Etter åtte års albumtørke slapp Bjørn Torske sitt femte soloprosjekt “Byen” i juli, midt i gloiheite fellesferien. Det hele havnet litt under radaren for en nasjonal presse med heteslag, men internasjonal media og Torskes dedikerte lyttere greide å holde hodet kaldt og tok utgivelsen positivt imot.
Fortid og framtid forent
“Byen” kan kalles en musikalsk reise (til nøds ettersom vi ikke er VG-anmeldere) gjennom Bjørn Torskes karriere. Han holder seg ofte litt i bakgrunnen, men sto i front sammen med Lindstrøm, Prins Thomas og Todd Terje da norsk house ble et sjangerbegrep for vel 30 år siden. Etter et dansbart og eklektisk debutalbum (“Nedi Myra”, 1998), har Torske brukt storparten av sin karriere på å definere, og redefinere, et stemningsfylt landskap av corny elektronika og pastoral ambient (også kjent som leftfield i visse kretser). I “Byen” får vi et gjenhør med disko, italo, prog og eklektiske rytmer i en velprodusert kombinasjon av space disko som på mesterlig vis føles som en sonisk fremstilling av byens dirrende puls i små og store rom. Vi vil tørre å påstå at dette er det beste han har laget – hittil.
Eksklusiv byvandring
Bjørn har selv bestemt å gjøre kun to konserter med dette materialet, den ene på Østre fredag 24. august, med spesiallaget dekor og kulisser, og den andre i Tokyo senere i høst. For å avslutte kvelden har Bjørn invitert en av sine favoritter, Daniel Wang (Ghostly Rec) fra Berlin. Beskjeden fra Østre og konsertarrangør Ekko er klar:
– Enten må du legge høstferien til Tokyo eller så må du sette av datoen 24. august og kjøpe en billett her. Kun 200 billetter legges ut for salg.
Dette kan bli en historisk fet aften.