Jeg skal være helt ærlig. Jeg har aldri vært verdens største Street Fighter-fan, og ikke er jeg flink i det heller. Jeg er glad i spill som Smash, Tekken, Pokken og flashy Anime-fighters; Street Fighter er relativt realistisk, og ikke hverken «over-the-top» eller enkelt. Men, når «Ultra Street Fighter II – The Final Challengers» ble annonsert, pirret det nysgjerrigheten min av flere grunner. Både fordi at det var et merkelig valg å fokusere på Street Fighter II, og ikke det relativt nye Street Fighter 5, og fordi at dette da ble et av de første virkelig store fighting-spillene til Switch. Nå har jeg brukt litt tid med det, og, vel, det er definitivt Street Fighter!
Alt på en gang
Street Fighter II – The Final Challangers kaster ikke bort noe tid. Spillet gir deg alle karakterer og alle moduser med en gang, som jeg mener kan sees på som både positivt og negativt. Positivt fordi spillet vet at det ikke er hverken nyskapende, moderne, eller i det hele tatt nytt (selv om det har med to reskins). Nei, spillet respekterer spilleren nok til å gi hele pakken til de spillerene som vet at Street Fighter er Street Fighter, og som bare vil spille uten å måtte låse opp alt sammen, og det er bra. Det negative er da at slike som meg, som ikke er superfan av Street Fighter-serien, ikke har noe insentiv til å spille spillet for noe annet enn å bli god, som ikke alltid er så enkelt å motivere seg selv til å gjøre.
Hvordan slåss man?
Gameplayet er, vel, Street Fighter. Jeg er som sagt ikke Street Fighter-fan, og jeg skal ikke sitte å prøve å forklare i dype ord hva Street Fighter handler om. Spør Michael! I mine øyne handler Street Fighter om å slå den andre fyren i fjeset mer enn den andre slår deg i fjeset. Enkelt og greit. Jeg vil dog si at alt rundt selve spillingen, musikken, grafiske elementer, valgmulighetene og resten av spillet lar deg bygge din egen opplevelse. Du kan velge mellom retro og moderne musikk, retro og moderne art-style, og diverse kontroll-muligheter takket være Switchens touch-skjerm.
Moduser så langt øyet kan se…
Er det noe spillet ikke mangler, er det forskjellige moduser du kan spille i. Det er online, trening, arcade og lokal multiplayer-moduser, det er moduser for å tilpasse fargene på karakterene, også er det Way Of The Hado… Uff… Way Of The Hado er en 3D-modus hvor man bruker Joy-Consene som bevegelses-kontrollere, og kontrollerer Ryu mens man prøver å bekjempe onde makter – med vekt på prøver. Man har tre angrep man kan velge mellom, og ingen av dem virker som de skal. Denne modusen er kun frustrerende, men hvis du skulle ønske du kunne spillt noe lignende, kan jeg anbefale Arms!
Konklusjon
Dette er en kort anmeldelse, rett og slett fordi jeg sliter med å skrive mye om dette spillet. Det er Street Fighter til Switch, altså Street Fighter du kan ta med deg over alt. Høres det ut som noe for deg? Et dypt, kjent fighting-spill du kan ta med over alt? Da anbefaler jeg dette, men hvis du heller liker noe enklere, litt mer «flashy», vent da heller på Pokken Tournament DX, som jeg har enorme forventninger til.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Stemning på Konsoll 2024 og intervju med Nerdellandslaget
Spillmag har hatt en travel uke med tur til Konsoll, 24-timers sending og intervju med Nerdelandslaget. Vi ser tilbake på den hektiske uken og vurderer hvilke filmer og serier som hadde egnet seg som spill. I studio: Dina, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Steam er onde og konsoller bør ikke finnes
Eier du spillene dine? Er konsoll-gaming innafor? Er brettspill fortsatt kult? Alt dette får du svar på her. I dagens episode snakker vi om spill-lisenser, platformer og brettspill. I Studio: Annika, Carl-Eirik og Olav -
Spillmagasinet: Lego, Pirater og Grining i Badekaret
Vi ser tilbake på minner om Legospill, Agnar tar en shanti og Olav gråter i badekaret. I denne episoden snakker vi dritt om DS, godt om pirater og setter opp lister for hva vi skal spille videre. I Studio: Dina, Olav og Agnar -
Spillmagasinet: State Of Play Revisited, Twitch og Vårt Nyeste tilskudd 2.0
24 September gikk Sony sin nyeste State Of Play på luften. Medlemme i Spillmagasinet snakker om våre oppfatninger av den. Vi skal også bli kjent med det siste tilskuddet i gjengen. Vi går innom Twitch miljøet og våres oppfatninger av det. I Studio: Agnar, Olav, Annika og Dina -
Spillmagasinet: Gamle Søksmål og Nye Stemmer
Hjertelig velkommen tilbake til Spillmagasinet! Denne uka har programmet tatt for seg Nintendo sitt "etterlengtede" søksmål mot Pocket Pair og Palworld. I tillegg introduseres to nye medlemmer til programmet, så her er det bare å boltre seg for mye moro! I Studio: Agnar, Kristian, Annika og Olav