This content has been archived. It may no longer be relevant
Fra og med 6. November kan man se Siren Jørgensen på kino i den nye filmen Hevn. Jørgensen spiller hovedrollen, men er med en bakgrunn i teater ukjent for store deler av det norske kinopublikummet.
En tilbakeholden karakter
Hevn er både skrevet og regissert av debutant Kjersti Steinsbø. Filmen er basert på romanen Dukken i taket av Ingvar Ambjørnsen og følger Rebekka, som uannonsert dukker opp i en idyllisk fjordbygd på vestlandet for å hevne seg på en mann fra hennes fortid.
— Jeg vil si at hun er i utgangspunktet ganske normal, men så havner hun i denne situasjonen der hun mister søsteren sin som hun er fryktelig glad i og dette setter i gang et ras av emosjoner. Skyldfølelse, skam og enorm hevnlyst, sier Jørgensen om karakteren hun spiller.
Rebekka er en karakter som ikke gjør mye ut av seg mens hun planlegger sin hevn. I forberedelsene til rollen hadde Jørgensen lange samtaler med regissør Kjersti Steinsbø for å takle utfordringen ved å spille en karakter som er hemmelighetsfull, men som samtidig må holde publikums interesse.
— Det med å være en observatør i stedet for en som driver en scene, det er ganske utfordrene. Men det ga en sånn ro i karakteren, dette her med å være litt passiv. Ting kommer egentlig. Den informasjonen hun trenger kommer nesten litt gratis, litt tilfeldig. Så det synes jeg var fint, og da får du litt indre ro da, i karakteren.
Etter hvert som Rebekkas planer om hevn kommer til live, tvinger filmen publikum til å sette spørsmålstegn ved Rebekka og hennes handlinger.
— Hun er litt rufsete på sjelen rett og slett, i løpet av denne filmen, og balanserer hårfint mellom hva som er moralsk riktig og galt.
Nye fjes på lerretet
Castingen i Hevn er et friskt pust i et filmlandskap som ofte blir anklagd for gjenbruk av et liten kjerne skuespillere. Man finner kjente navn som Trond Espen Seim og Anders Baasmo Christensen på rollelisten, men hovedrollene spilles av Jørgensen og Frode Winther som har tilbrakt mest tid på teaterscenen.
Jeg tror det er få regissører og produsenter som tør å satse på en debutant.
— Selv om vi har fryktelig mange gode filmskuespillere i Norge så var regissøren opptatt av at det skulle være i hvert fall noen ukjente fjes, sånn at det ikke hadde så mye informasjon eller visste så mye om disse karakterene eller skuespillerne på forhånd.
Jørgensen mener det er flere grunner til at det kan være vanskelig å komme seg inn i varmen på norske kinoer.
— Få tørr vel å satse. Jeg tror det er få regissører og produsenter som tør å satse på en debutant fordi du vil jo selge billetter og du må jo vite at denne personen kan levere. Det er nå en ting, og det andre er at jeg har bodd i Bergen og Molde i 13 år, så det har ikke vært så lett for meg å komme meg på prøvefilming. Det er litt som å aldri komme seg inn på boligmarkedet, føler jeg.
En annerledes prosess
Jørgensen opplevde både likheter og forskjeller når det kom til å delta i en spillefilm.
— Man er veldig bevisst på at man ikke skal være teatralsk på film. Det er jo noe av det man er mest redd for. At det skal bli for stort. Samtidig så er det samme på teater og film, at så lenge en tror det man gjør så kan man nesten gjøre det så stort som bare det. Den største forskjellen på film og teater er jo at dette er en jobb jeg gjorde for ett år siden og som jeg ikke har fått respons på før nå. Det er rart, men også litt fint. Nå har man ikke de voldsomme premierenervene.
Hevn har premiere fredag 6. November.
Hør Kinosyndromets intervju med Hevn-regissør Kjersti Steinsbø
Siste podcaster
-
Historisk sending med Gladiator, Bergenshistorie, Adjektivhistorie!
Selma,Sigurd og Momina er samlet i studio for å snakke om den historiske klassikeren Gladiator og den rykende ferske oppfølgeren Gladiator 2. Vi får også et innblikk i rollen Bergen by har spilt i filmhistorien og avslutter med en fortryllende, brun og Kafkaesque adjektivhistorie. (PS: inkludert bloopers) God lytting:)