ble spilt og snakket om i ukas sending er som følgende: ABBA - "Happy New Year" Miley Cyres - "Flowers" Arif - "Venner & Fiender" Michael Jackson - "Wanna be startin' somethin'" Macklemore - "HEROES" Shakira - "BZRT" Badibunka & Bindbunka - "FUTUWOO" Kamelen - "Mama" TIX - "Sjeiken 2015"
  • 23.12.2022: Plutopops julepresanger - Andre julegave
    Plutopop har tatt juleferie, men sørger likevel for digitale pakker under treet. Den 16. og 23. desember deler vi ut to innslag som ikke har vært på Plutopops podcaster ennå. Innslag som forhåpentligvis underholder, informerer, berører og fremvekker latter. Lille julaften-gaven vår var en del av Studentradioens DJ-program Respect The Queue i oktober da Plutopops programsjef Lukas slo seg sammen med Studentradioens kulturredaktør Johannes og Joakim fra Krenkelseskanalen for en heidundrandes sending i The 1975s tegn. Det nye albumet sto i fokus på sendingen, men Lukas gjorde også plass til et ikke-musikalsk innslag der Johannes og Joakim måtte lese en erotisk The 1975-fan fiction live på lufta. En fan fiction som hadde blitt oversatt 20 ganger på Google Translate. Lytt på egen risiko. Innslaget ble gjort av Lukas Gonçalves, Johannes Optun og Joakim Runderheim 14. oktober 2022 for Respect The Queue på Studenradioen i Bergen
  • 09.12.2022: Lukas, Ragnhild og Kristian
    Årets siste ordinære Plutopop-sending plukker opp cliffhangeren fra forrige der Ragnhild prøvde å fikse The Weeknd-biletter. Den canadiske superstjernen blir også hyllet av Kristian med en topp 5-liste. Vi blir bedre kjent med Oscar Blesson i 'Ukens nytugivelse', drar til Nederland i 'Reisespalten' og sender deg ut i helga, jula og 2023 med en udødelig juleklassiker. God jul, godt nyttår og på gjensyn i 2023
  • 16.12.2022: Plutopops julepresanger - Første julegave
    Plutopop har tatt juleferie, men sørger likevel for digitale pakker under treet. Den 16. og 23. desember deler vi ut to innslag som ikke har vært på Plutopops podcaster ennå. Innslag som forhåpentligvis underholder, informerer, berører og fremvekker latter. Vår første julegave er en hyllest av rappioneren, mentoren og sitatmaskinen fra Sandviken, nemlig A-lagets Vågard Unstad. Vågard gikk som dessverre kjent bort alt for tidlig i begynnelsen av desember og i den anledning ønsker vi å gi deg et tilbakeblikk til 2019, da han, A-laget-kumpan Girson Dias og Dårlig Vanes Martin Hazy var på besøk hos oss. Vi håper at dette intervjuet trigger både lattermusklene, de små grå og minnet av en av Bergens største musikkbautaer. Lenge leve prinsen av Sandviken! Intervjuet ble gjort av Lukas Gonçalves og Astrid Tryggestad Sevre 18. januar 2019 for Plutopop på Studenradioen i Bergen!