Det var dømt til å skje, og uunngåelig. Gamestop legger ned alle butikkene sine i Norden. Platekompaniet har kun tre butikker igjen i Norge, og butikken Game forsvant for flere år siden. Den fysiske spillverdenen dør sakte, men sikkert ut.
En svunnen tid
Kan du huske den tiden hvor du gikk og speidet i butikkhyllene etter nye og interessante titler? I Gamestops hyller fulle av både nye og brukte titler til gamle og nye konsoller kunne jeg stå lenge og kikke. Se på baksiden av spillet, se bilder og lese synopsisen. Slik er det dessverre ikke lengre.
Det er få ting som er så deilig som å komme hjem med et flunkende nytt spill. Eimen av plast i det du åpner coveret, tar ut discen og mater den inn i spillkonsollen. Rett og slett en pirrende opplevelse.
Nå til dags derimot, er alt bare et tastetrykk unna. Man kan gå rett inn på det digitale markedet av spill, se trailere, lese anmeldelser, for så å trykke «kjøp nå». Lettvint og raskt.
Dagene hvor vi stod i kø foran kassen for å sikre oss nylanseringen ved midnatt er også talte. Nå venter vi på at klokken slår midnatt og kan kaste oss over kontrollen som sultne gribber, ettersom vi har mulighet til å installere det på forhånd slik at vi kan starte med en gang tiden er der.
Har vi gamere blitt en gjeng late og slappe, bortskjemte drittunger, som vil ha alt så kjapt som mulig, og helst uten å løfte en finger for det? Det ser sånn ut. Hvorfor skal vi reise oss opp fra den svette, klissete gamingstolen og børste av oss gårsdagens potetgull fra klærne, bare for å gå ut og bli dømt nord og ned av omverden? Vi må liksom ta på oss bukser for å gå ut og kjøpe spill. Nei, vet du hva, det er alt for mye styr. Vi vil at spillene skal komme til oss og være tilgjengelig med kun et tastetrykk, slik at vi slipper å bevege oss ut i den fæle og gufne verden.

Billigere fysisk?
Nå høres jeg nok ut som en sint gammel mann som synes at dagens ungdom er late, og at alt var bedre før i tiden. Sint og gammel er jeg muligens, men ting var ikke bedre før. Tvert imot.
Disse digitale spillmarkedene som f.eks Playstation Store, Nintendo Eshop og Steam gjør det ikke bare lettere for oss forbrukere å kjøpe spill, men også lettere for små indieselskaper å få ugitt spillene sine. Selskapene kan kutte mellommannen som er utgiverne, og dermed kan de få spillene sine ut på markedet mye raskere og enklere.
Den digitaliserte fremtiden er lettere og bedre for både hylleplass og miljøet. Fysiske spill er plast på plast. Lite bærekraftig med andre ord. Det er også som oftest billigere å kjøpe spill digitalt.

Og da sier jeg som oftest. For det er ikke alltid. Store utgivelser koster gjerne 699 på de digitale plattformene. I butikk kan man ofte finne dem til 499 eller 599. Dette er grunnen til at jeg fremdeles er en av de som kjøper spill fysisk. Det er rett og slett billigere. På et stramt studentbudsjett velger jeg selvsagt det billigste alternativet. Hvorfor det koster mindre for å få spillet i et fysisk format har jeg vansker med å forstå.
Men om det lønner seg å kjøpe spillet på de digitale plattformene kjøper jeg selvsagt der. Selv om jeg er en samler og foretrekker å ha spillene mine fysisk, må jeg innrømme at jeg også har begynt å bevege meg mot en mer digitalisert hverdag og handel.
I filmen og musikkens fotspor
Mediene har forandret seg raskt og brutalt de siste 10-15 årene. Streaming og digitale kjøp har tatt over musikkmarkedet og filmbransjen. Salget av fysiske kopier av nye filmer og album har stupt. Den store giganten Platekompaniet står igjen med kun tre butikker igjen i Norge. Tidene forandrer seg. Og nå er det altså spillindustriens tur til å digitaliseres.
Streaming og abonneringsstjenester på spill er også på full frammarsj. Tjenester som Xbox Game Pass, EA Access og PlayStation Now gir oss tilgang til et stort bibliotek av spill for en liten sum i måneden. Til og med Google har kastet seg på strømmebølgen med Google Stadia, til varierende resultat.
Spillsamleren i meg er nødt til å krype til korset og innrømme slik. Markedet forandres. Fremtiden er digital.

Takk og farvel
Nå tar vi altså farvel med vår kjære GameStop og de andre fysiske spillbutikkene. Dere har tappet lommebøkene våre i mange år og gitt oss flere flotte minner, der vi rev med oss den nyeste utgivelsen fra butikkhyllene og gikk fornøyd hjem. Deres tid er dessverre omme. La oss alle ta en Monster-energidrikk til ære for våre falne venner. Dere vil for alltid være med oss.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Kjærlighet, Forhold og Gaming
Hvordan balanserer man kjærlighetsforhold og gaming? Hvordan er det å date en gamer? I ukens sending får vi besøk av Dinas beste venn og roomie. Vi snakker om dating, forhold og gaming, og kommer med egne erfaringer på dette teamet. I Studio: Dina, Olav og Mia -
Spillmagasinet: GTA RP-streamer lærer oss om rollespill
I denne episoden dykker vi inn i verdenen av rollespill (RP), med spesielt fokus på GTA RP, hvor vi har med oss streameren "NorwegianCrazyGamers" (Torstein) som deler sine erfaringer og tanker. Vi tar også et nostalgisk tilbakeblikk på MMO-spillene fra 2000-tallet, som Club Penguin der vi snakker om våres forhold til disse spillene. I studio: Dina, Olav, Agnar og Torstein -
Spillmagasinet: Elon Musk blir tatt i juks og Lootboxes må tilbake
Elon Musk ble tatt i juks etter han har kalt seg proff. Redaktøren vår mener at Lootboxes ikke er dårlige. Speedreview er tilbake med en variert bunke med spill. I ukens sending tar vi for oss juksing og gambling, og vurderer moralene rundt dette. I Studio: Agnar, Carl-Eirik og Olav -
Spillmagasinet: Co-op spill, Witcher 4 Avsløring og Nintendo sin store 2'er
It Takes Two er fantastisk. Wither 4 introduserer en kontroversiell hovedrolle. Nintendo viser frem den nye Switch 2. I ukens sending snakker vi om hva som gjør et Co-op spill bra, hva vi synes om Witcher 4 avsløringen og hvordan en stor 2'er ikke alltid er positivt. I Studio: Agnar, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Recap 2.0, og Året Som Venter
Godt nyttår! Spillmagasinet er endelig tilbake på luften etter en lang og snøfull juleferie. I dagens episode diskuterer medlemmene Game Awards 20204, litt mer om hva man har spilt i 20204, og hva man gleder seg til i 20205. I studio: Kristian, Dina, og Carl-Eirik. Og endelig tilbake i førersetet: Agnar! -
Spillmagasinet: Spillhuset går konkurs, juletradisjoner og 2024 recap
Spillhuset har gått konkurs. Julen nærmer seg, og det samme gjør 2025. Vi sørger over spillhuset, men gleder oss til jul og nyttår. I ukens episode snakker om vi juletradisjoner, spillhuset, og tar en recap på spillåret 2024. I Studio: Olav, Agnar og Dina