This content has been archived. It may no longer be relevant
Det starter med et scenario, en sann historie. Du står bak kassa på jobb og tar deg av en arbeidsoppgave sjefen har bedt deg om å gjøre, poppe popcorn. Når det kommer kunder ber du dem høflig om å gå tre meter ekstra til neste kasse, hvor kollegaen din med glede tar seg av kundebehandlingen i mellomtiden, så ikke popcornet skal brenne seg. De aller fleste smiler tilbake og går de tre ekstra meterne uten problemer. Du fortsetter arbeidet og aner fred og ingen fare. Men så kommer neste kunde. Hun stiller seg foran deg og du ber også henne om det samme som den forrige kunden. Kunden er på vei mot neste kasse, men før hun går sier hun noe du ikke hører i første omgang. Akkurat litt for sent innser du at hun kalte deg bitch. Noen har fornærmet deg og du har ikke rukket å ta igjen før det er for sent. Kunden har gått videre.
I ettertid
Jeg har alltid vært dårlig til å komme med gode comebacks når det virkelig gjelder. Jeg ligger heller våken en ekstra time før sengetid og tenker. Ikke fordi jeg tar meg nær av det som har blitt sagt, men fordi det først er da jeg kommer på alle de gode kommentarene jeg burde og kunne ha sagt tilbake. Så ligger jeg der i mørket og angrer fordi jeg ikke trosset mamma som har sagt at jeg aldri må banne eller si noe stygt til noen. Og selvfølgelig sjefen som har sagt at kundene alltid har rett. Jeg er fullstendig uenig.
13. mars 2013
Til alle der ute som lider under den samme forbannelsen: worry no more! Noen har kommet med løsningen.
Da jeg fylte 20 år satt jeg på kafé sammen med et par venninner og mottok en bursdagsgave. En liten, blå bok med tittelen Insults & Comebacks. Boka har lært meg mye de siste to årene. Den har lært meg hvordan jeg skal svare både eldre, yngre, idioter og andre som prøver å fornærme meg. Sist, men ikke minst har den også lært meg at det noen ganger er på sin rette plass å ta igjen med samme mynt.
Som det står på baksiden av boka: “Du vil alltid være forberedt med passende, og totalt upassende, spydige og skarpe kommentarer”. Boka er inndelt i 7 kapitler, eller emner, så du kan være sikker på at minst noen av kommentarene passer til situasjonen du befinner deg i.
Jeg tenkte derfor å dele noen av favorittene mine med dere. La meg på forhånd bare si én ting: You’re welcome!
Til unge og eldre
- Er hukommelsen din i svart-hvitt?
- Du er så gammel at du sikkert tror BlackBerry er en frukt.
- Du er så gammel at din oppfattelse av oralsex er å snakke om det.
- Du er så ung at du enda tror noen andre enn foreldrene dine vil synes du er spesiell.
Til utseende og hygiene
- Herregud! Du ser ikke god ut! Er du syk?
- Ansiktet ditt er laget for radio.
- Jeg har drukket masse i kveld, men du ser fremdeles ikke bra ut.
- Kan jeg låne ansiktet ditt en dag eller to? Rompa mi skal på ferie.
- Å bruke deodorant er ikke det samme som å ta en dusj. Så vet du det.
Til idioter
- Ikke la tankene dine vandre. De er for små til å vandre alene.
- De fleste mennesker lever og lærer. Du lever bare.
- Hvis du følger litt med kan du lett oppfatte når folk ikke er interessert i det du har å si.
Til drittsekker (og andre stygge kallenavn som jeg ikke vil nevne)
- Du er ikke helt deg selv i dag. Jeg merker en stor forbedring.
- Du er årsaken til at Gud skapte den midterste fingeren.
- Du er årsaken til “psyko” i “psykologi”.
- Jeg kan alltid se når du lyver. Leppene dine beveger seg.
- Du er akkurat som togskinner. Du ligger rundt i hele landet.
- Vil du at jeg skal akseptere deg for den du er, eller at jeg skal like deg?
- Får du ikke nok oppmerksomhet hjemme?
- Jeg er opptatt. Kan jeg ignorere deg en annen gang?
Om det ikke er fornærmelser og comebacks du trenger, bekymre deg ikke. Det finnes også litteratur om Unnskyldninger og Løgner, Breakups og Avvisning og mye, mye mer.