Konsertanmeldelse: Moyka

Monika Engeseth, også kjent som Moyka er en artist som på kort tid har fått mye oppmerksomhet i musikk-Norge. Hun blir kalt Norges nye store pop-stjerne og det sies at det bare er et tidsspørsmål før hun også vil gjøre det stort i utlandet. Hittil har hennes mest populære sang «Ride» hele 500 000 avspillinger på Spotify. Så når jeg så at hun skulle spille på kvarteret, ble jeg nysgjerrig. Samtidig ville jeg skrive en anmeldelse om en up-and-coming artist fra et outsider-perspektiv, for å gi et så friskt og upartisk bilde som mulig. Dette er både min første konsertanmeldelse og en av de første pop-konsertene jeg har vært på.

Sterkt førsteinntrykk
Konserten kom forholdsvis raskt i gang med bare en kort 20-minutters forsinkelse, akkurat nok til å kjøpe en øl. Når konserten startet så kom energinivået fort opp på topp, noe som ga et godt førsteinntrykk. Moykas dype, rungende stemme og den mørke og mystiske, men samtidig også svært dansbare instrumental-tonen var en solid kombinasjon som umiddelbart gjorde inntrykk på meg.

Harmonisk pop
Fra start til slutt utstrålte Moyka masse energi, og under hele konserten hadde hun god kontakt med publikum. Hun skapte også jevnt over god stemning ved å slå seg løs og danse under instrumental-pausene mellom refrengene. Kanskje det er fordi jeg sjeldent går på pop-konserter at jeg er underernært på dette, men det var veldig forfriskende å se så mye liv på scenen.
Av sangene som ble spilt vil jeg trekke fram ‘Ride’, ‘Circles’ og ‘All The Things we Forgot’, som imidlertid også er noen av hennes hittil største hits. Moyka og det instrumentale harmoniserer spesielt godt i disse sangene. Dette er god fengende pop, som samtidig skiller seg fra mye man har hørt før. Balladen mot slutten av konserten var også en utmerket måte å avrunde konserten på.

Noe gjentakende
Dessverre var mange av sangene litt for like og litt for gjentakende etter min mening. Flere av refrengene og tonene føltes som de ble spilt altfor mange ganger. Og noen av sangene var så ensartede og like at de bare blendet inn i hverandre. Dette gjaldt spesielt mange av de nye sangene, som enda ikke er blitt publisert. Dette trakk kvaliteten på konserten litt ned.
Men dette var på ingen måte nok til å felle konserten, tvert Imot. Med en fremdragende vokalutførelse, solid scene-presence og med en vel-balansert instrumental var det hele en svært imponerende fremvisning for en så fersk artist. Moyka er på alle måter en svært lovende artist, som jeg tenker det blir spennende å følge med på i årene fremover.

• Trifecta/trio/troika, ukrainsk kirkesang og farvel, Lukas!
    I ukens pod ser Lukas, Mathilda og Tuva nærmere på ny musikk fra Tyr og Arif, det blir en reisespaltetur til Ukraina og en snikklytt på vår bonusepisode der vi intervjuer Duvet fra Welhaven Kollektiv. I tillegg blir det pils, takketale og Chat GPT-dikt når Lukas har sin siste sending i Plutopop etter 6 og et halvt års tro tjeneste. Full pakke shama-dama-dong, god lytt og god helg! I studio: Lukas Gonçalves, Mathilda Aanes Gunleiksrud og Tuva Hitland Flage Produsent: Tale Torkildsen
  • Duvét om nytt album og livet i storbyen
    Vi har snakket med Duvét fra Welhaven Kollektiv om det nye livet i Oslo, Bergen bys avgjørende rolle for oppstarten med musikk og kommende album. I studio: Emilie Bonesmo, Mathilda Aanes Gunleiksrud og Duvét Produsent: Tale Torkildsen
  • Kanye-drama, Super Bowl og Beyoncé live i studio med oss!
    I denne ukens sending tar vi dere gjennom en rekke nyheter fra verdensberømte artister og litt mindre og lokale artister. Dette innebærer en nyhet fra Eminem, litt drama fra en viss Kanye West i sladderspalten og ukens nyutgivelse fra en «up and coming» lokal artist. Med litt tull og tøys i studio kommer vi også med våre personlige anbefalinger for en mer spennende spilleliste, samt et mer spennende liv. I studio: Mathilde Aanes Gunleiksrud, Emilie Bonesmo og Tuva Hitland Flage Produsent: Tale Hoel Torkildsen Grunnet opphavsrett er musikken ikke med i podcasten, men sangene vi spilte er som følgende: Snow Angel - Reneé Rapp Stan - Eminem Believe What I Say - Kanye West Windthrown - Rine En eneste - Lars Vaular Texas Hold’em - Beyoncé Honey - Robyn
  • Nytt medlem, grammys og mikrobølgeovn-musikk
    Plutopop har fått eit nytt medlem! Vi snakker om Grammy utdelingen og det blit swiftie feber i studio. Vi diskuterer om mikrobølgeovn-musikk er bedre enn hjemmelaget musikk ingen har hørt om. I studio: Tuva Flage, Maria Anna Beatrice Christiansen og Emilie Sætre Bonesmo Produsent: Tale Hoel Torkildsen Grunnet opphavsrett er ikke musikken med i podcasten. Sangene som spilles og snakkes om er følgende Flowers- Miley Cyrus You're on your own kid-Taylor Swift Not strong enough- Boygenious Ulveham- Gåte Tata- Slow J All my saviours- Veblen Goods Kulare å pule- A-Laget
  • Midtlivskrise, heismusikk og nye Taylor-konspirasjoner
    Ukens sending er en smågodtpose av en episode. Med Super Bowl rett rundt hjørnet florerer det konspirasjonsteorier om Taylor Swift og hennes NFL-flamme, Travis Kelce, som vi selvfølgelig skal snakke om. Vi skal også innom ukens nyutgivelse, som vi konkluderer med at er et produkt av supermodellen Heidi Klums midtlivskrise. Med Lukas i studio blir det naturlig nok en runde innom MGP. Videre besøker reisespalten Vietnam, og vi runder av det hele med å hedre kjæreste Lillebjørn Nilsen. I studio: Lukas Gonçalves, Kaja Friis Ruud og Mathilda Aanes Gunleiksrud Produsent: Tale Torkildsen Grunnet opphavsrett er ikke musikken med i podcasten. Sangene som spilles og snakkes om er som følgende: Last resort - Metteson Willow - Taylor Swift Sunglasses at night - Heidi Klum Unwritten - Natasha Bedingfield My AI - Erika Norwich, SuperRob Nhung loi hua bo quên - Vu., Dear Jane Denne gangen blir den siste - Synne Sørgjerd Barn av regnbuen - Lillebjørn Nilsen