This content has been archived. It may no longer be relevant
Over 40 prosent av verdens befolkning er på Internett i dag. I 1995 derimot var det kun ett prosent.
Bare en god kilde til underholdning?
Når man tenker på sosiale medier i dag, og hvordan en selv bruker det, virker Facebook, YouTube, Snapchat og Twitter med flere kun som underholdningsapper. Man kan følge med på venner og familie, men også på nyhetskanaler, favoritt-komikere, artister, stylister og så mye mer. Internettet har fått en status som uendelig, og disse sosiale mediene virker også som en umettelig kilde av informasjon.
Ser man på siden av for eksempel Facebook, og det som omringer all denne informasjonen vi må ha daglig, oppdager vi reklame på reklame. Bare ved å scrolle ned på min egen side på 30 sekunder, kommer det opp reklamer for Dagmar og iPhone6, Playstation og Outnorth. Ikke nok med det, men når en av mine Facebook-venner liker et produkt eller merke, kommer det automatisk opp om jeg også vil like akkurat dette produktet.
Markedsføringen tar nye hopp
En ny markedsmetode som er kalt Intergrated marketing communications (IMC) har utviklet en ny strategi de kaller for consumer-generated media. Den jobber gjennom sosiale medier ved å få brukerne til å lære hverandre om de forskjellige produktene, ved for eksempel å like siden deres på Facebook. Sosiale medier inneholder et bredt utvalg av online, word-of-mouth-forum, inkludert blogger, diskusjonssider som er sponset av firmaer, chat rooms, bruker-til-bruker-mailer, moblogs (sider som inneholder digital audio, videoer eller bilder), også sosiale nettverkssider. Dette gir selskapene en fantastisk mulighet til å spre ordet om sine produkter på en enkel og kjapp måte. Men ikke bare firmaer som selger produkter bruker denne metoden.
Utnyttelse av mennesker?
Ettersom sosiale medier fungerer som både et sted for underholdning og en pengebank, er det også brukere som har benyttet seg av consumer-generated media-metoden. De tjener altså penger på å være seg selv.
Kim Kardashian for eksempel, har blitt et symbol på en av de som bare plutselig ble kjent. I dag er hun en reality-stjerne, men også fashionista og helt sikkert mye mer. Mange andre mennesker kan også brødfø seg selv gjennom sosiale medier. Tenk bare på bloggere som Voe og Ulrikke Lund, men også tidligere artister som nå lever videre gjennom å oppdatere folket om seg selv. Tone Damli Aaberg er et eksempel på sistnevnte.
Så på bakgrunn av dette, kan man vel si at det er mulig for brukerne av sosiale medier å bli transformert til produktet av produktet.